מחלות גנטיות

איל"ה ממליץ להקל את בחירת מין היילוד במסגרת הפריה חוץ-גופית

ועדת האתיקה של הארגון, שבה רופאים בכירים, קוראת לאפשר זאת לאחר 3 ילדים מאותו המין, ולמי שעוברת אבחון טרום השרשתי

הפריה חוץ-גופית, IVF (צילום: אילוסטרציה)
הפריה חוץ-גופית, IVF (צילום: אילוסטרציה)

ועדת האתיקה של האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) פירסמה בחודש שעבר נייר עמדה, שבו המליצה להרחיב את האפשרות לבחירת מין היילוד של ילד רביעי ומעלה במשפחות שלהן כבר שלושה ילדים מאותו המין. ההליך מיועד לזוגות שעוברים טיפולי פוריות ואבחון טרום-השרשה של ביצית מופרה לברירת מין העובר, שלא מסיבות רפואיות.

ועדת האתיקה כללה את פרופסור נרי לאופר, פרופסור שלמה משיח, פרופסור דוד הד, עו"ד ד"ר אביעד הכהן, עו"ד ועו"ס אתי פרץ, הרב שלמה וילק, ד"ר ענת איזנמן, צבי מימוני, חדווה אייל ופרופסור רונית חיימוב-קוכמן. בדיונים השתתף גם ד"ר עמית ברש.

בנייר העמדה צוין, כי רוב החברים (שישה מבין עשרה) היו בעד הרחבת האפשרות להרחיב את בחירת מין העובר. "בחירת מין העובר איננה בהכרח מפלה בין המינים או בעלת השלכות חברתיות מרחיקות לכת", נאמר בדעת הרוב, "יש מקום לתמוך בשינוי האיסור הגורף (הקיים כיום) לגבי בחירת מין העובר טרם-השרשה, אולם לאפשר אותו בתנאים מגבילים".

דעת המיעוט (ארבעה מחברי הוועדה) היתה, כי "בחירת מין העובר תהיה בניגוד לזכויות האדם, המבוססות על שוויון בין המינים". בסופו של הדיון, פירסמה הוועדה את נייר העמדה הכולל חמש המלצות, ביניהן פנייה ליו"ר איל"ה כדי שיפעל מול משרד הבריאות לשינוי בתקנות הקיימות.

"חשוב שכלל הרופאים ידעו על המסמך שעליו סיכמנו", הדגישה פרופסור רונית חיימוב-קוכמן בשיחה עם "דוקטורס אונלי".

כיום מתיר משרד הבריאות את האפשרות יוצאת הדופן של בחירת מין היילוד לרוב רק כאשר יש לכך הצדקה בריאותית, כמו תסמונת גנטית הקשורה למין מסוים. בחירה של מין היילוד מסיבות חברתיות נדירה הרבה יותר. היא מתאפשרת באישורה של ועדת מומחים רק לזוגות שיש להם ארבעה ילדים מאותו המין.

בשבע שנות פעולתה של ועדת מומחים זו, אושרו קצת מעל 10% מהבקשות (46 מתוך 411). עתה ממליצה למעשה ועדת האתיקה של האגודה הרפואית לחקר הפוריות שמשרד הבריאות יאשר הקלות בתקנות הקיימות.

אחת ההמלצות היא לאפשר לכל אישה שעוברת טיפולים להפריה חוץ־גופית ואבחון הביצית לפני החזרתה לרחם (PGD) בשל חשש ממחלה בעובר - לבחור את מין היילוד. כן המליצה ועדת האתיקה של איל"ה להגמיש את הקריטריונים לבחירת מין העובר מסיבות חברתיות – ולאפשר בחירה כבר כאשר לבני זוג יש 3 ילדים מאותו המין.

המסמך גם כולל ביקורת על החלטות ועדת המומחים במשרד הבריאות לבחירת מין היילוד: "התרשמנו כי הוועדה לא נועדה להתיר אבחון המין אלא לאסרו, למעט במקרים חריגים. הנימוקים שעשויים לסבר את דעת הוועדה חסויים ואינם ברורים והקריטריונים אינם מוגדרים דיים", נאמר בנייר העמדה.

להורדת נייר העמדה המלא

נושאים קשורים:  מחלות גנטיות,  איל"ה,  בחירת מין יילוד,  שוויון מגדרי,  חדשות
תגובות
ד"ר אייליג ישראל
21.12.2014, 09:05

ומדוע ההפלייה מול אלו שאין להם בעיות להכנס להריון ויש להם כבר 3 ילדים מאותו מין ?
ומדוע לא לאפשר להורים להוריד ילדים שאינם מתאימים להורים מבחינת המין?

האם הגענו לנהלים דומים בסין ?