חדשות

דוקו-תרפיה - יצירת סרט תיעודי ככלי טיפולי

דוקו-תרפיה היא שיטה לטיפול במצבי טראומה, הכרוכה ביצירת סרט תיעודי על מה שאירע; התהליך מתחיל בטיפול פסיכותרפויטי וממשיך בהכנה לעריכת הסרט

דוקו-תרפיה היא שיטה לטיפול במצבים של טראומה. השיטה כרוכה ביצירת סרט תיעודי על מה שהאדם עבר ותהליך שמתחיל בטיפול פסיכותרפויטי וממשיך בהכנה לתהליך עריכת הסרט.

המטופל מספר את הסיפור, מצלם את הסרט (או משתתף פיזית ונפשית בסרט), עושה במהלך הסרט דברים שמשחררים אותו מהמטען אותו הוא או היא נושאים במשך שנים, שורף בגדים מהאירוע הטראומטי כדרך להשתחרר מהטראומה, בוחר בחיים במקום מצב של אדם שהוא חי-מת.

עשיית הסרט מכילה סממנים של טיפול חשיפתי שמזכיר שוב ושוב את הטראומה, מעבד אותה ומקל על המטופל להתמודד עם הטראומה ועם השלכותיה.

עשיית הסרט מנוצלת במקרה של דוקו-תרפיה ככלי לשינוי. בסרט המטופל-שחקן הופך לתסריטאי, במאי ועורך.
עליו לחשוב מה הוא רוצה להעביר בתור מסר של הסרט, מה הוא רוצה להשאיר ומה לא, מה התפקיד שלו
בהחלטה מה להשאיר ומה לא. עשיית הסרט מכריחה בצורה עוקפת הגנות, את האדם לדבר על מה שקרה לו, להיחשף לטראומה מחדש ואולי מאפשרת לו לעבד אותה. פרט לאופציה של מסע "השיבה המאוחרת", יש אופציה של תיעוד ההתמודדות בהווה לקראת הסוף הטוב בעתיד, בעזרת יד הדמיון הטובה.

בחדר העריכה הגיבור-מטופל נחשף שוב לחומרים של הצילומים. הוא רואה עצמו מן הצד. החשיפה החוזרת היא טיפולית כפי שידוע זה מכבר בהפרעת PTSD. הוא מחליט מה להשאיר ומה לא, איזה מוסיקה לצרף, ולבסוף תושג אנקפסולציה של הטראומה. התיעוד של הטראומה והיותה חתומה כעת בדיסק חיצוני לראשו של האדם, מאפשרת לו לנוח מן הפלשבקים ולשמר אותם בדיסק קשיח חיצוני.

התיעוד המצולם גם יאפשר לאדם להיות הגיבור של חייו, לספר זאת לקהל ולזכות בהערכתו. ניתן לעתים לערוך הקרנה של הסרט בפני הקרובים והחברים ויש בה מעין חשיפה מתונה והתוודעות מחודשת עם הגיבור. החשיפה ברמה הציבורית יכולה לתרום לתחושת הערך והגבורה שלו.

כאן המקום להדגיש שוב שטיפול פסיכותרפי ממשיך ללוות את המטופל כל הזמן על מנת לעבד את השינויים ולאפשר לו לחזור בבטחה אל חייו כאחד האדם ולהרגיש פחות ריקנות שמקורה בפרידה מהמעמד הפוסט-טראומטי ומאור הזרקורים.

בכנס שנערך בשבוע האחרון במרכז האקדמי פרס, שמעתי מספר הרצאות על דוקו-תרפיה ועל כתיבה יוצרת.

הרצאה מרגשת היתה של הפסיכולוג הקליני והרפואי, מר יורם בן יהודה, שהקרין סרט על הזוג משה וקלרה ששון, שנפצעו במהלך הפיגוע במועדון שפילד בראשון לציון בשנת 2002. הסרט היה מרגש מאוד ובני הזוג שנכחו בקהל, ענו על מספר שאלות בסוף ההרצאה. שם הסרט הינו "רוצים לחיות".

להלן מספר דוגמאות נוספות לדוקו-תרפיה:

להלן לינק לסרטון קצר על הסרט "לחתוך את הכאב" על חייל צה"ל שהיה בעזה, לקה בהלם קרב וגם פיתח בהמשך תסמונת CRPS (לעמוד הסרט לחצו כאן).

כתב וערך: ד"ר יוליאן יאנקו

נושאים קשורים:  חדשות,  פוסט-טראומה,  טראומה,  PTSD,  דוקו-תרפיה,  אנקפסולציה
תגובות
שופמן אמי
07.09.2014, 15:55

כל הכבוד ליוליאן

דוקו- תרפיה רעיון מבריק. נראה לי יותר עמוק ומשמעותי מ
p.e