סכיזופרניה

קשר בין IQ נמוך אצל צעירים לסיכון לפתח סכיזופרניה בהמשך החיים

חוקרים בשוודיה מצאו עלייה ממוצעת של 3.8% בסיכון לסכיזופרניה על כל הפחתת נקודה ב-IQ; אינטלגנציה גבוהה מחלישה הסיכון

15.01.2015, 08:39
מבחן IQ (צילום: אילוסטרציה)
מבחן IQ (צילום: אילוסטרציה)

השערות בנוגע לאופי הקשר בין IQ נמוך לבין תחלואה פסיכיאטרית חמורה עלו עוד בראשית המאה הקודמת, זמן קצר לאחר שפותחו המבחנים הסטנדרטיים לאינטילגנציה. לפי מטה-אנליזה שנערכה לאחרונה וכללה 12 מחקרים (מעל 750,000 משתתפים), ישנו קשר פרוספקטיבי, בעל אופי תלוי מינון בין IQ לסיכון לפתח סכיזופרניה. לפי המחקר, כל ירידה של נקודה ב-IQ כרוכה בעלייה של 3.7% בסיכון לפתח סכיזופרניה.

החוקרים במחקר הנוכחי המשיכו את המחקר בסוגיה זו, במחקר פרוספקטיבי בעל גודל המדגם הגדול ביותר יחסית לכל מחקר שפורסם בעבר.

המחקר נערך בהובלה של ד"ר קנת ס. קנדלר, מאוניברסיטת Virginia Commonwealth שבבארה"ב. ד"ר קנדלר הוא אחד החלוצים בתחום המחקר בגנטיקה פסיכיאטרית בכלל, והסיבות הגנטיות לסכיזופרניה בפרט, ואחד הכותבים המצוטטים ביותר בספרות הפסיכיאטרית. יחד אתו, כלל הצוות חוקרים משבדיה.

צוות החוקרים העריכו את ה-IQ בקרב כמיליון ו-200 אלף גברים בני 18-20 שנים, שנולדו בין השנים 51' ו- 75'. סכיזופרניה בהמשך החיים הוערכה לפי אבחנה בבית חולים החל משנת 2010 ואילך. החוקרים השתמשו במודלים סטטיסטיים כדי להעריך את הסיכון העתידי לפתח סכיזופרניה כתלות ב-IQ. בהמשך, בחנו זוגות של בני משפחה כדי להעריך סיכון בקרב קרובים. לבסוף, השתמשו במודלים של רגרסיה כדי לבחון את האינטראקציה בין IQ ונטייה גנטית לבין הסיכון לפתח סכיזופרניה.

החוקרים מצאו קשר מונוטוני בין IQ  לבין הסיכון לסכיזופרניה בכל דרגות ה-IQ: עלייה ממוצעת של 3.8% בסיכון לפתח סכיזופרניה על כל הפחתה של נקודה ב-IQ, בדומה למה שנמצא במחקרים קודמים. נראה, שהקשר שנצפה בין IQ לסכיזופרניה אינו נובע מהירידה באינטליגנציה אצל אנשים בראשית מחלתם, במהלך הזחלני של המחלה, בזמן מבחני ה-IQ.

הקשר היה חזק יותר ברמות הנמוכות יותר של IQ לעומת אנשים בטווח הגבוה של IQ. בניגוד למחקרים קודמים, שטענו שישנו קשר בין גאונות (אנשים ברמת האינטליגנציה הגבוהה ביותר) לבין סכיזופרניה, במחקר הנוכחי לא נמצא קשר כזה.

החוקרים מצאו אינטראקציה חזקה בין נטייה גנטית לבין סכיזופרניה ו-IQ בחיזוי הסיכון לסכיזופרניה. לנטייה הגנטית היתה השפעה חזקה יותר באופן משמעותי בדרגות הנמוכות של IQ , לעומת אלו בעלי האינטליגנציה הגבוהה. כלומר, אנשים עם IQ נמוך היו רגישים יותר לנטייה התורשתית.

החוקרים מסיקים על סמך מחקרם, שרמת ה-IQ אצל צעירים היא גורם סיכון חזק לפתח סכיזופרניה בהמשך החיים. החוקרים טוענים, שרמת IQ נמוכה והקשר לסכיזופרניה אינו תוצאה של גורמי סיכון משפחתיים משותפים אחרים, ויתכן שמדובר בקשר סיבתי. רמת אינטליגנציה גבוהה מחלישה את הסיכון הגנטי לפתח סכיזופרניה.

בתגובה למחקר, אמר ד"ר קנדלר, שאי-מימוש הפוטנציאל האינטליגנטי האינדיבידואלי  על סמך הגנטיקה והרקע המשפחתי הוא מנבא חזק לסיכון לפתח סכיזופרניה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Kendler KS, Ohlsson H, Sundquist J et al. IQ and Schizophrenia in a Swedish National Sample: Their Causal Relationship and the Interaction of IQ with Genetic Risk. 2014;Published ahead of printing.

נושאים קשורים:  סכיזופרניה,  IQ,  סיכון,  שוודיה,  אינטלגנציה,  מחקרים
תגובות