אלרגיה

94% מהחולים שסבורים שהם בעלי רגישות לפניצילין - אינם רגישים

כך עולה משני מחקרים שבוצעו לאחרונה והוצגו בכנס האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה; מומלץ לבצע בדיקת רגישות

23.11.2014, 08:09

אנשים רבים סבורים בטעות שהם סובלים מאלרגיה לפניצילין, מבלי שעברו בדיקת רגישות. אנשים אלה מקבלים טיפולים אנטיביוטיים חליפיים במסגרת הכנה לניתוחים. אולם במקרים בהם האפשרויות האנטיביוטיות מוגבלות בשל עמידות, הטיפולים האלטרנטיביים עלולים להיות רעילים יותר, יקרים יותר ופחות אפקטיביים.

על פי שני מחקרים שהוצגו בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה (ACAAI), מומלץ לאנשים שסבורים שהם סובלים מאלרגיה לפניצילין לפנות לייעוץ ולערוך בדיקת רגישות. ככל שיתברר שהם אינם סובלים מרגישות לפניצילין, הם יכולים לקבל טיפול אנטיביוטי מתאים יותר ופחות עמיד בהכנה לניתוח.

במחקר הראשון נבדקו 384 אנשים שסברו שהם רגישים לפניצילין, 94% מהם נמצאו בעלי תוצאה שלילית בבדיקת רגישות לפניצילין שבוצעה. במחקר השני נבדקו 38 אנשים שסברו שהם רגישים לפניצילין, ונמצא שכולם בעלי תוצאה שלילית לרגישות לפניצילין.

לדברי מחבר המחקר, ד"ר תנאי פונגדי, יתכן שאצל אנשים שסבורים שהם רגישים לפניצילין – הסברה השגויה שלהם נובעת מתגובה מינורית בלתי רצויה שהיתה להם לטיפול בפניצילין בעברם, כגון התנפחות, סרפדת או אנפילקסיס, ולאור זאת הם מניחים בעצמם, או בעצת המטפל, שהם סובלים מאלרגיה לפניצילין, מבלי שעברו בדיקת רגישות קלינית.

בנוסף, קיימים מקרים שבהם הרגישות לפניצילין חולפת עם השנים.

החוקרים ממשיכים במחקר ומרחיבים אותו על מנת להעריך את ההשלכות הכלכליות שנובעות משימוש באלטרנטיבות לפניצילין או צפלוספורינים, רק משום שהמטופל דיווח על רגישות.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Pongdee T, Thethi A, Rodrigues E et al. Improving Surgical Antibiotic Options With Penicillin Allergy Testing [Abstract 2056947]. American College of Allergy, Asthma and Immunology Annual Scientific Meeting. 9 November 2014.

נושאים קשורים:  אלרגיה,  אנטיביוטיקה,  ניתוח,  רגישות לפניצילין,  מחקרים
תגובות
יובל האן
24.11.2014, 21:44

אינספור מקרים בהם אני נתקל כרופא ילדים בהם ההורים - אם בשל הנחה מוטעית שלהם עצמם או בשל הטעיה לא מכוונת ע״י רופא - בטוחים שהפריחה המינורית שהתפתחה מספר ימים בתוך או לאחר מחלת חום היא בעצם רגישות לפניצילין, על כל ההשלכות. המחקר המצוטט חשוב מאוד ואין לי ספק שנחוצה גישה חינוכית והטמעת הנושא בקרב גורמים מקצועיים מתאימים

יוסף פנסוף
24.11.2014, 22:06

במרפאה בה אני עובד (אלרגיה-מרכז רפואי לין-חיפה) כבר שנים שאנו בודקים רגישות לפניצילין וניסיוננו זהה למצוטט למלה: כמעט אף אחד לא אלרגי !