ילדים

בדיקה חדשה תאפשר איתור היפראינסולינזם מולד אצל תינוקות

בדיקה על בסיס מחקר שביצעו רופאים מאוניברסיטת מנצ'סטר תאפשר זיהוי מוקדם של המחלה, שגורמת לרמות סוכר נמוכות בדם הילוד

איי לנגהרנס בלבלב (צילום: ויקיפדיה)
איי לנגהרנס בלבלב (צילום: ויקיפדיה)

היפראינסולינזם מולד גורם להרעבת המוח מאספקת סוכר ועלול להוביל לנזק מוחי או לנכות קבועה. התופעה מתרחשת כאשר תאים ספציפיים בלבלב מפרישים יותר מדי אינסולין, דבר שמוביל לרמות סוכר נמוכות. הטיפול הרפואי למחלה כולל תרופות להפחתת אינסולין, ובמקרים חריפים יותר; כריתת הלבלב.
אצל חלק מהתינוקות עם המחלה, שיחרור מוגבר של אינסולין נובע כתוצאה ממוטציות גנטיות, אולם אצל למעלה משני שלישים מהתינוקות והילדים, הגורמים הגנטיים אינם ידועים.

ההורמונים האינקרטינים GIPי (glucose-dependent insulinotropic peptide) ו-GLP-1י (glucagon-like peptide 1) מופרשים מתאים אנטרו-אנדוקריניים במעי, ומאותתים ללבלב לשחרר כמות גדולה יותר של אינסולין בעקבות ארוחה. מטרת המחקר, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר, היתה להשוות את הריכוזים של ההורמונים הללו בצום ולאחר ארוחה, אצל ילדים שסובלים מצורה קבועה של המחלה, לעומת ילדים שסבלו ממחלה חולפת.

בסה"כ כלל המחקר 13 ילדים. החוקרים מצאו, כי אצל ילדים שסבלו מהצורה הקבועה היו רמות גבוהות יותר של זוג האינקריטינים הללו. לפי המחקר, פיתוח של בדיקה שתזהה את הפרופיל ההורמונלי הייחודי לחולים בהיפראינסולינזם מולד קבוע תאפשר לזהות יילודים החולים במחלה שעשויה להוביל לתוצאות חמורות (להודעה לעיתונות מטעם אוניברסיטת מנצ'סטר על המחקר לחצו כאן).

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Shi Y, Avatapalle HB, Skae MS, et al. Increased Plasma Incretin Concentrations Identifies a Subset of Patients with Persistent Congenital Hyperinsulinism without KATP Channel Gene Defects. The Journal of Pediatrics. 2014; Online October 22nd.

נושאים קשורים:  ילדים,  GLP-1,  בדיקה,  אינקרטינים,  היפראינסולינזם מולד,  GIP,  איתור,  מחקרים
תגובות