Bullying

תקשורת משפחתית מפחיתה נזק שגורמת בריונות ברשת למתבגרים

1 מכל 5 מתבגרים סובל מבריונות ברשת; מחקר מצא, כי ארוחות ערב משפחתיות עשויות להפחית את הנזק שהיא גורמת למתבגרים

08.09.2014, 10:17

בריונות (Bullying) גורמת למגוון תחלואות נפשיות אצל מתבגרים, כולל חרדה ודיכאון, מחשבות אובדניות, נסיונות אובדניים ובעיות התנהגות. בריונות ברשת גורמת גם היא לתחלואה נפשית ולשימוש בסמים. אחד מתוך חמישה מתבגרים נפל קורבן לבריונות ברשת במשך השנה החולפת, לפי מחקרים. לא ברור אם נזקים כתוצאה מבריונות ברשת נובעים מהחפיפה עם בריונות קלאסית (85% מהמתבגרים שהיו מעורבים בבריונות ברשת היו גם מעורבים בבריונות קלאסית) או שמא הנזק בלתי תלוי.

במחקר חתך שבוצע בארה"ב ביקשו חוקרים לבחון את הקשר בין בריונות ברשת, באופן ייחודי, לבין תחלואה נפשית ושימוש בסמים. כמו כן, ביקשו לבדוק אם תקשורת משפחתית (תדירות של ארוחות ערב משפחתיות) משפיעה על הנזקים.

מחקר החתך כלל קרוב ל-19,000 מתבגרים מ-49 בתי ספר, בני 12-18 שנים. החוקרים בחנו את התדירות של קורבנות לבריונות ברשת במהלך השנה החולפת, קורבנות לבריונות קלאסית (פנים אל פנים) ולקיחת חלק בבריונות קלאסית.

מבחינת הנזק נבחנו 5 בעיות הפנמה נפשיות: חרדה, דיכאון, נזק עצמי, מחשבות אובדניות ונסיונות אובדניים; 2 בעיות של החצנה: התקוטטות וונדליזם; ו-4 הפרעות של שימוש בסמים: תדירות של שימוש באלכוהול, שתיית אלכוהול מוגזמת, שימוש לא מתאים בתרופות מרשם ושימוש לא מתאים בתרופות ללא מרשם.

19% מהנשאלים סבלו מבריונות ברשת במשך השנה החולפת. תדירות הבריונות ברשת נמצאה בקשר ישיר עם כל 11 ההפרעות שנבדקו, גם כאשר בוצע תיקנון לבריונות קלאסית. אולם, נמצא שארוחות משפחתיות מפחיתות את הנזק שנגרם כתוצאה מבריונות ברשת, באופן תלוי תדירות. ארוחות משפחתיות מהוות הזדמנות למתבגר לדבר ולהתמודד טוב יותר עם הבריונות.

החוקרים מסכמים, שבריונות ברשת קשורה, באופן בלתי תלוי בבריונות הקלאסית, בתחלואה נפשית, אולם תקשורת משפחתית שמשתקפת בארוחות משפחתיות תכופות, יכולה למתן את הנזק הפוטנציאלי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Elgar FJ, Napoletano A, Saul G, et al. Cyberbullying Victimization and Mental Health in Adolescents and the Moderating Role of Family Dinners. JAMA Pediatr. Published online September 01, 2014

נושאים קשורים:  Bullying,  ארוחות משפחתיות,  נזק נפשי,  בריונות ברשת,  בית ספר,  מתבגרים,  גיל ההתבגרות,  בני נוער,  Cyber-Bullying,  מחקרים
תגובות