חדשות

התוכנית הלאומית להתמודדות עם סוכרת לשנת 2015 איננה מתוקצבת

כך מסר ראש מנהל בריאות הציבור במשרד הבריאות בדיון בכנסת; התקציב למימון פעילויות בתוכנית לשנה הנוכחית אזל

בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

בדיון שנערך אתמול (יום ג') בוועדת הבריאות ו-ועדת החינוך בכנסת לרגל חודש המודעות לסוכרת התברר, כי התוכנית הלאומית שמשרד הבריאות הכריז עליה חגיגית לפני שנתיים לשם התמודדות ולמניעה של סוכרת (תוכנית "חיים בריאים") לא תתוקצב ב-2015, וכי תקציבה לשנה הנוכחית אזל.

עלות התוכנית השנתית כ-26 מיליון שקל. ראש מנהל שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, אמר בדיון כי התקציב לשנת 2014 אזל, וכי התכנית לשנת 2015 איננה מתוקצבת.

ד"ר ברק גורדון ממשרד הבריאות, שהציג את הנתונים על ממדי הסוכרת בישראל, מסר כי עד שנת 2012 הייתה עלייה עקבית מדי שנה בשיעור חולי הסוכרת בישראל. כיום מדובר כבר ב-6.5% מכלל האוכלוסייה הבוגרת המוגדרים כחולים. מדובר בלמעלה מ-600 אלף איש. בשנה הקודמת דווח על 500 אלף חולי סוכרת. עוד נמסר, כי על-פי הערכה כ-200 אלף ישראלים הם "חולים סמויים", שאינם מודעים למחלתם עד שתתפרץ.

יו"ר האגודה הישראלית לסוכרת, פרופסור איתמר רז מ"הדסה", העריך כי הנתונים האמיתיים קשים עוד יותר. לדבריו, מדי שנה יש עלייה גדולה יותר של סוכרתיים בישראל כך שלמעשה מדובר כבר עתה ב-1 מיליון אזרחים. במגזר הערבי, הבדואי, החרדי והאתיופי סוכרת היא הגורם המרכזי לעלייה במשקל בעיקר עקב היעדר מודעות לפעילות גופנית וספורט.

ד"ר אורנה טל, סגנית מנהלת המרכז הרפואי "אסף הרופא" הדגישה באזני הח"כים, כי הסוכרת היא המחלה שקצב העלייה של החולים בה בעולם גדל במהירות הרבה ביותר, אפילו לעומת סרטן ומחלות לב.

בוועדת החינוך של הכנסת נמסר, כי התקנות שיחייבו את סילוקן של מכונות ממכר שתייה ממותקת וכן פיקוח על פריטי המזון שיימכרו לתלמידים (או יוגשו להם בארוחות מסובסדות) בתחומי בתי הספר יפורסמו בסוף ינואר. התקנות טרם אושרו.

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  ועדת הבריאות של הכנסת,  פרופ' איתמר רז,  ועדת החינוך,  מכונות לממכר שתייה,  מגיפת הסוכרת
תגובות
מ.וינר
23.11.2014, 18:48

מקובל שעליה במשקל קרי השמנה היא הסיבה לסוכרת ולא להפך.תמוה שאין מי שיעשה הגהה לאמירה "סוכרת היא הגורם המרכזי לעלייה במשקל ".
מציע שתתקנו.