חרדה

אקטיבציית קולטני קנבידואידים יכולה להחליף מריחואנה להפרעות חרדה

חוקרים מצאו, כי חוסר באנדוקניבואיד 2-AG יכול לתרום להפרעות רגשיות; מציעים להגביר את נוכחותו באמצעים פרמקולוגיים

15.12.2014, 08:40

אנדוקנבידואידים במוח מפעילים בדרך כלל רצפטורים קנבידואידים, אשר מעורבים בין היתר בהסדרת תיאבון, כאב, זיכרון ומצב רוח.

מחקרים קודמים הראו, שבני אדם עם הפרעות חרדה סבלו מרמות נמוכות של אנדוקנבידואידים. מאחר שהחומר הפעיל במריחואנה, THC, יכול להפעיל את קולטני הקנבידואידים, הטיפול בהפרעות חרדה באמצעות מריחואנה נפוץ.

יחד עם זאת, התפקיד של האנדוקנבידואיד הנפוץ ביותר, 2-arachidonoylglycerolי(2-AG), בהסדרה הפיזיולוגית של התנהגויות רגשיות אינו ברור דיו.

חוקרים מאוניברסיטת נאשוויל בארה"ב ביצעו מחיקה גנטית של אנזים הידוע כ-diacylglycerol lipase α י(DAGLα) בעכברי זכר ונקבה בוגרים. אנזים זה אחראי לפירוק 2-AG. בכך יצרו החוקרים מודל עכבר שסובל מחוסר ב-2-AG.

לדברי החוקרים, כל העכברים הדגימו תופעות דמויות חרדה, כאשר הנקבות הדגימו תופעות ספציפיות המשויכות לדיכאון. בשלב הבא גילו החוקרים שחידוש רמות ה 2-AG במוחם של העכברים הדגים היפוך של תופעות החרדה והדיכאון.

המידע מצביע על כך שחוסר ב-2-AG יכול לתרום להתהוות של הפרעות רגשיות, ועל כך שנורמליזציה של סיגנלינג של 2-AG באמצעים פרמקולוגיים יכולה להוות גישה טיפולית להפרעות חרדה ומצבי רוח.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Shonesy BC, Bluett RJ, Ramikie TS. Genetic Disruption of 2-Arachidonoylglycerol Synthesis Reveals a Key Role for Endocannabinoid Signaling in Anxiety Modulation. Cell Reports. 2014;9(5):1644-1653.

נושאים קשורים:  חרדה,  אנדוקנבינואידים,  קנביס,  2AG,  רצפטורים במוח,  מחקרים
תגובות