PTSD

נשים הסובלות מהפרעת דחק פוסט טראומטית נמצאות בסיכון כפול לחלות בסוכרת סוג 2

מחקר אורך ראשון מסוגו שבחן את הקשר בין PTSD לסוכרת, מצא כי נשים שהציגו המספר הגדול ביותר של סימפטומים הקשורים לתסמונת היו בסיכון כפול ללקות בסוכרת

26.01.2015, 10:31
PTSD בקרב הסובלים ממחלות נפש חמורות בישראל (אילוסטרציה)
PTSD בקרב הסובלים ממחלות נפש חמורות בישראל (אילוסטרציה)

הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) הינה הפרעה נפשית נפוצה ומשתקת, אשר נמצאה קשורה לסוכרת סוג 2 ולגורמי הסיכון שלה, לרבות השמנת יתר, במחקרי חתך. אם PTSD מגדילה את הסיכון לסוכרת סוג 2, מזהירים חוקרים, ייתכן שנדרש מעקב מוגבר אחר אוכלוסיות בקבוצות סיכון.

מטרת החוקרים במחקר הנוכחי, שנעשה במשותף על ידי מדענים מאוניברסיטאות הרווארד וקולומביה, היתה לבצע את אחד ממחקרי האורך הראשונים של PTSD ומקרי סוכרת סוג-2 בקרב קבוצת נשים.

נשים שסבלו מהמספר הגדול ביותר של סימפטומים של PTSD היו בעלות סיכון כמעט כפול לחלות בסוכרת סוג 2

החוקרים עקבו אחר כ-50,000 נשים ממחקר האחיות האמריקאי השני, ובחנו את הקשר בין תופעות PTSD לבין מקרי סוכרת במשך תקופת מעקב של 22 שנים.

החוקרים בחנו הערכות אורכיות של BMI, עישון, צריכת אלכוהול, איכות התזונה, פעילות גופנית וכן שימוש בתרופות אנטי-דיכאוניות, כגורמי סיכון לסוכרת סוג-2 אצל נשים עם PTSD.

החוקרים חזרו ומצאו, ש-PTSD קשור לסוכרת סוג 2. הימצאות של 1-3 תסמינים של PTSD הביאה לשיעור סיכון של 1.4 (רווח בר סמך 95%; 1.2-1.6); 4-5 תסמינים: שיעור סיכון של 1.5 (רווח בר סמך 95%; 1.3-1.7), 6-7 תסמינים: שיעור סיכון של 1.8 (רווח בר סמך 95%; 1.5-2.1).

שימוש בתרופות אנטי-דיכאוניות ו-BMI גבוה הקשורים להפרעה היוו כמחצית מהסיכון המוגבר לסוכרת סוג-2. עישון, איכות התזונה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית לא נמצאו כמגבירים את הסיכון לסוכרת סוג 2.

לסיכום, מציינים החוקרים, שנשים שסבלו מהמספר הגדול ביותר של סימפטומים של PTSD היו בעלות סיכון כמעט כפול לחלות בסוכרת סוג 2 לאורך התקופה, בהשוואה לנשים שלא נחשפו לטראומה. החוקרים ממליצים לגורמים המטפלים בנשים עם PTSD להיות מודעים לסיכון ל-BMI גבוה ולסוכרת סוג 2.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Roberts AL, Agnew-Blais JC, Spiegelman D, et al. Posttraumatic Stress Disorder and Incidence of Type 2 Diabetes Mellitus in a Sample of Women. A 22-Year Longitudinal Study. JAMA Psychiatry. Published online January 07, 2015.

נושאים קשורים:  PTSD,  הפרעת דחק פוסט טראומטית,  סוכרת סוג 2,  השמנה,  מחקרים
תגובות