חדשות

האם עובדי הבריאות באפריקה מוגנים מספיק מפני הידבקות באבולה?

מאמר דעה רפואי קובע, כי מחסור במיגון ובנהלים כיצד להורידו ולהלבישו גורמים למספר המתים הגבוה בקרב עובדי הבריאות

02.09.2014, 09:02

מאמר דעה שפורסם באחרונה בכתב העת Annals of Internal Medicine טוען, כי עובדי הבריאות במערב אפריקה חשופים לנגיף האבולה בשל ליקויים במיגון הקיים ובעיקר בשל חוסר בנהלים ובאימון כיצד להשתמש בו.

"לזיהום בקרב עובדי בריאות חשיבות רבה בהתפרצויות אבולה מאז גילוי הוירוס בשנת 1976. מהמידע המצוי אודות התפרצויות קודמות נראה שתמותת עובדי בריאות היתה הסימן המעיד לכך שהתפרצות של קדחת המורגית החלה, נכתב במאמר, "למרבה הצער, ההתפרצות הנוכחית אינה שונה מקודמותיה. מעבר למספר הגבוה של אנשים שחלו ומתו, בהתפרצות הנוכחית ישנו מספר גבוה במיוחד של עובדי בריאות שנדבקו ומתו".

לדברי הכותבים, "התסמינים הלא ספציפיים, המשותפים לזיהומים נפוצים אחרים באפריקה, לצד מחסור באמצעי מיגון חיוניים כמו כפפות, חלוקים ומשקפי מגן וכן הכשרה לא מתאימה ובסיס ירוד של בריאות ציבורית, כל אלו תורמים לכך שעובדי בריאות ידבקו באבולה, במיוחד בראשית ההתפרצות. אולם, ניתן למנוע הדבקה של עובדי בריאות באמצעות ערנות ואמצעי מיגון".

"אם כן", שואלים הכותבים, "מדוע עדיין ישנה הדבקה של עובדי בריאות בווירוס, גם בשלב יחסית מאוחר מאז החלה ההתפרצות הנוכחית? שני גורמים תורמים לכך – היעדר אספקה מתאימה של אמצעי מיגון אישיים (PPE) וחוסר השקעה בחשיבות של תהליך החבישה וההסרה של אמצעי המיגון".

לדבריהם, "התפרצות האבולה הנוכחית מתרחשת בשלוש מבין המדינות העניות ביותר בעולם; גיניאה, ליבריה וסיירה לאון. לא רק שמדינות אלו עניות, הן סובלות ממחסור חמור ברופאים ועובדי בריאות. המחסור החמור באמצעי מיגון מאלץ את עובדי הבריאות לבחור בין טיפול בחולים ללא מיגון לבין נטישתם ללא טיפול ולתמותה מהמחלה הקשה.

"אף כי אמצעי מיגון אישיים יעילים בהפחתת החשיפה של עובדי בריאות לנוזלי גוף נגועים, הם לא מספיקים. אבולה מועבר באמצעות מגע ישיר ולא ישיר של נוזלי גוף מזוהמים דרך חתכים בעור או מוקוזות ממברנליות אצל אנשים לא נגועים. אמצעי מיגון מונעים את המגע הישיר, אך הם לא עוזרים אם הסרת אמצעי המיגון לא נעשית באופן שיפחית סיכון לחשיפה. העייפות שכרוכה בטיפול בחולים אלו מגבירה גם את הסיכון.

לדברי הרופאים, רק "אתרי הטיפול שסופקו על ידי 'רופאים ללא גבולות' עונים על הצורך הזה הן במבנה הפיזי והן בתהליכי עבודה שיטתיים שיפחיתו כמה שניתן את הסיכון להדבקה".

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Fischer WA, Hynes NA, Perl TM. Protecting Health Care Workers From Ebola: Personal Protective Equipment Is Critical but Is Not Enough. Ann Intern Med. Published Online 26th August 2014

נושאים קשורים:  חדשות,  היגיינה,  רופאים ללא גבולות,  מערב אפריקה,  מיגון,  הדבקות,  מגיפת האבולה
תגובות