חדשות

מחקר: הבדלים בחומר הלבן בקרב הסובלים מתסמונת עייפות כרונית

על המחקר הראשוני דיווח כתב העת Radiology, והוא התבסס על השוואת הדמיות MRI של המוח בין חולי CFS לבין אנשים בריאים

כתב העת Radiology פירסם בשבוע שעבר תוצאות מחקר ראשוני שבוצע באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, בו התגלה לראשונה, לדברי החוקרים, קשר בין תסמונת העייפות הכרונית (CFS) לבין כמות החומר הלבן במוח.

עד היום, אבחון CFS נחשב קשה, גם על-פי המרכז האמריקאי לבקרה ולמניעת מחלות (CDC). אין בדיקת דם או סריקת מוח שמזהה באופן ברור את המצב. לכן, על הרופאים לשלול בשלב ראשון בעיות והפרעות אחר שלהן תסמינים דומים. עתה, כתוצאה מהמחקר הנוכחי, ייתכן שהמצב ישתנה.

צוות המחקר באוניברסיטת סטנפורד, ובראשו ד"ר מייקל זיינה (Zeineh), הישווה סריקות MRI של המוח שנעשו ב-15 חולים עם CFS לבין סריקות מוח ב-14 אנשים בריאים, כולם באותו גיל ומין. נמצא, כי בקרב חולי CFS רואים כמות קטנה יותר של החומר הלבן במוח. החומר הלבן מכיל את מה שנהוג לכנות "כבלי התקשורת" העצבית של המוח, המאפשרים לחלקי המוח השונים לתקשר ביניהם.

עוד דיווחו החוקרים, כי הבחינו בא-נורמאליות במשטח ספציפי בהמיספרה הימנית של חולי CFS ונתגלה כי שתי נקודות-חיבור במוחותיהם של חולי תסמונת העייפות הכרונית היו דקות יותר בעוביין לעומת אותן נקודות-חיבור בקרב אנשים בריאים ללא CFS.

"קיימת תאימות בין ההבדלים הללו לבין CFS – ככל שאותן נקודות חיבור אינן בממדים הרגילים, כך קיימת החמרה בעייפות הכרונית", הדגיש ראש צוות המחקר. מסקנת המחקר היתה, כי כאשר אצל חולי CFS נצפית ירידה בסיביות, בחוזק הסיבים באורכים קצרים בהמיספרה הימנית של המוח, ייתכן שמדובר בסמן ביולוגי (ביו-מרקר) ל-CFS.

עם זאת, חזר ד"ר זיינה וציין כי מדובר בשלב זה במחקר ראשוני, שנעשה בהיקף קטן וכי יש צורך במחקרים נוספים באוכלוסיות גדולות יותר וגם לחזור על שיטת הניסוי כדי לאשר את הממצאים.

לדבריו, "הכיוון הנוכחי מציע תקווה עבור מי שלא אובחן עם CFS. רוב האנשים המתלוננים על עייפות כרונית מואשמים בנקודת-זמן כלשהי שהם היפוכונדרים ונוצרת תגובת ביטול וזלזול בהתייחסות לתלונותיהם. הקהילה הרפואית עדיין סקפטית לגבי אבחון התסמונת וזו לפחות אחת הסיבות מדוע הממצאים שנתגלו במחקר הזה חשובים".

לקריאת תוצאות המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מוח,  מחקר,  ביומרקרים,  חומר לבן,  CFS,  תסמונת עייפות כרונית
תגובות