דעות

הסוכרת כתוצאה של חברת השפע

המחלה היא בעיקר תוצאה של חברת השפע. עודף קלוריות, עודף משקל, הרבה פחמימות מהירות ספיגה ומיעוט פעילות גופנית. לדחק הנפשי אין חלק בה

בימים אלה בהם המתח גואה ראוי לבדוק את הדעה הרווחת כי דחק נפשי חד יכול לגרום להופעת סוכרת. הסיפור הבא אופייני מאוד:

גבר בן 45, נהג אוטובוס, בריא פרט למשקל עודף של כעשרה קילו ,החזיר את האוטובוס הריק בשעת לילה לחניון ובדרך התנגש בעץ בצד הדרך. הוא התעורר בבית החולים, עם חבלות קהות בחזה ובבטן, שטפי דם תת עוריים אך ללא שברים. בחדר המיון נלקחו בדיקות דם שהראו תוצאות תקינות פרט לערך גבוה של סוכר שהיה 210 מ"ג%. (כזכור, ערך תקין הוא עד 100מ"ג%).

"דחק נפשי חד מעלה זמנית את התנגודת לאינסולין ,אך זו חוזרת לקדמותה תוך שעות או ימים אחדים"

בבדיקות חוזרות, בימים שלאחר התאונה ,ערכי הסוכר בצום היו סביב 160 מ"ג%. הרופא איבחן סוכרת ורשם טיפול בתרופה לאיזון הסוכר. לאחר שהחלים , האיש תבע את חברת הביטוח וטען כי הסוכרת נגרמה על ידי התאונה שהרי לפניה היה בריא ומיד לאחריה חלה בסוכרת. עיון ברשומה הרפואית בקופת החולים העלה כי בשנה שקדמה לתאונה לא ביקר אצל הרופא ולא נלקחו בדיקות דם. בדיקת דם לסוכר כשנתיים לפני התאונה הראתה ערך תקין.

מה רב היה התסכול של האיש כאשר תביעתו להכרה במחלת הסוכרת כנגרמת על ידי התאונה, נדחתה, תחילה על ידי ועדה רפואית של חברת הביטוח, ולאחר מכן גם על ידי בית המשפט. השופט קיבל את חוות דעתו של המומחה הרפואי, אשר טען כי לתובע היתה סוכרת שאובחנה בעקבות התאונה כיוון שאז נבדק, לראשונה מזה חודשים רבים, אך המחלה לא נגרמה על ידי התאונה.

"היחס בין דחק נפשי, תזונה וסוכרת מודגם היטב בסיפור ימי הבליץ על לונדון"

מקרה זה מדגים התרחשות אופיינית מאוד, בה סוכרת מאובחנת כאשר בדיקות דם נלקחו מסיבה אחרת: מחלה חריפה, תאונה, הכנה לקראת ניתוח או אף בדיקות שגרה. יש לסייג כאן ולומר, כי הדיון נסב על סוכרת סוג-2 שהיא הנפוצה ביותר (למעלה מ90% מכלל חולי הסוכרת).

תהליך היווצרות סוכרת הוא אטי מאד ומשתרע על פני שנים רבות. העלייה בערכי סוכר הדם מתרחשת בהדרגה. תחילה לאחר ארוחות ולאחר מספר שנים גם בצום. סוכר הדם עולה כאשר הלבלב אינו מייצר מספיק אינסולין על מנת להכניס את כל הסוכר שאנו אוכלים לתוך תאי השריר והכבד. ככל שהאנשים משמינים, פעילות האינסולין פוחתת (נוצרת תנגודת לאינסולין) לכן נדרשות כמויות גדולות יותר על מנת לשמור את רמות הסוכר בדם בגבולות התקין.

תהליך דלקתי אטי מאוד שוחק את יכולת הלבלב להפריש עודפי אינסולין ולבסוף ריכוז הסוכר בדם עולה. התפתחות המחלה אטית מאד. בממוצע חולפות שלוש עד ארבע שנים מהיווצרותה ועד לאבחנה. דחק נפשי או גופני חד מעלה, זמנית, את התנגודת לאינסולין, אך זו חוזרת לקדמותה תוך שעות או ימים אחדים. לכן, בחולי סוכרת ריכוז הסוכר בדם עולה זמנית בשעת דחק .לאנשים בריאים יש יכולת להעלות הפרשת אינסולין במידה כזאת שגם בעת דחק ריכוז הסוכר נותר תקין או שהעלייה מתונה וקצרה מאד.

