חדשות

"שילוב בין חיסון פוליו בטיפות ובזריקה עשוי להכחיד את המחלה"

כך קובע ארגון הבריאות העולמי, בעקבות ניסוי קליני בהודו בשילוב בין שתי שיטות החיסון נגד המחלה, שהראה שיעורי הצלחה גבוהים

מחקר שנעשה בהודו, שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת Science בסוף השבוע, קובע לראשונה כי שימוש בשני סוגי החיסון לפוליו – בטיפות לפה ובזריקה – "יאיץ את המאמצים לשחרר את העולם מהמחלה". חיסון באמצעות טיפות לפה נחשב לשיטה המובילה כיום בעולם במאבק להכחדת נגיף הפוליו אבל סדרת המחקרים הקליניים שנעשו באחרונה בהודו הראתה, כי הוספת זריקת חיסון הכוללת נגיף לא פעיל מגבירה את רמת ההתחסנות של הציבור מפני המחלה.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את תוצאות המחקר הקליני כ"בעלות משמעות היסטורית". המאבק נגד הפוליו נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה העולמיים בתחום הבריאות. ב-1988 נרשמו בלמעלה מ-125 מדינות כ-350 אלף מקרים של חולי פוליו. כיום המחלה מוגדרת כקיימת רק בשלוש מדינות – ניגריה, אפגניסטן ופקיסטן. מספר מקרי הפוליו צלל ב-99% .

שתי טיפות לפה של תרכיב חיסון המכיל נגיף מוחלש נחשבות לשיטת החיסון המועדפת, שיושמה גם בישראל בשנה האחרונה עקב מציאת עקבות פוליו במערכת הביוב, בין השאר משום שהיא זולה. החומר בתרכיב מגיע למערכת העיכול וכך מפחית את ההידבקות מהנגיף שהתפשטותו היא דרך צואה ומי ביוב. החיסון באמצעות זריקה פועל דרך מערכת הדם.

פרופסור ניקולאס גרסלי מה"Imperial College" בלונדון טען בראיון ל-BBC, כי "החיסון האוראלי הוא פחות אפקטיבי במיוחד במקומות בעולם שאנחנו רוצים שיפעל כנדרש". לדבריו, זאת בין השאר משום שמחלות זיהומיות אחרות מפריעות לפעילות תרכיב החיסון. הפתרון הוא לכן מתן חיסון כפול.

בהודו, כמה מהילדים שנטלו חלק בניסוי הקליני קיבלו 30 מנות חיסון כפול עד הגיעם לגיל 5 – וכך הושגה הצלחה בקמפיין להכחדת הנגיף. גם התברר, שתרכיב חיסון בזריקה עם נגיף לא פעיל שימש דחף יעיל יותר מאשר מתן כמות כפולה או יותר מזה של טיפות.

האתגר הגדול ביותר שעמו צריכה מערכת הבריאות העולמית להתמודד כדי להכחיד את המחלה לתמיד איננה נוגעת רק לסוג החיסון, אלא ליכולת להגיע לילדים הזקוקים לחיסון כזה באזורים אלימים. ב-2012 אסר הטליבאן מתן חיסון לילדים בצפון ובדרום מחוז ווזיריסטן הגובל בפקיסטן, עד שארה"ב תפסיק את השימוש בהפצצות על אנשיו שנעשו באמצעות מל"טים.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף מוחלש,  חיסון בטיפות,  חיסון בזריקה,  "מבצע שתי טיפות",  פוליו,  ארגון הבריאות העולמי,  ישראל,  מגיפת פוליו
תגובות
ירון
24.08.2014, 12:39

הפסקה האחרונה מסכמת את העניין.

תוצאות המחקר חסרות משמעות כשהסיבה לחוסר היכולת למגר את המחלה היא אזורים בהם יש התנגדות.