חדשות

מש' הבריאות: מספר הניתוחים בבתי"ח פרטיים גדל ב-64% ב-4 שנים

זאת, בעוד במערכת הציבורית גדל השיעור ב-4% בלבד; מתחמם המאבק בכנסת על היוזמה למסות רווחי בתי חולים פרטיים

בית החולים "אסותא" (צילום: ויקיפדיה)
בית החולים "אסותא" (צילום: ויקיפדיה)

נתונים שאספה הנהלת משרד הבריאות לקראת הדיונים הצפויים בכנסת על הגבלת פעילות בתי החולים הפרטיים באמצעות מיסוי מראים, כי בתוך 4 שנים (2011-2007) עלה שיעור הניתוחים במערכת הרפואה הפרטית בכ-64%. זאת, לעומת גידול של 4% בלבד בהיקף הניתוחים בבתי החולים הציבוריים.

"ישראל היום", המדווח על כך היום (יום ג'), ציין כי הנתונים נוגעים ל-20 סוגי הניתוחים השכיחים ביותר והם נאספו מ-4 בתי החולים ברשת "אסותא", "מדיקל סנטר" בהרצליה ו"אלישע-חורב" בחיפה.

על-פי משרד הבריאות, ב-2007 בוצעו בבתי החולים הפרטיים 29 אלף ניתוחים וב-2011 – היקף זה עלה ל-46 אלף. בניתוחי קטרקט חלה עלייה של 159%, בכריתת בלוטת התריס חל גידול של 236%, בניתוחי מפרק ברך או כתף נרשמה עלייה של 417%, בניתוחים בריאטריים נרשמה עלייה של 205% ובניתוחי עמוד שדרה עלייה של 80%.

בכל בתי החולים הציבוריים בוצעו ב-2007 כ-95 אלף ניתוחים וב-2011 עלה מספרם ל-99 אלף כאשר, הגידול באוכלוסיה באותה התקופה הגיע לכ-7.5% .

על-פי הדיווח, שרת הבריאות יעל גרמן טוענת כי הניתוחים במערכת הרפואה הפרטית נעשים על חשבון המערכת הציבורית מאחר שרופאים מהמערכת הציבורית מנתחים גם באופן פרטי התופעה גורמת להתארכות הניתוחים במערכת הציבורית. הר"י הביעה התנגדות חריפה לרפורמה המוצעת, ואמרה כי הדבר ייצור עומס כבד על המערכת הציבורית.

בהקשר זה מדווח היום "ידיעות אחרונות", כי תוכנית משרד הבריאות לקיצור התורים (המוגדרת כתוכנית לאומית) אמורה לצאת לדרך ב-2015 "במטרה להביא לשינוי של ממש עד תחילת 2017". מדובר בחיוב בתי החולים הציבוריים להעלות את שיעור הניצול של חדרי הניתוח ועל כך הם יקבלו תגמול כספי כדי לעודד פעילות זאת. קופות החולים יתוגמלו אף הן אם יאשרו בנוהל מזורז ביצוע סוגי ניתוחים שכיום התורים להם ארוכים במיוחד.

עוד מדווח העיתון, כי משרד הבריאות יכריז על הנהגת מקצוע רפואי חדש - עוזר רופא-מרדים - כדי לסייע בהיערכות לקראת ניתוחים, בין היתר על-ידי ביצוע פעולות פשוטות יחסית שייעשו בהשגחת הרופא-המרדים, וכן בליווי מנותחים לחדרי ההתאוששות. לרופאים המרדימים (כמקצוע במצוקת כוח-אדם) יובטח המשך בחלוקת המענקים בסך 15 מיליון שקל גם ב-2016. כן יוכשרו עוד 150 אחיות חדרי ניתוח. רוב המימון של התוכנית אמור להגיע ממשרד האוצר ובחלקו מאותו מיסוי על בתי החולים הפרטיים. שרת הבריאות גרמן אמרה לעיתון : "הגיע הזמן שמערכת הבריאות הפרטית תפצה את המערכת הציבורית עבור הנזק הגדול שגרמה לה".

"דה מרקר" מדווח היום בהקשר זה, כי רשת אסותא, חברות תיירות המרפא וגם רופאים שכרו בכירים לשעבר במשרד האוצר ובשירות המדינה, כדי שישמשו לוביסטים בכנסת לשם מניעת מאמצי משרד הבריאות להטיל הגבלות על הרפואה הפרטית ותיירות המרפא. לשם כך, על-פי העיתון, נשכרו שירותיהם של היועץ הלוביסט בוריס קרסני, דובר משרד האוצר לשעבר אלי יוסף, משרד יחסי הציבור והייעוץ האסטרטגי של מירב פרסי-צדוק ויוסי קוצ'יק (לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה).

את עתירת אסותא לבג"צ הגיש עו"ד דוד תדמור לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. מי שהיה הממונה על אגף התקציבים באוצר, דדו בועז, הכין חוות-דעת כלכלית עבור חברות תיירות המרפא. ג'קי עובדיה, לשעבר יועץ משרד התיירות לענייני תיירות רפואית, ינהל את מטה הפעילות של החברות. "דה מרקר" מסר עוד כי "מסע לחצים פוליטי" מופעל נגד הטלת המיסוי על תיירות מרפא וכי בכירי מפלגת "ישראל ביתנו" מנסים להעביר את הדיון בה לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, בראשה עומד ח"כ חיים כץ (ליכוד) בהנחה ששם היא "תיקבר" ולא תגיע להצבעות בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, הצפויות בסוף דצמבר.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  רפואה פרטית,  בתי החולים הציבוריים,  קיצור תורים,  זמני ההמתנה הארוכים ביותר לניתוחים,  אסותא
תגובות
דר' הר שמש
15.11.2014, 09:18

אני כרופא משפחה נאלץ להמליץ למטופלי לפנות לרפואה פרטית, דרך ה"ביטוח מושלם" וביטוחים פרטיים, בשל התורים הבלתי אפשריים לרפואה ציבורית בדרום.
בנוסף יש חוסר אמון במערכת הציבורית "אני לא רוצה שסטג'ר ינתח אותי"- שרק חריש עמוק וממושך יוכל לשנות אותה- גם מה שנעשה בפועל בבתי החולים ובמרפאות המקצועיות, וגם עבודה על תדמית.