חדשות

קנדה: כתב העת החליף בעלים, והחל לפרסם "זבל מדעי" בתשלום

עיתון הפיל בפח כתב עת יוקרתי לשעבר, שנמכר ועבר לפרסם מאמרים תמורת תשלום, באמצעות מאמר מפוברק בעל כותרת חסרת משמעות

מגזינים בתחום הרפואה
מגזינים בתחום הרפואה

העיתון הקנדי "אוטאווה סיטיזן" (Ottawa Citizen) חשף השבוע, כי כתב עת רפואי, שהבעלות עליו הועברה לקבוצת אנשי עסקים מסתורית, זנח את אמות המדה המדעיות המקובלות והחל לפרסם מאמרים תמורת תשלום.

המדובר בכתב העת המוערך Experimental & Clinical Cardiology הקנדי, שהחל לצאת לאור בדפוס לפני 17 שנה. עם השנים, ביסס לעצמו מוניטין יציב של פרסום מדעי מכובד, לא רק בקנדה. פורסמו בו לא מעט דיווחים נחשבים על מחקרים רפואיים מקוריים. מאוחר יותר, עבר כתב העת לפרסם רק מהדורה מקוונת, כמו כתבי עת מדעיים רבים אחרים.

כתב העת Experimental & Clinical Cardiology (צילום מסך)

עמוד הבית של כתב העת Experimental & Clinical Cardiology (צילום מסך)

ב-2013 נמכר כתב העת, ובעליו החדשים אינם מוכרים, ציין ה"סיטיזן". הם אמנם מסרו שמדינת הבסיס שלהם היא שוויץ, אבל התחקיר העלה כי הפעילות הכספית והבנקאית שלהם נעשית באיי מקלט המס "טרקס וקייקוס" (Turks and Caicos) באזור איי הבהאמה.

העיתון מדווח, כי לאחר העברת הבעלות על כתב העת, החל להופיע בו הרבה מאד "זבל מדעי": גיבוב של שיבושים, אוסף מוזר של מחקרים מזויפים, לצד שפע של טעויות עריכה מביכות, בכלל זה כתיב שגוי של מונחים רפואיים בלטינית או השמטה בטעות של שמותיהם של מחברי המאמרים.

העיתון בדק ומצא, כי כל מה שנדרש כיום כדי לפרסם מאמר מדעי בכתב העת הוא תשלום של 1,200 דולר. המאמר אינו עובר עריכה מקצועית וגם לא ביקורת עמיתים. המחבר מעלה אותו באופן חופשי לאתר כתב העת.

ראשון לשים לב למתרחש היה ספרן באוניברסיטת קולורדו, ג'פרי ביל. הוא ביצע מחקר על מה שכינה "מוציאים-לאור טורפניים של עיתונות מדעית-רפואית": אלו המוכנים לפרסם כל מה שמחברי מאמרים, שנואשו מכך שדיווחיהם וחוות הדעת שלהם נדחו על-ידי מערכות אחרות של עיתונים רפואיים, עדיין מעוניינים לפרסם כדי לקדם את הקריירה שלהם. פרסום זה מתאפשר תמורת תשלום.

תחקיר של העיתון הקנדי העלה, כי במהלך יולי האחרון, לשם דוגמא, פורסמו בעיתון הקרדיולוגי המקוון 142 מאמרים, שאמורים להכניס לקופת המערכת 170 אלף דולר. היומון הקנדי החליט לבחון את כתב העת הרפואי המקוון והפיל אותו בפח. נשלח אליו מאמר "רע ושערורייתי" על פי כל קנה מידה. הכותרת שהעניק המחבר היתה חסרת משמעות: "VEGF היתרבות ותפוצה של תאים קרדיאליים ותרומתם לשיפוע וסקולארי".

המאמר עצמו היה העתקה מלאה של מחקר שעסק בכלל ב-HIV, אבל בכל מקום שבו הופיעה במקור המונח HIV הופיעה המלה Cardiac להטיותיה ונגזרותיה השונות, "כדי שהמאמר ייראה כסוג של דיווח בתחום הקרדיולוגיה". העיתון דיווח כי הכנת המאמר ערכה כחצי שעה, והוא נשלח לפרסום.

כתב העת אכן פירסם אותו כמו שהוא - ללא כל עריכה, וגם ללא צילומים או חומר גראפי אחר, כמקובל במאמרים רפואיים. זאת, למרות שבכתב היד הופנה הקורא להתבונן בהם. "התבקשנו להעביר את התשלום בעד הפרסום לבנק בטרקס וקייקוס", מסר "הסיטיזן" .

יתר על כן: כתב העת המקוון מתהדר בכך שהוא מייצג את "האקדמיה למדעים הקרדיו-וסקולאריים" אבל בירור קצר העלה שאין למוסד המדעי הזה כל קשר עמו. רוברט קאלינה, מנהל חברת "Pulsus Publishing Group" מטורונטו, שבעצמה היא מו"ל של 10 כתבי עת רפואיים שונים המופיעים בקנדה בדפוס ובאינטרנט , ושבמשך 17 שנה קודם לכן פירסמה גם בכתב העת הקרדיולוגי הנ"ל, העריך שהבעלים החדשים העומדים מאחוריו כיום הם "ככל הנראה מהמזרח התיכון".

הרקע למכירה היה פשיטת רגל של כתב העת. בשנה שעברה הוא הוצע למכירה, ו"שני אנשים זרים לי לחלוטין הגיעו מניו-יורק והתעניינו בו", סיפר קאלינה ל"סיטיזן". לדבריו, כעבור כמה חודשים הם מכרו אותו ל"מישהו שמעולם לא פגשתי".

החשיבות בפרסום מאמרים מדעיים, גם בכתבי עת שזנחו את הסטנדרטים האקדמיים והפכו את הפרסומים לעסק לכל דבר, נובע מהחשיבות של מספר המאמרים בעבור הקריירה האקדמית של חוקרים. באמצע אוקטובר הקרוב תארח אוטאווה את השקת המיזם הבינלאומי של רשת גלובלית בשם EQUATOR, ששמה לה למטרה להחזיר לספרות המחקר הרפואית את אמינותה, לשפר את מעמדה וערכיה תוך שימת דגש על איכות הפרסומים והדיוק המופיע בהם. העיתון דיווח, כי יש תחושה בקהילה המדעית שחלה דעיכה בסטנדרטים בתחום זה בשנים האחרונות.

לקריאת הדיווח המלא ב"סיטיזן" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  קריירה,  מאמרים אקדמיים,  Ottawa citizen,  Experimental & Clinical Cardiology,  בקרת עמיתים,  קנדה,  זבל מדעי
תגובות
רופא
30.08.2014, 16:06

PUBLISH( RUBBISH...) OR PERISH