חדשות

פיתוח ישראלי: התקן המגן על המוח מפני שבץ במהלך החלפת מסתם

ההתקן חדש, המונע תסחיפי חלקיקים במהלך החלפת מסתם אאורטלי בצנתור, נוסה בבית החולים "רמב"ם"; פותח על ידי חברה ישראלית

חוקרים ישראלים פיתחו התקן מיוחד, המגן על המוח מפני סכנת שבץ בעת שמבוצעת החלפת מסתם אאורטלי במהלך צנתור. ההליך הראשון בו נעשה שימוש בפיתוח החדש בוצע במרכז הרפואי "רמב"ם". בישראל מבוצעות מדי שנה כ-600 פעולות להחלפת מסתם אאורטלי באמצעות צנתור.

הדמית ההתקן החדש (מקור: חברת קיסטון הארט)

הדמית ההתקן החדש (מקור: חברת קיסטון הארט)

בית החולים פירסם אתמול (יום ב') את הפרטים הבאים על הפרוצדורה החדשנית:

את ההתקן פיתחה חברת הסטרט-אפ הישראלית Keystone Heart (במימון קרן ההון-סיכון אורבימד). ההתקן מוחדר לתוך אבי העורקים כבר בתחילת פעולת הצנתור והוא מתמקם כך שיגן על כלי הדם (הענפים) היוצאים מקשת אבי העורקים אל המוח. צורת ההתקן מאפשרת הטיה של חלקיקים שנסחפים במורד זרם הדם אל המשך אבי העורקים.

ההליך הראשון שבו נוסה ההתקן בוצע בגבר בן 66. לפני 7 שנים עבר הגבר ניתוח מעקפים. עם הזמן פיתח היצרות קשה במסתם האאורטלי. המעקף עבר בצמוד לעצם החזה ומסיבה זאת ניתוח לב פתוח חוזר היה מסכן את חייו. הוחלט לבצע החלפת מסתם אאורטלי בצנתור ולהשתמש בהתקן כדי להגן על המוח מפני סכנת תסחיפי חלקיקים.

לצפייה בווידיאו מטעם החברה המסביר את פעולת ההתקן החדש:

ד"ר ארתור קרנר, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית ברמב"ם, שהיה חבר בצוות שביצע את ההליך החדשני מסר, כי הסיכון לשבץ מוחי בקרב מטופלים העוברים הליך החלפת מסתם של אבי העורקים נע בין 2% ל-5%. "מעבר למה שאנחנו יכולים למדוד באופן קליני, בדיקות הדמיה ברזולוציה גבוהה, כגון MRI, מראות שיש נגעים קטנים חדשים במרבית החולים העוברים החלפת מסתם בצנתור. הנגעים מגיעים למוח כתוצאה מתסחיפים של חלקיקי הטרשת, וגם מחלקי מסתם וקרישי דם קטנים. לרוב, נגעים אלו אינם גורמים תסמינים, ולכן אינם ניתנים לזיהוי בבדיקה הקלינית. עם השנים התברר שעלינו לטפל ביותר ויותר חולים ושעלינו לוודא כי אנו מספקים פתרונות חדשניים גם לסיבוכים נדירים של הפעולה".

ההתקן החדש (צילום: חברת קיסטון הארט)

ההתקן החדש (צילום: חברת קיסטון הארט)

את הכנסת ההתקן לשימוש מלווה מחקר רב-מרכזי שמתנהל גם בכמה בתי חולים באירופה ומטרתו להעריך את השפעת התקן ההגנה לטווח רחוק.

פרופסור משנה גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם ציין, כי "במסגרת המחקר תיבחן השאלה עד כמה ההתקן המוחדר במהלך פעולת החלפת המסתם יעיל במניעת שבץ מוחי וכן מה השפעת ההתקן על כמות וגודל החלקיקים המגיעים למוח. הנתונים ייבדקו בעזרת בדיקת MRI".

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  מסתם אאורטלי,  שבץ,  Keystone Heart,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות