חדשות

"רופאים ללא גבולות": העולם הולך ומפסיד את הקרב נגד נגיף האבולה

הארגון קורא להתערבות בינלאומית מיידית במשבר המתמשך במערב-אפריקה; ארגון הבריאות העולמי מכנס ועידת חירום בת יומיים בז'נווה

ארגון הבריאות העולמי מכנס היום ועידת פסגה דחופה של כ-100 מומחים מכל העולם כדי לדון בהתגברות מגיפת האבולה באפריקה והעלייה בקצב התפשטותה. הוועידה תימשך יומיים והמומחים – רופאים בכירים העוסקים במחלות מדבקות וטרופיות וגורמי מקצוע אחרים - יבדקו דרכים להאצת הניסויים בחיסונים ובתרופות החדישות כדי להכשירם במהירות לשימוש בבני אדם. בכנס ישתתפו גם נציגים מחברות תרופות, שהודיעו כי פיתחו תכשירים ניסיוניים במיוחד לשם התמודדות עם האבולה.

אמש (יום ד') מסרה נשיאת ה-WHO, ד"ר מרגרט צ'אן, כי מספר המתים מהמחלה נכון לאתמול עומד על 1,900 ומספר החולים כ-3,500. כ-40% מכלל המתים נפטרו בשלושה השבועות האחרונים. "זוהי ההתפרצות הגדולה ביותר, החמורה ביותר והמורכבת ביותר של מגפת אבולה שנראתה מעולם", אמרה ד"ר צ'אן.

הארגון הבינלאומי "רופאים ללא גבולות" (MSF) הודיע, כי רק "התערבות במתכונת צבאית", תוך התגייסות כלל עולמית, תקדם את המלחמה במגיפה ותבלום את התרחבותה ביבשת אפריקה, כשקיים חשש שהנגיף גם יגיע ליבשות אחרות.

הארגון מתח ביקורת על כך, שעד כה "התגובה העולמית המתבקשת נוכח מצב החירום הזה רדומה ולא מספקת". "העולם הולך ומפסיד את הקרב הזה", הזהירה נשיאת הארגון ד"ר ג'ואן ליו (Liu). הארגון תובע לגייס בדחיפות את כל המומחים הרפואיים לטיפול במגפות ולהציבם במוקדי המחלה. "יש צורך בבתי חולים שדה, ביחידות בידוד מצוידות היטב, בעובדי בריאות מיומנים וכן בסיוע אווירי להטסת חולים ורופאים", אמרה ד"ר ליו.

הבוקר נמסר, כי קיים חשש בניגריה נתגלה מוקד חדש של המגיפה, במרכז אזור תעשיית הנפט של המדינה. אחד משלושה החולים האחרונים שאובחנו שם הוא רופא שהמשיך לטפל בחולים למרות שכבר היה נגוע בנגיף.
אתמול דווח על רופא אמריקאי נוסף שנדבק במחלה, ד"ר ריק סקרה בן 51 ממסצ'וסטס. ד"ר סקרה עבד כמיילד בבית חולים במונרוביה בירת ליבריה. מחלקת היולדות נמצאת בריחוק פיסי מחדרי הבידוד שבהם נמצאים חולי אבולה ובכל זאת הוא נדבק בנגיף. התברר, רק בשלב מאוחר יותר, כי טיפל ביולדת שנשאה את הנגיף. מיד כאשר זיהה את מצבו הוא הכניס עצמו לבידוד ותידרך עמיתים כיצד לטפל בו.

רופא אמריקאי אחר, ד"ר ג'ף דיל מדרום קרוליינה, שגם הוא הגיע לליבריה כדי לסייע במאבק נגד האבולה, סיפר לתקשורת בארה"ב כי בבתי החולים המטפלים בחולי האבולה קיים מחסור חמור במזגנים והלחות גבוהה. החיטוי מבוצע אמנם באמצעות מכונות קרינת אולטרה-סגול - אבל נראה שזה איננו מספיק. אחת הבעיות קשות של רופאים העובדים שם קשורה לצורך ללבוש חליפות מגן מיוחדות הכוללות גם משקפי מגן וכפפות. "רק כדי לפשוט חליפה כזאת נדרשות יותר מ-30 דקות. כל לבישה מחדש מחייבת פעולות חיטוי מיוחדות. עקב החום הכבד לא ניתן להישאר בלבוש הזה מעבר ל-3 שעות", סיפר ד"ר דיל.

התקשורת האמריקאית דיווחה כי יש בתי חולים במערב אפריקה עם יחידת בידוד אחת בלבד, שבה מקום ל-25 מיטות, אבל מספר החולים שהובאו אליהן הוא 70-65, כך שרובם שוכבים על הרצפה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  רופאים ללא גבולות,  בידוד,  מערב אפריקה,  מגיפת האבולה
תגובות