חדשות

פרס לחוקר ישראלי שפיתח ננו-חלקיקים למלחמה בתאים סרטניים

פרופ' דן פאר פיתח "ננו-צוללות" המסוגלות לשאת מולקולות siRNA במטרה לחסום את ייצור החלבונים הפגומים בתאים החולים

פיתוח של נשאי תרופות בממדים ננו-מטריים ומולקולות כמו siRNA למלחמה ממוקדת בתאים סרטניים, זיכה את פרופסור דן פאר מהמחלקה לאימונולוגיה וחקר התא ומהמחלקה להנדסת חומרים באוניברסיטת תל-אביב בפרס חדש שמעניקה לראשונה העמותה האמריקאית Untold News, המוקדשת לחשיפת חדשנות ישראלית בעולם. טקס הענקת הפרס ייערך היום (יום ד') בניו-יורק.

פרופ' דן פאר (צילום: יונתן בלום, אוניברסיטת תל אביב)

פרופ' דן פאר (צילום: יונתן בלום, אוניברסיטת תל אביב)

הפיתוח של פרופסור פאר זכה לכינוי "ננו-צוללות", המסוגלות לשאת את מולקולות ה-siRNA במטרה לחסום ייצור חלבונים פגומים בתאים החולים. ועדת שופטי הפרס מסרה כי הטכנולוגיה הזאת עשויה לחולל מהפכה בטיפול במחלת הסרטן.

"בניגוד לכימותרפיה העכשווית, שאיננה יודעת להבחין בין תאים סרטניים לתאים הבריאים, הננו-צוללות מצוידות במעין GPS", הסביר פרופסור פאר. "מדובר בחלקיק גדול (במונחים הננו-מטריים) הנקשר לתא הסרטני, ואז משתנה בצורתו, כך שהוא מרוקן מתוכו חלקיקים קטנים יותר המחסלים את התא. החלקיק הזה פועל כ'סוס טרויאני': מתחפש לסוג של סוכר שהתא הסרטני זקוק לו, כדי לייצר גרורות נוספות - וכך 'יודע' אותו חלקיק לאיזה תא להיקשר ולאיזה תא לא להיקשר".

פרופסור פאר ציין, כי המחקר שבמסגרתו פותחה הטכנולוגיה נעשה בסרטני כבד, שד, לבלב ושחלה – וגם בהם הוחלט להתמקד בסרטנים היוצרים גרורות או עמידים לטיפולים כימותרפיים. העבודה על פרויקט המחקר ארכה 14 שנה.

חברת הביו-מד הישראלית Quiet Therapeutics, זכתה ברישיון מאוניברסיטת תל- אביב לקראת תחילת ניסויים קליניים. בשלב ראשון ייבחרו התרופות הראשונות שה"ננו-צוללות" יובילו לתאים הסרטניים בקרב חולים. "מרגש מאוד לראות כיצד משהו שהומצא במעבדה יוצא לאוויר העולם במטרה לשנות אותו לטובה, במיוחד כשמדובר במחלה כמו הסרטן", אמר פרופסור פאר. "הפרס האמיתי", הוסיף, "יהיה לטפל בחולי סרטן עם מינימום של תופעות לוואי ומקסימום של יכולת ריפוי". עוד ציין, כי להערכתו התחום המלהיב הזה הוא "עתיד המלחמה בסרטן בפרט, ועתיד הרפואה – בכלל".

פרס העמותה יוענק גם לפרופסור שלמה מגדסי, גם הוא בתחום הננו-טכנולוגיה וחומרים חכמים ממכון הכימיה באוניברסיטה העברית (ב-2010 היה שותף לפיתוח מסטיק לוכד חיידקים) והמהנדס ערן טוביס.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  כימותרפיה,  ננו-טכנולוגיה,  אוניברסיטת תל אביב,  פרופ' דן פאר
תגובות