חדשות

רמב"ם: החלנו לבצע ניתוחי לבלב גם בשיטה לפרוסקופית

בית החולים מסר, כי מבין 100 ניתוחי הלבלב המתבצעים בו בשנה, כ-20%-30% דורשים "כריתת לבלב רחיקנית"; החל מהשבוע, ההליך מבוצע גם בגישה זעיר-פולשנית

רופאי המערך לכירורגיה כללית ב"רמב"ם" (צילום: אבשלום לוי, "רמב"ם)

המרכז הרפואי "רמב"ם" הודיע היום (יום א'), כי החל בביצוע ניתוחי כריתת גידולים מהלבלב והטחול בגישה זעיר-פולשנית, המאפשרים זמן החלמה קצר יותר ופחות כאבים.

לפי הודעת בית החולים, ניתוחי הלבלב הינם נדבך חשוב בפעילות המערך לכירורגיה כללית, ובממוצע מבוצעים בו כ-100 שנה. 20-30% מהמטופלים, נדרשים לעבור הליך שנקרא "כריתת לבלב רחיקנית" (כריתה של זנב הלבלב). רמב"ם הודיע, כי החל לבצע ניתוח מתקדם זה גם בגישה זעיר-פולשנית (לפרוסקופית).

הגישה הלפרוסקופית מסייעת לצוות הרפואי להקטין באופן משמעותי את החתך, בהשוואה לניתוח בפתיחת הבטן. בגישה זו ניתן לעבוד באזור הלבלב דרך חתכים קטנים במיוחד, דרכם "מושחלים" סיבים אופטיים ויתר הכלים הניתוחיים, ולבצע את הליך כריתת הלבלב והטחול אשר זוהו כנגועים בגידולים ממאירים וטרום-ממאירים.

בתום ההליך, התאוששות המטופל מהירה יותר, כואבת פחות ואסתטית יותר, עם תוצאות אונקולוגיות דומות בהשוואה להליך השמרני יותר, המחייב כאמור חתך גדול.

בית החולים מסר, כי ניתוחי הלבלב מרוכזים על-ידי פרופ' יורם קלוגר, מנהל המערך לכירורגיה כללית ומנהל המרכז לכירורגיה של הלבלב. את הכירורגיה הלפרוסקופית של הלבלב החל לבצע צוות הכולל את ד"ר אופיר בן-ישי, כירורג בכיר במערך לכירורגיה כללית, בסיוע והנחיה של פרופ' אחמד עסליה, סגן מנהל המערך לכירורגיה כללית ומנהל השירות ללפרוסקופיה מתקדמת במערך.

"לפני חמש שנים הוקם המערך, הבנוי משישה מדורים, כאשר כל מדור מתמקצע בתחום ייחודי", אמר ד"ר בן-ישי, "יתרון המבנה החדש של המחלקה לכירורגיה כללית הוא בהתמקצעות הצוותים לשיפור הטיפול בחולה. הודות למבנה הייחודי המדובר של המערך, יש לנו היום יכולות להתמקצע גם בהליך חדשני זה". לדברי בית החולים ד"ר בן-ישי ייצא בקרוב להשתלמות בגרמניה בשילוב רובוט בניתוחים אלה, ו"בעתיד הקרוב נשלב גם עבודה עם הרובוט בתחום הכירורגיה של הלבלב".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  ניתוח לבלב,  סרטן,  לפרוסקופיה,  גישה זעיר-פולשנית,  פרופ' יורם קלוגר,  ד"ר אופיר בן-ישי,  פרופ' אחמד עסליה
תגובות