דעות

האם יש לבצע החייאה בחולה אבולה?

צוות ממוגן יבצע החייאה בחולה אבולה גם אם סיכוייו של המטופל לשרוד אינם גדולים; צוות שאינו ממוגן יישמר מלבצעה

אלישע לא ביצע למעשה החייאה בנער, כפי שמתואר בספר מלכים פרק ד', שהרי הנער היקר שהתלונן על כאב ראש בעת שהיה חשוף לשמש בעת עבודת הקוצרים ולכן נשלח לנוח על ברכי אימו למעשה לקה בחוסר הכרה עמוק כבר בצהרים. האם מבקשת לרוץ אל הנביא, בבואה למקום מושבו היא עוברת הליך בירוקרטי של מקרובי הנביא המשהים את הפניה. הנביא מבין את חומרת הבעיה ומצווה על יחידת חלוץ להגיע במהירות אל הילד, הם רואים שאכן הוא מת.

חוזרים אל הנביא והוא מגיע לבית הנפגע, דבר ראשון מתפלל ואחר כך מבצע את פעולות ההחייאה המקובלות ואכן הנער מזורר מיד שבע פעמים וחוזר לחיק אימו. הנביא לא נרתע מלשים את פיו על פי הנער ולבצע,כנראה הנשמה מפה לפה. התוצאה ידועה הצלחה מסחררת והילד חוזר אל אימו.

יתכן כי הסיפור המיקראי גרם לחוקר הצעיר פיטר סאפאר לבדוק את הנושא בדרך מדעית ואכן החייאת לב ריאה כפי שהמליץ עליה סאפאר בפיטסבורג בשנות השישים הוכיחה כי ביצוע של הנשמה מפה לפה מאפשרת למי שפסקה נשימתו להמשיך ולחיות בשל אותן דקות הנשמה המחזירות למוח את החמצן ההכרחי.

בהמשך הסתברו סגולות עיסוי הלב , או עיסוי החזה. ההוראות לביצוע החייאה מוסדו על ידי איגוד רופאי הלב האמריקאי, פורסמו הנחיות לביצוע ולהוראה שחודשו מדי שנה על פי תוצאות מחקרים קליניים.

כאשר הציבור כולו למד כיצד לבצע החייאה, ובכל מסעדה תלו על הקיר תרשימים וציורים המראים כיצד לבצע את ההנשמה או מה לעשות במקרה של גוף זר בבית הבליעה החלו האנשים להירתע מלבצע את ההחייאה כפי שנלמדה בקורס הקצר. מגפת תסמונת הכשל החיסוני הגבירה את הרתיעה ובנפול אדם זר ברחוב לא חשו אנשים לעזרה. הוראות חדשות התחשבו ברתיעה הטיבעית הזו וקבעו שאין הכרח לגהור , לשים פה על פה ולהנשים אלא חשוב יותר לקרוא לעזרה ולבצע עיסוי לב מהיר ובלחיצות ארוכות.

אולם הרתיעה מהנשמה פה לפה התגברה והשאלה היא,למשל, האם יש סכנת הידבקות בנגיף האבולה בעת החייאה , גם אם לא מנשימים מפה לפה ? אחד הכללים בעבודת הרופא היא שלא יגרם נזק למטפל. יש להציל את החולה אבל המרפא חייב לדעת את הסיכון הגבוה להיפגע. האם תסריט בו חולה המזוהם בנגיף האבולה ועובר דום לב המחייב תגובה מידית , יכול להמתין למיגון הצוות. האם על הצוות להתחיל בהחייאה גם אם אינו מוגן? האם יש להעמיד צוותים ממוגננים ומוכנים לתגובה משך 24 שעות ? האם יש להתייחס לחולה כזה כאילו אבדו סיכוייו לחיות ולכן ניתן להתעלם מהצורך בהחייאה?

שאלות אלה שפורסמו בימים האחרונים הן קשות מאוד להתיחסות אתית מלומדת ומעוגנת במבואות ובתקדימים , השאלות יותר קלות לביצוע פרקטי כאשר צוות אינו מוגן ואינו מיומן בהגנה. בצוות כזה לא יעלה בדעת איש לגעת ולהתקרב להנשמה פה לפה או אפילו להנשמה באמצעות מכשיר ידני ללא מיגון מקסימלי. האחיות והרופאים שנדבקו ואלה מהם שחלו ונפטרו , לא עסקו בהחייאה ואף ידעו את כללי הזהירות אך יתכן כי פירצה מסוימת בנהלים הביאה להדבקה.

בעת ביצוע פעולת חירום , בסערת העיסוי וההנשמה עלולים המבצעים גם עם מיגון סביר להידבק במחלה ולהפיץ אותה תוך זמן קצר לאוכלוסיה כולה.

דעתי אותה נתבקשתי להביע כאן חשה בצורך לקבוע כללים. לדידי צוות ממוגן יבצע החייאה בחולה אבולה גם אם סיכוייו של המטופל לשרוד אינם גדולים. צוות שאינו ממוגן ישמר מלבצע את ההחייאה לא כל שכן מי שאינו מיומן .

בעת שהותי בבית החולים הסמוך לבסיס שיגור החלליות בפלורידה , נתבקשנו להתיחס לשאלה כיצד לבצע החייאה בחללית – בשל חוסר משקל הלחיצה על החזה תביא רק להתרוממות האסטרונאוט המבצע את ההחייאה. נמצא פתרון ,שהיה לא מעשי אבל הגיוני. יעטפו מיד את גופו של הנפגע בחליפה המחוברת למשאבה המנפחת את החליפה ומבצעת דחיסה המחקה את פעולת העיסוי.

התיאוריה אכן נפלאה - אלא שלמעשה פרק הזמן מרגע אבחון דום לב בחלל ועד לתחילת החייאה יש לבצע הליכים כה מורכבים עד שהאפשרות המעשית אינה קימת.

בנושא האבולה , הסכנה שבהחייאה לא ממוגנת היא גבוהה מאוד, סיכויי הצלחת החייאה נעים בתחום שבין 7 ל-10 אחוזי הצלחה. האם הנסיבות הללו מצדיקות סיכון חיים של צוות רפואי ובד בבד סיכון האוכלוסיה?

נושאים קשורים:  דעות,  הידבקות,  מיגון,  מגיפת האבולה,  עיסוי לב,  אתיקה,  החייאה,  הנביא אלישע
תגובות
רופא
27.10.2014, 22:14

חולי אבולה מתים מאי ספיקה רב מערכתית ולא ממחלות לב!
זו אולי שאלה אתית מרתקת אבל ברור שאין לבצע החייאת לב ריאה בחולה אבולה.
האם הפרופ' הנכבד חושב שכמה לחיצות על בית החזה והנשמה יגרמו להתאוששות כליות שכרסו? או יטפלו בספסיס חיידקי משני? כבד בשוק? או אולי הפרעות מטבוליות סיסטמיות הסתדרו מהחייאה הכי מתקדמת בעולם?
אני מאמר שחולה אבולה (כן ישנם דברים לא צריך להוכיח אותם אמפירית) שנזקק להחייאה יש לו תמותה מעל ל100%.

כתבה הבאה בבקשה האם לבצע החייאה בחולה אבול בחלל?

Duke University
03.11.2014, 22:27

This shows you that common sense holds even when it lacks spelling
Cheers from Ebola land