חדשות

חברת "Roch" רוכשת חברת תרופות אמריקאית ב-8.3 מיליארד דולר

העסקה מתווספת לשורת מיזוגים ורכישות בתעשיית התרופות הגלובלית בשנה האחרונה; סך העסקות שנעשו עד כה ב-2014: 87 מיליארד דולר

חברת התרופות השוויצית Roch נכנסה לשלב הסופי בהסכם הרכישה של חברת הביוטכנולוגיה מסן-פרנסיסקו InterMune, בעסקה בסך 8.3 מיליארד דולר. הסכם הרכישה צפוי להיסגר בחודשים הקרובים. זו העסקה הגדולה השלישית של "רוש" בחודשים האחרונים, לאחר שבתחילת אוגוסט רכשה את "סנטריס פארמה" ב-450 מיליון דולר, וביולי רכשה את "סרגון" ב-1.7 מיליארד דולר .

העסקה גם ממחישה כי שנת 2014 היתה אכן עמוסה במיזוגים וברכישות בתעשיית התרופות. עד כה, בוצעו השנה עסקות רכש של חברות בסך כולל של 87 מיליארד דולר. הצפי הוא שקצב הרכישות יגבר בחודשים הבאים, על רקע עיצובו מחדש של שוק התרופות העולמי. שנה השיא עד כה היתה 2009, שבה נעשו עסקות בשווי של 152 מיליארד דולר

העסקה מאפשרת ל"רוש" להרחיב את תחום פעילותה בתרופות לטיפול במחלות ריאה קטלניות. לחברת InterMune תרופה שכיום היא בלעדית בשוק העולמי לטיפול בפיברוזיס ריאתי עצמוני (IPF, idiopathic pulmonary fibrosis). המחלה מתבטאת בהופעת רקמה צלקתית על פני הריאה. בארה"ב חולים בה מעל 100 אלף בני אדם.

התרופה Esbrietי (pirfenidone) אושרה למכירה באיחוד האירופי ובקנדה ב-2011 וב-2012, בהתאמה, ועתה מצויה בהליכי הבדיקה הנדרשים ב-FDA. ב-2010 סירב ה-FDA לאשר את השיווק והמכירה של התרופה ותבע מהחברה לספק לו נתונים מניסוי קליני נוסף. בתחילת השנה העבירה InterMune ל-FDA מחדש את בקשתה לקבל אישור לשיווק התרופה, על בסיס תוצאות שהושגו בשלב III של הניסוי הקליני (ASCEND trial), שבו הודגמו באורח משמעותי יתרונות התרופות בהאטה ובהפחתה בהתפתחות מחלת ה-IPF בקרב חולים, בהשוואה למטופלים בתרופת דמה.

חברת InterMune גבתה עד כה 40 אלף דולר לשנה בעד התרופה שלה מכל חולה.

שתי החברות המעורבות בעסקת המיזוג והרכישה הודיעו כי הן מצפות שה-FDA יעניק את האישור עד 23 בנובמבר. מכירות תרופת ה-Esbriet, לפי הערכות אנליסטים ב"סוויס בנק", יגיעו השנה ל-14 מיליון דולר ובסוף 2016 ל-675 מיליון דולר.

לחברה הקטנה מסן-פרנסיסקו תוכניות מחקר נוספות לפיתוח תרופות מתקדמות יותר שיתמקדו ב"יעדי מטרה" חדשים שיובילו לשיפורים נוספים בטיפול הניתן לחולי IPF אבל גם למחלות פיברוזיס אחרות – נמסר בהודעת החברה. כיום יש לחברת "רוש" בשוק האמריקני שתי תרופות למחלות ריאה מורכבות – ה-Xolair י(omalizumab), המיועדת לחולי persistent allergic asthma במצב מתון-עד חמור וכן התרופה Pulmoztneי (dornase alfa) לחולי סיסטיק פיברוזיס.

נושאים קשורים:  חדשות,  InterMune,  חברת רוש,  מיזוגים ורכישות,  Roche,  IPF,  תעשיית התרופות,  פיברוזיס,  מחלות ריאה,  פיברוזיס ריאתי עצמוני
תגובות