חדשות

נשאי HIV והפטיטיס C יוכלו לעבור טיפולי פוריות בכל בתי החולים

נוהל חדש קובע כי אינם מוגבלים יותר ל"הדסה" או ל"רמב"ם"; זאת, בתנאי שהטיפול האנטי-ויראלי הביא להיעלמות הנגיף מדמם

נוהל חדש שיפרסם משרד הבריאות בחודש שעבר קובע, כי נשאי HIV והפטיטיס B ו-C יוכלו לעבור טיפולי פוריות בכל אחד ממכוני הפוריות בבתי החולים בישראל - ולא רק ב"הדסה" או ב"רמב"ם", כפי שהיה נהוג עד כה. מ-2010 פועלת ברמב"ם מרפאה ארצית לטיפול בנשים נשאיות HIV ובהדסה פועלת מרפאה דומה לגברים.

על הנוהל חתום ד"ר עמנואל גזית, מנהל המחלקה למעבדות במשרד הבריאות. הוא מציב כמה תנאים לטיפול, ביניהם שהנשאים יהיו מטופלים בתרופות המתאימות ושהטיפול הביא להיעלמות הנגיף מדמם.

נשאי HIV הוגבלו עד כה לטיפול ב"הדסה" וב"רמב"ם" בשל חשש מהדבקה. הנוהל החדש מפרט קווים מנחים למעבדות הפריה חוץ גופית (IVF). יש בו התייחסות נפרדת לטיפולי פוריות ו-IVF בנשאי מחלות נגיפיות, שעברו טיפול אנטי-ויראלי שהביא כאמור להיעלמות הנגיף מדמם. ניתן כיום לטפל בזוגות אלו בכל מעבדת IVF שעומדת בקריטריונים שנקבעו בקווים מנחים.

כמו כן עוסק הנוהל החדש בנושא הקפאת העוברים. כאשר מדובר בנשאי נגיף ההפטיטיס B ונשאי הפטיטיס C, שעברו טיפול שהביא להעלמת הנגיף מדמם, ניתן מעתה להקפיא עוברים כנהוג עם מטופלים בריאים. הנשא או הנשאית יהיו חייבים להיות תחת טיפול אנטי-ויראלי במשך ששה חודשים לפחות.

כאשר מדובר בנשאי HIV שעברו טיפול אנטי-ויראלי, יש להקפיא עוברים רק במיכל ייעודי. ניתן לשנע זרע של נשאי HIV בין יחידות שונות (לכל מעבדה ברחבי הארץ), בתנאי שניבדק העומס הוויראלי גם בזרע שעבר שטיפות במעבדה המוסמכת לכך, ויינתן האישור שהזרע אינו מכיל את הנגיף ונמצא מתחת לסף הבדיקה.

הסטנדרטים בנוהל תקפים גם למעבדות פוריות המבצעות שטיפות זרע לטיפולי פוריות ו/או הזרעות ו/או
IUI. כלומר, המטופלים מחויבים בבדיקת הנשאות להפטיטיס B, C, HIV והזרע חייב להיות מטופל במנדף ביולוגי ובצנטריפוגה ביולוגית.

כמו כן כולל הנוהל עדכון לגבי מספר מומחי האמבריולוגיה שצריכים להיות במעבדה. עודכנו גם סעיפי הנוהל העוסקים בנושאי אבטחת איכות, ציוד ותנאים פיזיים.

להורדת הנוהל המפורט לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  HIV,  הפריה חוץ גופית,  הפטיטיס C,  הפטיטיס B,  מכוני פוריות,  הקפאת עוברים
תגובות