חדשות

המשבר הכלכלי ברוסיה: הממשלה עומדת לקצץ דרסטית בשכר הרופאים ולסגור בתי חולים

בין השאר מתוכנן לסגור 28 בתי חולים ומרפאות ולצמצם את היקפם של כמה עשרות מרכזים רפואיים. כוח העבודה הרפואי במוסקבה בלבד יפחת בעשרת אלפים משרות

על-פי דיווחים שהופיעו בתקשורת הרוסית וגם בכמה ממדינות אירופה המערבית על-פי הנחיות הממשלה, עומדת עירית מוסקבה לסגור בקרוב כמה בתי חולים ולפטר רופאים. ערוץ החדשות הגרמני "דויטשה וולה", דיווח כי 30 אלף רופאים עלולים להיות מפוטרים ברוסיה. אחד המועמדים לצמצומים הוא בית החולים מס. 13 במוסקבה המתמחה ברפואה פליאטיבית עבור חולי סרטן בשלבים מתקדמים עד סופניים וכן בחוללי טרשת נפוצה ומחלות קשות אחרות.

על-פי הדיווח, בתחילת השנה החדשה מוסקבה מתכננת לסגור 28 בתי חולים ומרפאות ולצמצם את היקפם של כמה עשרות מרכזים רפואיים. כוח העבודה הרפואי במוסקבה בלבד יפחת בעשרת אלפים משרות. בחודש שעבר רופאים ואחיות בבירה הרוסית השתתפו פעמיים בהפגנות מחאה נגד המהלך  – אבל בשבועות האחרונים, הם כמעט שלא מדברים על הנושא בפומבי. הממשלה הרוסית והרשויות במוסקבה הואשמו בהפגנות המחאה על "תכנון לקוי של המערכת הציבורית ותזמון רע לביצוע המהלכים הדרסטיים הללו".

הצעדים הללו יובילו לכך שמאות אלפי אנשים ואולי אף מיליונים ברחבי המדינה, יצמצמו עד למינימום את רכישת התרופות שלהם או אף עברו לקניית תרופות זולות (שלא ברור מקורן) - או יפסיקו להגיע לקבלת טיפולים.

הרשויות הרשמיות טוענות כי מהלכי הצמצום הם הכרחיים, לשם התייעלות. הרופאים אמורים לראות קיצוץ בשכרם ומומחים רבים דיווחו לתקשורת הרוסית כי מנהלי המוסדות שבהם הם מועסקים הציבו לפניהם אולטימטום: לעזוב את בתי החולים שמעסיקים אותם ולעבור לעבוד במרפאות חוץ (ללא אשפוז) שמתמקדות ברפואה דחופה והמשכורות בהן נמוכות – או לפרוש עם "חבילת פיצוי של לא יותר מחצי מיליון רובל (בערך 9,350 דולר).

הגסטרו-אנטרולוג ד"ר אסלן גורדזה, מומחה בניתוחים אנדוסקופיים, סיפר לתקשורת המוסקבאית כי הוא עובד בבית חולים מסץ 53 במוסקבה ושכרו החודשי היה 2000 דולר - ואילו עתה מאלצים אותו לעבור לעבוד במרפאת חוץ שם שכרו יהיה רק 700 דולר. "רפורמה במערכת הבריאות נדרשת אבל למה יחד עם פיטורי רופאים?"  התבטא.

תקציב הבריאות ברוסיה עומד על 3.6% מכלל התקציב השנתי הלאומי ועתה מתכוונת הממשלה לצמצמו ל-2.4% - למרות שחסרות מיטות ואין מספיק רופאים  - בכלל זה ברפואה ראשונית לתחומיה השונים.
בהפגנות המחאה שקיימו רופאים במוסקבה בחודש שעבר טענו רבים מהם שבכוונת הרשויות להרוס בתי חולים ולהציע את השטחים שיתפנו ליזמי נדל"ן.

נושאים קשורים:  חדשות,  בתי חולים ציבוריים,  המשבר הכלכלי ברוסיה
תגובות
ilya
09.01.2015, 09:15

זה היה צפוי עם העמקת המשבר. שמעתי מאחותי שמתגוררת במוסקבה על כוונת הממשל לסגור כמה בתי חולים. אולם במוסקבה ישנם כמה מאות בתי חולים אז סגירת כמה מהם יגרום אמנם לאי נוחות לאוכלוסיה ולהגברת עומס על שאר בתי החולים אך לא יביא לקטסטרופה. מעניין לדעת כמה מתוך ה-28 מרכזים רפואים המדווחים במאמר הם בתי החולים וכמה - מרפאות (יש הבדל עצום מבחינת כמות כח האדם והיקף הפעילות). כמו כן יש במוסקבה הרבה מרכזים רפואים פרטיים שם הלקוחות משלמים מכיסם עבור כל שירות - עליהם אין שליטת הממשל.
כמו כן בחדשות בשפה הרוסית מדווח על תמריצים חדשים לרופאים שעוברים לעבוד בפריפריה/מרכזים רפואים ומרפאות בכפרים - על כן פיטורי רופאים בערים הגדולות יכולים לזרז את המהלך לבסופו של דבר להיטיב עם אוכלוסית הכפרים שסופסוף יזכו לשירותי רפואה טובים יותר