חדשות

"רמב"ם": מרתון ניתוחים להחלפה חוזרת של מפרקי קרסוליים

הניתוחים בוצעו בשישה מטופלים בשני חדרי ניתוח במשך 10 שעות; כחלק מהתהליך הגיע לישראל פרופ' מרק מיירסון מארה"ב

ניתוח לב פתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

במרכז הרפואי "רמב"ם" שבחיפה בוצעו שתי החלפות חוזרות (רביזיה) ומלאות של מפרקי קרסול במטופלים מורכבים, במסגרת "מרתון" של ניתוחים אורתופדיים בכף הרגל והקרסול שנמשך עשר שעות ושבוצע בשבוע שעבר.

כחלק מהתהליך הובאו לישראל משתלים מיוחדים שהוזמנו מצרפת, וכן הוזמן לישראל פרופ' מרק מיירסון (Mark Myerson) מהמרכז הרפואי "מרסי" בבולטימור, ארה"ב, מומחה עולמי בתחום הכירורגיה האורתופדית ומחלוצי השיטות המתקדמות בביצוע ניתוחי קרסול וכף רגל.

במסגרת הניתוחים טופלו שישה אנשים בשני חדרי ניתוח במקביל. ארבעה הוגדרו כמטופלים מורכבים ולהם נעשתה החלפה מלאה של מפרק הקרסול ובתוך אלו – גם שני ניתוחי הרביזיה. בית החולים מסר, שככל הידוע לו זו הפעם הראשונה שמבוצעת בישראל רביזיה מהסוג הזה.

ד"ר אייל מלמד, מנהל השרות לקרסול וכף רגל ברמב"ם, מסר כי מבצע הניתוחים חייב היערכות לוגיסטית נרחבת בבית החולים. "ניתוחי החלפת הקרסול", הדגיש, "הופכים בשנים האחרונות לאלטרנטיבה טובה לאנשים שאצלם חלו שינויים ניווניים במפרק חשוב זה. עד לאחרונה האופציה הטיפולית במפרק קרסול מנוון היתה סילוק המשטחים המפרקיים והצמדת שני צדי המפרק, כדי שיתחברו ללא כל תנועה. כך נמנע אמנם הכאב במפרק, אך במחיר אובדן התנועה. הטיפול החדשני משנה כעת את התמונה".

בעוד שהחלפות מפרקי ירכיים וברכיים הפכו לניתוחים שכיחים - המבנה המורכב של מפרק הקרסול, כמו גם הקושי בגישה הניתוחית אליו, מנעו עד לאחרונה ביצוע החלפת מפרק מוצלחת. השיפור בטכניקה הניתוחית, במכשור ובמבנה המשתלים, מאפשרים כיום גם הצלחות דומות בתחום החלפת הקרסול.

"רוב החולים לא יזדקקו לניתוח חוזר במשך 10 שנים לפחות", הוסיף ד"ר מלמד, "והם יוכלו ליהנות ממפרק בעל תנועה טובה וללא כאב".

פרופסור מיירסון, שהגיע לרמב"ם כאורחו של ד"ר מלמד, הוא מומחה עולמי הידוע בקהילה הרפואית כמי שמבצע את המספר הגדול ביותר של ניתוחים כאלו בארה"ב – כ-200 בשנה. הוא גם שותף בפיתוח ובשיפור המשתל להחלפת הקרסול במצבים מורכבים ו/או בהחלפות חוזרות. ד"ר מלמד השתלם אצלו בעבר. במרתון הניתוחים השתתפו כל רופאי המערך האורתופדי בבית החולים בניהולו של פרופסור-משנה קליני דורון נורמן. לדברי בית החולים, סדרת הניתוחים גם איפשרה להם לרכוש מיומנויות חשובות לביצוע ניתוחים אלו בעתיד.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  מרתון ניתוחים,  החלפת קרסול,  פרופ' מרק מיירסון,  ד"ר אייל מלמד
תגובות