חדשות

מומחים בכירים לאיידס בין ההרוגים בהתרסקות המטוס באוקראינה

בהתרסקות טיסה MH17, שהופלה ע"י טיל במזרח אוקראינה, נהרגו בין השאר רופאים וחוקרים שהיו בדרכם לכנס איידס בינ"ל באוסטרליה

בין 298 הנוסעים ואנשי הצוות של מטוס חברת "מלזיה איירליינס", שהופל בשבוע שעבר באוקראינה על ידי טיל קרקע-אוויר, היו ככל הנראה כשבעה חוקרים בכירים בתחום האיידס, ביניהם פרופסור יופ לאנג (Joep Lange), מי שהיה נשיא החברה הבינלאומית לחקר האיידס ונחשב לאחד מחלוצי המחקר בנגיף ה-HIV. לאנג ועמיתיו היו בדרכם מאמסטרדם למלבורן שבאוסטרליה, שם יחל מחר (יום א') כנס האיידס הבינלאומי.

לאנג שימש באחרונה כמנהל המדעי של ה-Amsterdam Institute for Global Health and Development. הוא החל לחקור את גורמי מגיפת האיידס עוד ב-1983, כשהוא פועל בשיתוף עם ארגון הבריאות העולמי ורופאים מכל העולם. באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת – בעיצומו של משבר האיידס העולמי - ניהל את המחקר הקליני ואת פיתוח התרופות החדשות עבור חולי האיידס, והשקיע מאמץ גדול במיוחד כדי לאפשר לחולי איידס במדינות העניות לרכוש תרופות זמינות ובמחיר סביר.

יחד עם רופא אחר, ד"ר דיוויד קופר מאוסטרליה, יצר פרופסור לאנג תוכנית עבודה לרופאים בתאילנד (שיתוף פעולה הולנדי-אוסטרלי-תאילנדי), כדי להעניק טיפול רפואי הולם לחולי איידס במדינה. זה היה אחד הפרויקטים הרפואיים-הבינלאומיים הראשונים שבהם הונהג שיתוף פעולה הדוק בין רופאים לחוקרים – פרויקט הנחשב למודל לחיקוי בכל הקשור לשיתופי פעולה מהסוג הזה.

ארגון הבריאות העולמי מסר, כי בין הנוסעים היו עוד פעילים למען חולי האיידס שהיו בדרכם לכנס באוסטרליה. החברה הבינלאומית לרפואת איידס (IAS) מסרה אתמול, כי ששה חוקרים, "או אולי מעט יותר", היו על הטיסה. חלקם היו בדרכם לכנס מוקדם על נושא האיידס שהחל בסוף השבוע בסידני.

התקשורת בבריטניה דיווחה, כי חוקר קנדי אמר שעל המטוס היו "מטובי המוחות שעסקו במציאת תרופה וחיסון לאיידס, ומותם עלול לפגוע באורח קטלני במאמצים למצוא מרפא למיליוני חולי איידס בעולם". פרופסור מייק מק'קון (McCune) מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו הפיץ הודעת אבל בדואר האלקטרוני בין עמיתיו על מותו של פרופסור לאנג. "העצב חדר בעוצמה לליבנו", כתב.

כלת פרס נובל, ד"ר פרנסואז בארה-סינוסי ממכון פאסטר בפריס, המשמשת כיו"ר שותף של כנס מלבורן מסרה, כי למרות שצפויה הפעם נוכחות קטנה מהרגיל של משתתפים – בערך מחצית לעומת הכנס הקודם – הוא יתנהל כסדרו (החל ממחר). ההערכה היא שיגיעו אליו כ-12 אלף חוקרים ורופאים העוסקים בתחום האיידס.

כנס ה-IAS מתקיים אחת לשנתיים. מארגניו ציינו בסוף השבוע, כי ב-1998, כמה שבועות לאחר כנס ה-IAS שהיה בז'נבה, נהרג בתאונת מטוס חוקר איידס הידוע ג'ונתן מאן, גם הוא בתאונת מטוס (בה מטוס של חברת סוויסאייר צלל למי האוקיאנוס האטלנטי מול חופי נובה-סקוטיה בקנדה). מאז, מדי כנס של החברה הבינלאומית לאיידס עורכים לד"ר מאן אזכרה מיוחדת בפתיחת האירוע -  על-ידי הרצאה מדעית-רפואית או נושא משפטי הקשור באיידס, המוקדשת לזכרו.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אוקראינה,  טיסה MH17,  פרופ' יופ לאנג,  כנס האיידס,  IAS,  ארגון הבריאות העולמי,  החברה הבינלאומית לחקר האיידס
תגובות