היחס בין דחק נפשי, תזונה וסוכרת מודגם היטב בסיפור של ימי הבליץ על לונדון במלחמת העולם השנייה. בשבועות הארוכים בהם העיר הופצצה על ידי טילי וי-2 של הגרמנים, בהם התושבים בילו שעות רבות במקלטים, רוב חולי הסוכרת לא נזקקו לתרופות ובחלקם המחלה נעלמה כליל.

"המחלה היא בעיקר תוצאה של חברת השפע... לדחק הנפשי אין חלק בגרימתה"

במשך השנים הראשונות שלאחר המלחמה התברר, כי בין האנשים ששהו בלונדון בימי הבליץ שיעור היארעות סוכרת היה גבוה מאשר הממוצע בכלל האוכלוסייה. לכאורה, השפעה פרדוקסאלית של דחק נפשי על סוכרת. למעשה, השפעה ברורה וצפויה של מצב תזונתי על הופעת המחלה ועל התנהגותה. בימי המלחמה היה מחסור במזון , אנשים ירדו במשקל וברבים מחולי הסוכרת המחלה נעלמה. לאחר המלחמה, אלו שהיו באזורי הלחימה הקשה וסבלו מתת-תזונה הרבו לאכול ועלו במשקל, לכן שיעור חולי הסוכרת ביניהם עלה על הממוצע.

סוכרת סוג-2 היא מחלה מורכבת. על מנת שתיווצר נדרש מערך גנטי מסויים שרק חלקו הקטן מוכר לנו. קיימת,במובהק, נטייה תורשתית, אולם בתורשה אין די. שיעור היארעות סוכרת בישראל הוא כ-6% מכלל האוכלוסייה. בין אלה ששני הוריהם היו חולי סוכרת השיעור כפול. ואולם, אם יישארו רזים לא יחלו למרות התורשה. לעומת זאת, לשמנים, גם אם הוריהם בריאים, סיכוי של למעלה מ-35% לחלות בסוכרת.
לכן המחלה היא בעיקר תוצאה של חברת השפע. עודף קלוריות, עודף משקל, הרבה פחמימות מהירות ספיגה ומיעוט פעילות גופנית. לדחק הנפשי אין חלק בגרימת המחלה.

נושאים קשורים:  דעות,  סוכרת,  תזונה,  סוכרת סוג 2,  בדיקות דם,  פעילות גופנית,  תורשה,  מבצע "צוק איתן"
תגובות
דראושה מחמוד
05.08.2014, 08:08

שלום רב .
מסכים איתך אך ברצוני לציין בזמן דחק רמת אפינפרין וקורטיזון עולים ואלה מDבירים תנגודת לאינסולין , דבר שנפוץ ביחידה לטיפול נמרץ לב , חולים לאחר אוטם בשריר הלב ולאחר ת"ד, רמות הסוכר גבוהות , חלק לאחר התאוששות מהאוטם רמות הסוכר חוזרות לנורמה וחלק ממשיך להיות חולה סוכרת מסוג 2
יצא לילאבחן חולה סוכרת בזמן מחלת לבנון השניה , אצל אלה שהשתתפו במחלמה , שלא היה להם סוכרת לפני המלחמה ,
לדעתי מצבי דחק נפשי הם טריגר להופעת סוכרת , במיוחד באנשים עם רקע משפחתי , עם עודף משקל , וגם באנשים רזים בגילאי 30-40 מה שנקרא LADA
ולכן לא מסכים עם השופט שדחה טענה זו
בתודה
ד"ר דראושה מחמוד

יאיר שלום רפאל
01.09.2014, 13:53

יתרה מכך. בחולים הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית, מצב הדחק נמשך ואינו מפסיק, ואשר לאורך שנים מראה קורלציה ברורה עם הגדלת הסיכוי לחלות בסוכרת.

מאמרים רבים בעניין זה פורסמו - ותמוה מדוע לא הובאו בכתבתך