חדשות

השתלת עצם בלסת בעזרת מדפסת תלת ממדית בוצעה ברמב"ם

הניתוח נעשה בילד בן 6 שסבל ממום מולד בפניו; פרופ' רחמיאל: "הטכנולוגיה מאפשרת לתכנן ניתוח מורכב, ותורחב לשימושים נוספים"

טכנולוגיית הדפסה תלת-ממדית לתכנון וביצוע ניתוחים מורכבים הוכנסה לשימוש בחדר הניתוח של המרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה. בעזרתה, בוצע ניתוח ליישור לסתות והשתלת עצם חסרה בילד בן 6. בית החולים מסר כי מדובר בהליך הראשון מסוגו שנערך בו.

לפי דיווח רמב"ם, הילד, תושב צפון הארץ, סבל ממום מולד בשם Hemifacial Microsomia. שכיחותו של המום, בדרגות חומרה שונות, היא 1 ל-5,000 לידות. הילד נולד עם תת-התפתחות של עצמות הפנים בצד אחד, ובעיקר בלסת התחתונה. בפועל, צד אחד של פניו היה שקוע. מום זה הקשה מאוד על הילד ופגע משמעותית באיכות חייו.

הדמיה לצורך הדפסה תלת-ממדית (צילום: "רמב"ם)

הדמיה לצורך הדפסה תלת-ממדית (צילום: "רמב"ם)

לקראת הניתוח, בוצעה הדמיה של המום שממנו סובל הילד באמצעות CT תלת ממדי וצילומי דימות נוספים. במסגרת התכנון המקדים לניתוח שנמשך כמה ימים, בוצעה הדפסת סד (תומך) מדריך, המותאם למידותיו של הילד המנותח, במטרה לסייע בניתוח.

תכנון הסד והשחזור התלת ממדי בוצע על ידי המהנדס דוד קינן, מהמעבדה הדנטאלית לתלת מימד - GUIDE 3D. צילומי הדימות של הניתוח מגיעים לרמת דיוק של עד 10 מיקרון. הכנת המטופל לניתוח בוצעה בידי צוות המחלקה לכירורגית פה ולסתות, בשיתוף פעולה עם פרופסור דרור אייזנבוד מנהל המחלקה לאורתודונטיה ומומי פנים מולדים ברמב"ם.

בניתוח שנמשך כשעתיים וחצי, ביצעו פרופסור עדי רחמיאל, מנהל מחלקת כירורגית פה ולסת וד״ר עמרי אמודי, רופא בכיר במחלקה, את הפרוצדורה. היא נעשתה בו זמנית, בשני מקומות בגוף המטופל. במסגרת הניתוח חשפו הרופאים את האזור בפניו של הילד שבו חסרה העצם, עד שהגיעו אל העצם הקיימת. במקביל, לקח צוות רופאים נוסף צלע שמידותיה תוכננו מראש, עם החלק הגרמי והסחוסי שלה, על-פי תכנון של הסד הממוחשב.

הצלע הושתלה בפניו של הילד, וקובעה לעצם הקיימת בעזרת ברגים. לדברי הרופאים, קליטת העצם תימשך כמה חודשים. בתום ימי התאוששות נוספים, הילד שוחרר לביתו במצב בטוב וימשיך להיות במעקב.

פרופסור רחמיאל הוסיף: "לצורך הניתוח יוצרו שני סדים. האחד למהלך הניתוח וההתאוששות והסד האחר משמש את הילד למשך כחודשיים לאכילה ושתייה וכדי למנוע את ספיגת העצם. ״השימוש בטכנולוגיית המדפסת התלת ממדית נעשית לצורך התכנון המדויק וייצור הסד. היא מאפשרת לרופאים המנתחים לקצר את זמן הניתוח ולבצע אותו באופן הטוב ביותר. אנו צופים שטכנולוגיה זאת תיכנס לשימוש מורחב יותר בניתוחים המבוצעים במחלקה".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' עדי רחמיאל,  ד"ר עמרי אמודי,  הדפסה תלת-ממדית,  ניתוח לסת,  עצם חסרה,  Hemifacial Microsomia,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות
דר' שוטלנד יחזקאל
02.08.2014, 11:34

יפה מאוד ברכותי
אני כירורג ובוגר קורס הדפסה תלת מימידית בארץ . עוסק בהשתלה רפואית
בסיוע הדפסת AM
ללא ספק טכנולוגיה מהפכנית
בארץ הושתלה חלק מלסת לאשה מבוגרת מטיטניום ובעולם הושתלו חלקי לסתות
לאנשים לאחר תאונות דרכים.
מעוניין להפגש לקדם את הנושא
דר' שוטלנד

ד"ר ח. קטן
06.08.2014, 04:22

טכנולוגיה מדהימה. הייתי שמחה לראות צילומי פנים - לפני ואחרי הניתוח.