תרופות אנטי-אפילפטיות

טיפול אנטי-אפילפטי לנשים אפליפטיות בהריון לא מעלה הסיכון להפלות

מחקר עוקבה שנערך בדנמרק מצא, כי לא נרשם סיכון מוגבר להפלה ספונטנית או ללידת מת בנשים אפילפטיות שטופלו בטיפול אנטי-אפילפטי

02.09.2014, 09:02

אפילפסיה משפיעה על 0.3%-0.8% מהנשים בהיריון. על הטיפול במחלה לאזן בין הסיכון לפרכוסים לבין הסיכון לתופעות לוואי כתוצאה מהטיפול התרופתי. תרופות אנטי-אפילפטיות גם מצויות בשימוש לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות, בכאב ובמגרנות.

מחקר קודם מצא, שהשימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות הולך וגובר בארה"ב. השימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות בהיריון נמצא גם קשור, במחקרים קודמים, לסיבוכי היריון כולל רעלת היריון, דימום, הפרעות בגדילה והתפתחות העוברית ולידה מוקדמת. עם זאת, מעט ידוע על הסיכון להפלה ספונטנית או לידת מת במחקרים בבעלי חיים נמצא קשר תלוי מינון בין מות עובר לתרופות אנטי-אפילפטיות.

חוקרים מדנמרק ביצעו מחקר עוקבה רחב היקף על מנת למצוא אם שימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות מעלה את הסיכון להפלה ספונטנית או ללידת מת.

החוקרים השתמשו במסד נתונים שכלל קרוב למיליון לידות שהתרחשו בין השנים 1997 ל-2008 וקישרו את הנתונים לרישומים בנוגע לשימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות.

תרופות אנטי-אפילפטיות היו בשימוש ב-4,700 הריונות (0.5%). 16 מתוך 100 נשים שהשתמשו בתרופות אנטי-אפילפטיות ו-13 מתוך 100 נשים שלא השתמשו עברו הפלה ספונטנית. לאחר התאמה למשתנים מבלבלים, הסיכון של אשה שנטלה טיפול אנטי-אפילפטי לעבור הפלה ספונטנית היה גבוה ב-13% יחסית לאשה שלא נטלה טיפול (הבדל בעל משמעות סטטיסטית), אולם הסיכון לא היה גבוה משמעותית בנשים עם אבחנה של אפילפסיה, אלא בנשים שהשתמשו בטיפול ללא אבחנה של אפילפסיה.

כאשר בוצעה אנליזה של נשים עם יותר מהריון אחד שבחלק מההריונות נטלו טיפול ובחלק לא, הסיכון המתואם להפלה ספונטנית היה 0.83 (רווח בר סמך 95%; 0.69-1.00) להריונות חשופים, לעומת אלו שלא. לידת מת אובחנה ב-18 נשים שטופלו בטיפול אנטי-אפילפטי (סיכון לא מתואם של 1.29 ללא משמעות סטטיסטית).

החוקרים מסכמים, שלא נמצא סיכון מוגבר להפלה ספונטנית או ללידת מת בנשים אפילפטיות שטופלו בטיפול אנטי-אפילפטי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Bech BH, Kjaersgaard MIS, Pedersen HS, et al. Use of antiepileptic drugs during pregnancy and risk of spontaneous abortion and stillbirth: population based cohort study. BMJ 2014;349:g5159

נושאים קשורים:  תרופות אנטי-אפילפטיות,  הריון,  אפילפסיה,  הפלה,  לידת-מת,  דנמרק,  מחקרים
תגובות