סקירה

השלכות קליניות של מיפוי גנומי מקיף בגידולי ערמונית – רפואה מותאמת אישית כבר כאן

ישנן עדויות חדשות המצביעות שביצוע בדיקת פרופיל גנומי מקיף יכולה לסייע בקבלת החלטות טיפוליות

מאת ד"ר מיטל לברטובסקי – אונקולוגית בכירה בבית החולים שיבא

השימוש במיפוי פרופיל גנומי מקיף (CGP) בגידולי ערמונית גרורתיים לא היה בשימוש נרחב בעבר. כעת ישנן עדויות חדשות המצביעות שביצוע בדיקת פרופיל גנומי מקיף יכולה לסייע בקבלת החלטות טיפוליות. ישנן מספר טיפולים מכווני מטרה (targeted therapy)  היעילים בגידול זה.

דוגמא לאחד מכווני המטרה החדשים הינם מעכבי ה-PARP אשר ניתנים למטופלות עם סרטן שד ושחלה עם נשאות ב-BRCA 1/2 ולאחרונה ישנה הוכחת יעילות בסרטן לבלב גרורתי בנשאים.

באוגוסט 2019 פורסם שבמחקר פאזה 3 ה-PROfound אשר בחן טיפול ב-olaparib מול abiraterone או enzalutamide במטופלים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס (CRPC) שהתקדמו על טיפול קודם ונמצאה אצלם מוטציה באחד מ-15 הגנים המעורבים בתהליך HRRי [homologous recombination repair gene mutationי(HRRm)]. התוצאות הראו שיפור משמעותי סטטיסטית radiographic progression-free survivalי(rPFS) ושיפור משמעותי קלינית במטופלים שקיבלו טיפול במעכבי PARP.

מחקר פרוספקטיבי שפורסם במאי 2019 בכתב העת JCO precision oncology על ידי Jon H. Chung et al ניתח את השימוש ב-CGP בסרטן הערמונית. במחקר נבדקו כ-3,500 דגימות של מטופלים עם סרטן ערמונית גרורתי, 1,660 מהגידול הראשוני בערמונית ו-1,816 דגימות מגרורות.

ב-57% מהדגימות נמצאו שינויים גנומים אשר מהווים ביומרקרים עבור טיפולים אפשריים הנמצאים כעת במחקר. חלק מהשינויים הגנומיים שנצפו היו בקסקדת RAS/RAF/MEK ובתהליכי תיקון ה-DNA ביניהם homologous recombinationי(repair (23%). במטופלים אלו, כפי שהוזכר, נמצאה יעילות קלינית ורדיולוגית בשימוש במעכבי PARP.

שינוי גנומי משמעותי שנצפה במחקר זה היה בקולטן האנדרוגני (AR androgen receptor). השינוי היה בשכיחות משמעותית יותר בדגימות מהגרורות 39.7% לעומת 3.7% בדגימות מהגידול הראשוני בערמונית. השינוי העיקרי בקולטן היה באזור הליגנד. שינוי זה יכול להסביר את העמידות לטיפולים נוגדי AR כגון Enzalutamide.

אסטרטגיה טיפולית נוספת שעלתה ב-3% מהמטופלים היא האימונותרפיה. ב-3% מהמטופלים נמצא TMB גבוה ומתוך קבוצה זו ב-70% היה גם MSI HIGH.

קבוצה זו יכולה להרוויח מאימונותרפיה ואף יכולים לקבל טיפול זה דרך הסל בישראל אם הוכח שיש MMR Deficiency או MSI HIGH, שכן במחקר שבדק 12 גידולים סולידים עם MSI HIGH נצפה RR גבוה בטיפול באימונותרפיה.

לסיכום, יש לשקול  ביצוע פרופיל גנומי מקיף CGP לאור הימצאות מספר שינויים גנומיים (genomic alterations). על בסיס ממצאים אלו ניתן למצוא אפשרויות טיפוליות מכוונות מטרה (targeted therapy) או באימונותרפיה במטופלים שעמידים לטיפולים הסטנדרטים הקיימים לסרטן הערמונית.

Refrence:

1. Mateo J, Porta N, McGovern B, et al. TOPARP-B: A phase II randomized trial of the poly(ADP)-ribose polymerase (PARP) inhibitor olaparib for metastatic castration resistant prostate cancers (mCRPC) with DNA damage repair (DDR) alterations (abstract). J Clin Oncol 37, 2019

2. DNA-Repair Defects and Olaparib in Metastatic Prostate Cancer.Mateo J et al /N Engl J Med. 2015;373(18):1697

3. Mismatch repair deficiency predicts response of solid tumors to PD-1 blockade.Le DT, et al Science. 2017;37(6349):409. Epub 2017 Jun 8.

4. Prospective Comprehensive Genomic Profiling of Primary and Metastatic Prostate Tumors Chung et al. JCO precision oncology 2019

5. Maintenance Olaparib for Germline BRCA-Mutated Metastatic Pancreatic Cancer" Talia Golan et al. NEJM June 2, 2019

הכתבה בחסות חברת רוש, נציגת פאונדיישן מדיסין בישראל

נושאים קשורים:  סקירה,  פרופיל גנומי מקיף,  גידולי ערמונית
תגובות