חדשות

מחקר: דיכאון עשוי להופיע בחולי אלצהיימר הרבה לפני יתר התסמינים

מחקר חדש מצא, כי שיעור כפול מהרגיל של נבדקים שאובחנו עם דמנציה כתוצאה מאלצהיימר הפגינו דיכאון מוקדם יותר בחייהם

מחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Neurology מעלה, כי דיכאון ושינויים התנהגותיים אחרים שמופיעים אצל בני אדם לאחר גיל 50 עשויים לרמוז על תחילתה של מחלת אלצהיימר שתתבטא מאוחר יותר בחיים. זאת, עוד בטרם מופיעות בעיות הזיכרון והקוגניציה המאפיינות את המחלה.

המחקר נוהל על ידי ד"ר קתרין רו (Catherine Roe), מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ואשינגטון בסנט לואיס בארה"ב, שהיא גם חברת האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה. "מחקרים קודמים", ציינה ד"ר רו, "הראו כי כ-90% מחולי האלצהיימר חוו תסמינים התנהגותיים ופסיכולוגיים כמו דיכאון, חרדות ואי-שקט - המחקר הנוכחי טוען לראשונה כי שינויים אלו מתחילים הרבה לפני שאותם אנשים מאובחנים עם המחלה".

המחקר הקיף 2,416 בני אדם מגיל 50 ומעלה, שלא הראו בעיות קוגניטיביות בעת ביקור ראשון אצל רופא באחד מ-34 מרכזי טיפול ברחבי ארה"ב. אותם אנשים נקראו כעבור 7 שנים לביקור חוזר. מתוכם, אצל 1,198 המצב הקוגניטיבי נשאר נורמלי וללא בעיות זיכרון או בעיות חשיבה. את מצבם השוו החוקרים עם 1,218 האנשים שפיתחו בעיות הנכללות בתסמיני דמנציה.

אותם אנשים שפיתחו דמנציה גם פיתחו תסמיני התנהגות ומצב רוח כמו אפתיה, שינויים בתיאבון, חוסר שקט, גריות והגבה מופרזת, נרגנות ודיכאון מוקדמים יותר מאלו שלא פיתחו דמנציה. למשל, 30% מבין אלו שהחוקרים סימנו כעשויים לפתח דמנציה חוו דיכאון לאחר 4 שנים מתום המחקר, וזאת בהשוואה ל-15% מבין אלו שלא פיתחו דמנציה. סיכויי אלו שפיתחו דמנציה היו גדולים עד כדי פי שניים להפגין דיכאון מוקדם, בהשוואה לאלו שללא דמנציה. בנוסף, סיכוייהם של של אלו שפיתחו דמנציה להפגין קודם לכן מחשבות-שווא היו גדולים פי 12, לעומת אלו שללא דמנציה.

ד"ר רו הדגישה, כי ממצאי המחקר הוסיפו נתונים לקשר השנוי במחלוקת שבין דיכאון לדמנציה. כיום לא ברור אם הדיכאון אחראי לתהליכים פסיכולוגיים שמובילים להופעת מחלת אלצהיימר או ששתי התופעות נובעות מאותם שינויים המתרחשים במוח.

לתקציר המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  דיכאון,  דמנציה,  ירידה קוגניטיבית,  חרדה,  תסמינים,  ד"ר קתרין רו
תגובות