חדשות

מערכת מידע מתקדמת פועלת באגף לשעת חירום של משרד הבריאות

המערכת פותחה במקור לצרכי בית החולים "רמב"ם" בחיפה בשעת חירום, והותאמה כעת לשימוש המשרד במהלך מבצע "צוק איתן"

מערכת מידע ושליטה מתקדמת מופעלת מתחילת מבצע "צוק איתן" באגף לשעת חירום במשרד הבריאות. המערכת נועדה במקור לניהול בית חולים בשעת חירום, ופותחה על בסיס יוזמה של פרופ' שמעון רייסנר, סגן מנהל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

צוות שעת חירום של רמב"ם, מתרגל בעבר את השימוש במערכת הממוחשבת (צילום: בן יוסטר)

צוות שעת חירום של רמב"ם, מתרגל בעבר את השימוש במערכת הממוחשבת (צילום: בן יוסטר)

עד כה נוסתה המערכת, המכונה Emergency, בכמה תרגילים, ועתה היא פועלת לראשונה בזמן אמת ב"חמ"ל" משרד הבריאות. משרד הבריאות מקבל באמצעותה תמונת מצב עדכנית על בתי החולים, והיא מסייעת לקבלת החלטות המבוססות על מידע כולל ועדכני ולספק הנחיות לבתי החולים בהתאם לתרחישים השונים.

מערכת נוספת שמפעיל עתה האגף לשעת חירום במשרד הבריאות, שגם היא פותחה במקורה ברמב"ם, בשם "אדם", משמשת לניהול תמונת הנפגעים באופן פרטני. היא מיועדת להעברת דיווח אוטומטי ושוטף אל האגף לשעת חירום במשרד הבריאות על אודות כל נפגע המפונה לאחד מבתי החולים במהלך ימי המבצע.

המערכת הממוחשבת Emergency מצוידת גם ברשת מצלמות, מערכות כריזה ותקשורת אי-מיילים מהירים, היא ראשונה מסוגה בישראל. היא פותחה באגף המחשוב של רמב"ם, בניהול שרה צפריר, כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה. סייעה בפיתוח ליאורה אוטיץ, רכזת מתארי החירום בבית החולים.

בין השאר מצביעה המערכת, באמצעות הצגת זרימת נפגעים, על עומסים במחלקות או בתי חולים ועל צווארי בקבוק. היא מפיקה אוטומטית דיווחים על מצב האתרים השונים בבתי החולים, התרעות על חריגות מגבולות מוגדרים של אלמנטים חיוניים, כגון מלאי מנות דם, מספר חדרי ניתוח פנויים, מכונות הנשמה זמינות, מספר מיטות טיפול נמרץ פנויות ועוד. כך ברמת בית החולים הבודד ועתה גם ברמה הארצית.

"הכוונה בסופו של דבר היא לייעל את עבודת מטה החירום בזמן אירוע אמיתי, ולאפשר קבלת החלטות על בסיס נתונים משתנים, בתנאים אופטימליים", הסבירה שרה צפריר, "מהלך שכזה מסייע לצוותי בתי החולים המקושרים לאגף החירום להתמודד עם תרחישים קשים בצורה טובה יותר, לאפשר טיפול טוב יותר בנסיבות אלו, ואולי אף להציל חיים".

לדברי בית החולים "רמב"ם", עם השלמת פיתוחה בחיפה עוררה המערכת עניין רב ובאגף לשעת חירום במשרד הבריאות הובעה הכוונה לאמץ את המערכת ולהטמיע אותה כפתרון טכנולוגי לניהול החמ"ל המרכזי. אגף המחשוב ברמב"ם נרתם למשימה, והתאים את המערכת באחרונה לצרכי החמ"ל המרכזי של משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מבצע "צוק איתן",  מערכת EMERGENCY,  האגף לשעת חירום,  מערכת מידע,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות