חדשות

מחקר: "עבודה במשמרות גורמת לפגיעה בזיכרון וביכולת הקוגניטיבית"

חוקרים מצרפת ומבריטניה מצאו, כי עבודה במשך 10 שנים במשמרות "גורמת להזדקנות המוח מבחינה קוגניטיבת ב-6.5 שנים"

כתב העת לרפואה תעסוקתית וסביבתית (Occupational and Environmental Medicine), מקבוצת כתבי העת של ה-BMJ, פירסם השבוע תוצאות מחקר שנעשה באוניברסיטאות טולוז בצרפת וסוואנזי (Swansea) בבריטניה, בו נמצא כי עבודה לא מסודרת במשמרות עלולה לפגוע בתפקודי המוח, לגרום לנזק ארוך-טווח לזיכרון ולשבש יכולות מנטאליות. "עבודה במשמרות יכולה לגרום "להזדקנות המוח בכ-6 שנים וחצי", ציינו עורכי המחקר, שאותו הוביל פרופסור ז'ן-קלוד מארקי (Marquie).

המחקר ציין, כי עבודה במשמרות משבשת את השעון הפנימי של הגוף באופן דומה למה שקורה ביעפת ("ג'ט לג"). מחקרים קודמים מצאו, כי ג'ט-לג מגדיל סיכון לבעיות לב ואפילו לסוגי סרטן מסוימים. מחקרים אחרים הראו, כי שיבוש בשעון הביולוגי (הקצב הסירקדי) בקרב מי שמרבים לטוס בטיסות ארוכות, נגרם עקב פגיעה בכמה מבנים במוח עקב יצור-יתר של הורמוני עקה (סטרס). כן הועלתה בעבר ההערכה שעובדי משמרות לילה חשופים לחסר ויטמין D.

עתה התגלה באופן יותר ברור הקשר שבין עבודה במשמרות לבין ירידה בתפקודי מוח שונים בקרב מי שעובד במשמרות לא מסודרות, או מתחלפות, בהן העובדים נעים למעשה בין עבודה במשמרת בוקר, למשמרת אחר הצהריים והלילה.

המחקר בוצע בקרב 3,000 משתתפים החיים בדרום-מערב צרפת. הם עבדו או פרשו מעבודה בין השנים 1996, 2001 ו-2006. לאורך העשור הזה נמצאו כולם במעקב. 1 מכל 5 עבד במשמרות מתחלפות. משתתפי המחקר – שהוגדרו כמי ש"עובד בשעות לא נורמאליות", או שעבד כך עד לפרישתו לא מכבר (בשלושה המועדים הנ"ל) – עברו מבדקי זיכרון, מבחן שבדק את מהירות עיבוד המידע ועוד פרמטרים המעידים על עוצמת המוח.

אלו שעבדו במשמרות מתחלפות השיגו ציונים נמוכים וביצועיהם היו גרועים בהרבה במיוחד במבחני הזיכרון והמהירות הקוגניטיבית, בהשוואה לאלו שעבודתם נעשית בתוך חלון-זמן קבוע (כלומר יום עבודה רגיל ומסודר). היקף כזה של מבדקים לא נעשו מעולם, ציינו עורכי המחקר.

עוד דיווחו החוקרים, כי מצאו שרמת הירידה הקוגניטיבית בקרב אנשים שעבודתם במשמרות בלתי סדירות נמשכה 10 שנים, היתה בסופו של דבר שוות-ערך לירידה קוגניטיבית הטבעית המוערכת ב-6 וחצי שנים, הנובעת מהזדקנות.

עם זאת, לא הושגה מסקנה ברורה וחדה יותר לגבי האופן שבו עבודה במשמרות מתחלפות משפיעה על תפקוד המוח כולו.

הצוות בראשות פרופסור מארקי ציין, כי הפסקה של עבודה במשמרות קשורה לשיפור שהתגלה בתפקוד הקוגניטיבי. כלומר: ההשפעה השלילית היא הפיכה, אלא שהיעלמות ההשפעה השלילית מושגת רק לאחר 5 שנים של עבודה מסודרת או ללא עבודה במשמרות.

המסקנה העולה מהמחקר, ציינו מחברי המאמר היא שבריאותם של עובדי משמרות צריכה להיות במעקב צמוד של מומחים העוסקים ברפואה תעסוקתית. "הנזק הקוגניטיבי שזוהה במחקר הנוכחי, עשוי להוביל להשלכות חשובות על בטיחות. לא רק לעובדים מסוימים, אלא לחברה ככלל בעקבות הגידול במספר המשרות הכוללות מצבים בסיכון גבוה ועבודה המבוצעת בלילה", כתבו מחברי המחקר. 

נושאים קשורים:  חדשות,  זיכרון,  ירידה קוגניטיבית,  מוח,  עבודה במשמרות,  צרפת,  משמרות לילה
תגובות