חדשות

נתוני ה-CDC: עד כה 75 ילדים לקו בשיתוק כתוצאה מהתפרצות D68

התפשטות מחלה הנגרמת ככל הנראה מהאנטרווירוס D68 הביאה למותם של 12 ילדים ולאשפוזם של יותר מ-1,000 בחודשים האחרונים

ה-CDC הודיע בסוף השבוע כי 75 ילדים בארה"ב לקו עד כה בשיתוק כתוצאה מהתפרצות נגיף D68 שהחלה באוגוסט השנה בצפון-מערב המדינה. ההתפרצות, שהחלה במדינת קולוראדו, התפשטה בחודשים האחרונים לרוב מדינות ארה"ב, והובילה לאשפוזם של 1,116 ילדים. 12 מתוך החולים נפטרו.

כפי שדווח בעבר, הילדים פיתחו כשבוע לפני שלקו בשיתוק קשיי נשימה עם חום גבוה. אצל רובם התגלו בבדיקות MRI בעיות בעמוד השדרה. אין עדיין תרופה כנגד הנגיף והטיפול הניתן לחולים הוא טיפול תומך בלבד.

עוד דווח, כי בבדיקות שנעשו לילדים החולים, התגלה אצל חלק מהם הנגיף D68 בריריות האף. ידוע לרפואה כי מדובר בנגיף שבאורח טיפוסי גורם לבעיות נשימתיות לעתים קשות, אבל בשלב זה לא ברור אם "ניתן להצביע עליו כעל גורם השיתוק שבו לקו חלק מהילדים החולים", נמסר בהודעה. לדברי ה-CDC, למרות שעדיין קיים חשש להידבקויות, עונת הפעילות של הנגיף מסתיימת בדרך כלל בסתיו.

הנגיף D68 אותר לראשונה בקליפורניה ב-1968, אבל עד כה היה במצב "רדום". עתה טוענים בארה"ב כי מדובר ב"פעילות בלתי רגילה של הנגיף" ועדיין אין נכונות רשמית להגדיר את המצב כהתפרצות. הנפגעים בצורה הקשה ביותר היו בעיקר חולי אסתמה. מקרים רבים לא הצדיקו בשלב הראשון של הופעת החולים לבצע בהם בדיקות ספציפיות לזיהוי הנגיף, כך מסר ה-CDC. "הסיבה – התסמינים שהראו החולים היו דומים לאלו של נדבקים בנגיפים אחרים".

אוכלוסיית הסיכון שעלולה לפתח מחלה מסוג זה היא תינוקות, ילדים ובני נוער ללא זיכרון חיסוני מהדבקה בנגיפים דומים קודם לכן. גם מבוגרים חשופים לנגיף, אם כי ההערכה היא שברוב המקרים יפתחו מחלה קלה בלבד ולא יפתחו תסמינים נוירולוגים. תסמיני המחלה עליהם דווח עד כה: קוצר נשימה, יבלות בפה וכאבי שרירים.

הבוקר מדווח "ידיעות אחרונות" כי בחודש שעבר התברר ששני ילדים ישראלים בני פחות מעשר, נדבקו בנגיף D68. הבדיקה התבצעה במעבדת הנגיפים המרכזית ב"שיבא", בראשות פרופסור אלה מנדלסון. הילדים פיתחו מחלה נשימתית קשה אך לא לקו בשיתוק. אחד שוחרר לביתו במצב טוב והאחר הועבר למוסד שיקומי עקב מחלות נוספות שמהם הוא סובל. בשלב זה לא ידוע על מקרים נוספים של ילדים שנדבקו בנגיף D68 בישראל, "אך יתכן שמקרים קלים יותר לא זוהו כתחלואה חריגה", מדווח העיתון.

משרד הבריאות מסר בתגובה: "לאור הופעת מקרים של המחלה הנשימתית החמורה המלווה לעתים בסימנים נוירולוגים חדים בארה":ב ובקנדה החל האגף לאפידמיולוגיה לבצע בדיקת מאפיינים אפידמיולוגים וקליניים לגבי מקרים דומים בישראל. נתגלו שניים שאושפזו בשיבא, לא נמצאו מאפיינים המצדיקים הגדרה של התפרצות".

רשויות הבריאות בארה"ב המליצו על שורה של צעדים כדי לנסות ולהימנע מהדבקות ובראש וראשונה נטילת ידיים תכופה, שמירה על היגיינה, חיטוי משטחים שעמם באים ילדים במגע כמו צעצועים ואפילו ידיות של דלתות ובכל מקרה של מחלה חשודה עם נזלת וחום, שיעול, קוצר נשימה וכאב שרירים - להישאר בבית, לא לבוא במגע עם חולים אחרים וכל זאת לפני שמגיעים לרופא.

במקביל, הודיע ה-CDC כי מזה כשנתיים לא נרשם אפילו מקרה אחד של חולה שנדבק בנגיף פוליו מסוג 3, לאחר שהנגיף פוליו מסוג-2 חוסל קרוב לוודאי ב-1989. המקרה האחרון ויחיד בעולם של נפגע פוליו מסוג 3 שעליו ידוע היה בפקיסטן בנובמבר אשתקד.

 להודעת ה-CDC לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  CDC,  נגיף D68,  אנטרו-וירוס,  קשיי נשימה,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות