דעות

כיצד נראית המלחמה בעזה רחוק מישראל

לאחר פרסום המאמר ב"לנסט" שוחחתי עם עמיתים, רופאים וחוקרים, באירופה ובארה"ב; לישראלי החי כאן ושומע את האזעקות קשה מאד להבין כיצד הסכסוך הנוכחי מצטייר בעולם

ה-Lancet הוא העיתון הרפואי הבריטי החשוב ביותר ואחד העיתונים הרפואיים היוקרתיים בעולם. העיתון מקבל לפרסום אחד מתוך כל 20 מאמרים הנשלחים אליו. כזכר לימי האימפריה הבריטית, העיתון מרבה לעסוק בבעיות בריאות בארצות העולם השלישי. ב-23 ביולי העיתון נתן במה למאמר שטנה יוצא דופן שנכתב על ידי קבוצת רופאים אנגלים שעבדו בעבר ברצועת עזה. במאמר, ישראל מואשמת בכל פשע מלחמה אפשרי כולל האשמה הזויה של שימוש בגז וכמובן הרס בתים הרג אזרחים, נשים וילדים ללא אבחנה וללא צורך מבצעי. המאמר אינו מזכיר כלל, אפילו ברמז, את ירי הטילים והמרגמות על ישראל, את המנהרות ואת מעשי הטרור. הקורא התם עשוי לחשוב כי בוקר אחד מדינת ישראל, ללא כל פרובוקציה, החליטה לבצע רצח עם בעזה.

"אנשים נאורים שאין עליהם אבק של אנטישמיות או אנטי-ישראליות תופסים אותנו מול החמאס בעזה כדוד וגוליית"

לחלק מהכותבים יש עבר מוכר של תמיכה מילולית בטרור הגיהדיסטי של האסלאם הקיצוני, כולל הבעת תמיכה בהרס מגדלי התאומים בניו יורק (9/11), לכן אין הפתעה בעצם הכתיבה. החריג הוא כי ה-Lancet פירסם את המאמר ואף לא טרח להציע לרופאים ישראלים לפרסם תגובה להשמצות. אמנם בעבר ראו אור בעיתון זה מאמרים על תת-תזונה של ילדים ברצועת עזה ,על חוסר אמצעים ואנשים במערך הרפואה בהם לא מעט האשמות כלפי מדינת ישראל, בעיקר בנושא הסגר על הרצועה. אולם המאמר הנוכחי חורג אף מן המקובל בעיתון זה, שמעולם לא הצטיין בהבנת בעיות הקיום של ישראל.

לאחר פרסום המאמר שוחחתי עם עמיתים, רופאים וחוקרים, באירופה ובארה"ב, יהודים ולא יהודים. לישראלי החי כאן ושומע את האזעקות קשה מאד להבין כיצד הסכסוך הנוכחי מצטייר בעולם. אנשים נאורים שאין עליהם אבק של אנטישמיות או אנטי-ישראליות תופסים אותנו מול החמאס בעזה כדוד וגוליית. שלא תהיה טעות, אנחנו הגוליית בסרט הזה. בעיניהם ,התסריט הוא שדוד עקץ את גוליית, גרם לו צרבת והוצאות כספיות ובתגובה גוליית ריסק לדוד את הפרצוף ושפך את בני מעיו. הם אינם מבינים מדוע מעצמה טכנולוגית כמו מדינת ישראל חייבת להרוג יותר מאלף אזרחים כדי למצוא מנהרות המובילות לשטחה. ככל שלא היו ביניהם מומחים לגיאולוגיה, השאלות בדבר החלופות לפעולה צבאית היו נוקבות מאוד.

"תמונות של מוכי גורל על רקע הרס זוכות בפרסי פוליצר יותר מכל סוג אחר של פרסום. בקרב הזה של המדיה אין לנו סיכוי"

לגבי ירי הטילים, הם רואים בהפצצות של חיל האוויר פעולות תגמול. לטענה כי חיל האוויר פוגע, נקודתית, במרכזי טרור, הם משיבים כי אתרי השיגור אינם נפגעים (עובדה ,ירי הטילים נמשך ללא הפרעה) לכן ההפצצות אינן פעולות מנע אלא פעולות נקם.

ממרחק אלפי קילומטרים לא שומעים אזעקות. מראה של ילדים המוצאים מסתור במרחב מוגן אינו יכול להתחרות עם המראות של ההרס בשג'עיה או בבית חנון או בתמונות של הילדים והנשים הנוברים בין ההריסות על מנת להציל מתוכן בגדים, נעלים וכלי בית. צילומים מחדרי המיון בישראל, הנראים כמו חדרי המיון בסדרות הטלוויזיה, אינם מתחרים עם הצילומים מעזה, שם רופאים מיוזעים וטרוטי עיניים מספרים כי נגמרו להם התרופות והציוד המתכלה ואינם יודעים מה יעשו עם גל הנפגעים הבא.

אפילו ערוצי הטלוויזיה הישראלים מראים בעיקר את אזורי ההרס ברצועה וכמעט ואינם מראים את רוב הרצועה שם החיים נמשכים. הסיקור העיתונאי מטבעו מחפש את הדרמה, את הדם ואת האומללים. תמונות של מוכי גורל על רקע הרס זוכות בפרסי פוליצר יותר מכל סוג אחר של פרסום. בקרב הזה של המדיה אין לנו סיכוי. איני מתלונן כאן על ההסברה הישראלית, היא עושה ככל יכולתה. אבל, עדיין, תמונה אחת טובה מאלף מילים.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "ידיעות אחרונות"

נושאים קשורים:  דעות,  לנסט,  מבצע "צוק איתן",  עזה,  The Lancet,  חמאס
תגובות
ההגנה הטובה היא התקפה
03.08.2014, 15:16

תשובה ל"לנסט":
האשמים בהרג הילדים בעזה- "הומניסטים" כמותכם שעודדו את השמוש ב"מגן חי"

כל עוד ה"הומניסטים" (באמצעות פסילת כל הרג באשר הוא או באמצעות השמצתו של הצבא הישראלי כצבא רוצחים) גורמים לכך שהפצת תמונות ילדים הרוגים תביא לדה-לגיטימציה של הצד המותקף שנאלץ להתגונן ע"י הרג ילדים שמשמשים "מגינים אנושיים" לתוקף, ובעקבות זאת לכבילת ידיו של הצד המותקף שמגינות על ילדיו שלו, הרי שבכך אותם "הומניסטים" מספקים לצד התוקף את הבטחון בכדאיות השמוש בשיטת " המגן האנושי ". כך אותם "הומניסטים" מפתים את הצד התוקף ודוחפים אותו להשתמש בשיטת המגנים האנושיים לשם שלהוב דעת הקהל בעולם אשר תזכה את הצד התוקף בקלף מנצח בזירה הבינלאומית: הוא, התוקף, יזכה בתמיכה, ואף יונח לו להרוג גם בילדיו של הצד המותקף, כבול הידיים.
כל עוד תעמולתם של "הומניסטים" מתגמלת את השמוש בשיטת "המגינים החיים" הרי שאותם "הומניסטים" נושאים באשמת המשך השמוש במגנים חיים, והם אשמים בקרבנותיה של השיטה הזאת, ובכללם של המתחזים כהומניסטים, אשר בפועל שותפים באשמת רצח ילדים, נמצא גם "לנסט". "לנסט" סיפק לג'יהאדיסטים-שאהידיסטים את חפצם ואת המוטיבציה שלהם לרצוח מגנים אנושיים, בפרסמו: "ישראל מבצעת מעשי טבח איומים ופשעים נגד האנושות".

רופא
04.08.2014, 21:04

טעות לומר שישראל היא הגוליית בסיטואציה הזו מאחר והחמס בנה מערך נשק אולטימטיבי המתואר היטב בכתבה .מערך זה הוא המגינים האנושיים והעולם הנאור אשר כמתואר לעיל מגיב כפי שאנו רואים.בכלל זה אין לשכוח כמובן את הקוד המוסרי הישראלי לגבי שמירה על חיי אדם.
מערך "נשק" זה מנטרל את כוחו של צה"ל כך שהוא נלחם לא במלוא כוחו אלא בקצה זרתו.מצב זה כבר הוגדר בעבר כתסמונת "שמשון די נבכדיקר " ובעברית -שמשון המסכן.
מבחינה צבאית ולוגית טהורה [ואין אני מומחה בתחום זה] נראה כי החמס ושאר ארגוני הטרור בעולם למדו כיצד לנטרל את כוחו של מי שחזק מהם בכוח צבאי.שיטה זו לא תפעל כמובן במדינות [ולא אפרט] אשר חיי אדם הן כקליפת השום בעיניהם ואין להן מגבלה בהפעלת כוחן .מדינות אלה ,כידוע ,פטורות מעונשו של שאר העולם.

ד"ר דורית אורפז
05.08.2014, 08:13

ובכל זאת- אולי יש שמץ של אמת בטיעוניו של הצד השני? הלא כשקוראים אותם מתעוררת בלב השאלה אם אין הם צודקים. האם ההפצצות המסיביות מנעו המשך ירי טילים לישראל? לא.
האם הרג מאות אנשים, ואפילו הם תומכי חמאס, עזר למצוא את הדר גולדין או את גופתו? לא. האם ההפצצות המסיביות והחורבן שהמטנו על אלפי אנשים יבטיח את ישובי הדרום בעתיד? לא!!

אם כן, יתכן שבכל זאת צריך להקשיב גם למי שנמצאים הרחק מכאן, ורואים דברים בפרספקטיבה.

דר מנסור
05.08.2014, 10:17

צבא עם עליונות טכנולוגית ומתרברבים שיש להם חיל אוויר מס. 1 בעולם ובכל זאת נמחקו 60 משפחות בעזה ונהרגו מעל 1800 אנשים רובם ילדים ונשים על ידי ההפצצות של חיל האוויר ואוליי כמה מנהרות בודדות ,מה ההסבר הנאור שלך פרופ. רביד, זה פשוט רצח עם לא פחות.

דר' רוטמן
05.08.2014, 10:42

האם מנהיג חמאס הנחה לרצוח אזרחים תמימים ללא הבחנה, כולל גם אותי, או שאני טועה?

חנוך
05.08.2014, 11:31

מדהים לשמוע משפטים מעין אלה.
האין זו היתממות? מה עושים כל כך הרבה ילדים ונשים באזורי הפצצה? מה הם עושים שם אחרי שקיבלו הודעה על כך שהמקום עומד להיות מופצץ? זו היתה הימצאות מכוונת של מנהיגיהם שכפו עליהם הקרבה עצמית במטרה למנוע כך את הפעולה הצבאית נגד בסיסי שיגור טילים. נכון, זה מצער, זה באמת כואב שמביאים אותנו לעשות ולהרגיש רע, אבל יש לכך מחיר מחיר. החטא הראשון קשור לזה שכל אותם מסכנים הרשו לירות טילים מתוך הבתים האזרחיים שלהם.
על זה לא דיברת ד״ר מנסור.

תשובה לעלילת דם
07.08.2014, 01:14

הרופאים הישראליים מתרברבים שהם מהטובים בעולם, ובכל זאת מבתי החולים יוצאות גופות בזו אחר זו. אני מניח שהדוגמה הזאת תצליח לגרום גם לך להבין את המובן מאליו.
שמתי לב גם למה שלא כתבת. לא כתבת שבהשוואה לצבאות זרים צה"ל הורג חפים מפשע בשעור גדול יותר, ושנינו יודעים למה לא כתבת זאת: הסבה היא ששעור הלא מעורבים שנהרגו בלחימה של צבאות מערביים גדול פי כמה.
חפש בגוגל: " Direct War Death in Afghanistan, Iraq, and Pakistan October 2001- April 2014"
מלבד זאת , למה "מגינים חיים" נהרגו? כי זה משתלם לחמאס בגלל תעמולתכם המאשימה, אז קבלו אחריות להרג הזה, ולבאים אחריו, במקום להכות על חזותיהם של היהודים.

ד"ר אייליג ישראל
05.08.2014, 15:30

ד"ר מנסור
אם הייתי יורה טילים ופצצות מרגמה לתוך הכפר שלך ובכוונה תחילה להרוג את כול תושבי הכפר- זה רצח עם
אם הייתי חופר מנהרות כדי להכנס למרכזים אזרחיים ולפגוע, להרוג, לחטוף - זה רצח עם
מי שמנצל בתי ספר, מסגדים, בתי"ח ובתים פרטיים כדי להכניס ציוד מלחמהבתוך אוכלוסיה אזרחית- אלו רוצחי העם
מי שמשקיע מיליארדים בבנית מערכת ביצורים ומנהרות ובאותו זמן בני עמי מתים מרעב, ממחלות, מחוסר מערכות מצילות חיים- זה רצח עם.
חבל שאינכם מסוגל להבין שצה"ל לא נלחם. צה"ל היה זה שהזהיר ודרש לעזוב, וצה"ל היה זה שהקיש בגג לפני שהפציץ.צה"ל היה זה שניסה למנוע אבדות לצד השני. אלו שאתה מגן עליהם מנעו מהאנשים לעזוב, ובכך הם אלו שגרמו לכול ההרוגים והפצועים. אלו שירו ללא הבחנה למרכזי הערים ואלו יצאו ממנהרות כדי להרוג אזרחים ואלו המנהיגים שברחו מתחת לאדמה ונטשו את ההמונים- אלו הם שביצעו רצח עם.

Tom Leibson
14.08.2014, 23:53

As a physician I am very much aware to the importance of prompt diagnosis and treatment, as well as to the deleterious effect of indecision and stalling of care for my patients. That is why so many in the world and at home are angry with Israel that has not decided for almost 50 years what to do with the Judea and Samaritan territories. Our country will have to stand trial for this delay in decision, allowing 2 generations to grow under a military regime. Dr Mansur gladly picks up this notion and judges Israel... however, his claim is terribly wrong when he is accusing Israel of war crimes in Gaza instead of accusing those who built a fortress of terror inside it and erected an educational system filled with hatred and Jihad. It is time for the people in Gaza to rid themselves of terror and educate their kids for hope. It is the only way to proceed