חדשות

מחקר ישראלי: הפרעות חרדה מעלות הסיכון ללידה מוקדמת וקיסרי

המחקר, שבוצע בבית החולים "סורוקה", התבסס בין השאר על מחקרים קודמים שבחנו את השפעות מבצע "עופרת יצוקה" על נשים בהריון

מחקר שנעשה במרכז הרפואי "סורוקה" על הפרעות חרדה בקרב נשים במהלך ההיריון והסיכון שלהן לסיבוכים בלידה מעלה, כי קיימת אצלן עלייה בשיעור הלידות המוקדמות ובשיעור הניתוחים הקיסריים; לדברי ראש צוות המחקר, פרופ' אייל שיינר, המחקר רלוונטי מתמיד בימים אלה, בהם אזעקות משגרות מיליוני אזרחים למקלטים, בעקבות ירי הטילים של חמאס מרצועת עזה.

המחקר פורסם ב-26 בנובמבר 2013, במהדורה המקוונת של ה-J MATERN FETAL NEONATAL MED. לדברי פרופ' שיינר, הוא צפוי להופיע החודש גם בגיליון המודפס של כתב העת הרפואי.

במחקר נמצא, שאצל נשים עם הפרעות חרדה קיימת עלייה בסיבוכי היריון הכוללים לידות מוקדמות וגם עלייה מובהקת בשיעור הניתוחים הקיסריים. הממצאים הללו מצטרפים לעבודת מחקר קודמת, שבחנה את השפעת מבצע "עופרת יצוקה" (דצמבר 2008 – ינואר 2009) על אוכלוסיית הנשים ההרות. נמצאה בו עלייה מדאיגה בשיעור הלידות המוקדמות מאוד (מתחת לשבוע 34).

פרופסור שיינר, סגן מנהל "סורוקה" ומנהלת המחלקה יולדות ד' בבית החולים בבאר-שבע, הסביר כי הפרעות חרדה הן הפרעות נפשיות מלוות בתחושות חרדה המופיעות בעיתוי בלתי הולם, ומפריעות לניהול חיים תקינים.

בצוות המחקר השתתפו עוד רופאי "סורוקה" ד"ר מיכאל פבלוב, מהמחלקה לפסיכיאטריה, ד"ר נעמה שטיינר, ד"ר עדי ויינטראוב, וד"ר רועי קסוס מחטיבת נשים ויולדות. הצוות בדק תוצאות לידה של 256,312 יולדות: מהן 224 היו ידועות כסובלות מהפרעות חרדה.

לגבי סיבוכי היריון, מסר פרופסור שיינר, עלה מהמחקר כי נשים עם הפרעות חרדה נטו באופן מובהק ללדת מוקדם יותר (שיעור הלידות המוקדמות היה גבוה פי 2: 15.2% לעומת 7.5% בקרב נשים ללא הפרעת חרדה). כמו כן, שיעור הניתוחים הקיסריים היה גבוה יותר בקבוצה הזאת.

מכיוון שידוע שעישון וגיל מבוגר הם כשלעצמם גורמי סיכון לסיבוכי היריון, בוצע בעבודה זאת עיבוד רב משתנים שמטרתו לנטרל השפעת עישון וגיל היולדת (הוגדרו כ"גורמים מערפלים") על שיעור הסיבוכים. הפרעות החרדה נמצאו כגורם סיכון עצמאי באופן מובהק לסיבוכי ההיריון הכוללים לידות מוקדמות וניתוחים קיסריים.

עם זאת, הפרעות החרדה של האמהות לא נמצאו כגורם סיכון לסיבוכים ליילוד. למרות שיעור הלידות המוקדמות הגבוה, ראוי לציין כי שיעור התחלואה והתמותה של היילודים לא היה שונה בין הקבוצות.

פרופסור שיינר הוסיף: "ממצאי המחקר הנוכחי מצטרפים לסדרת עבודות המצביעות על קשר גוף-נפש. קשר אקוטי בין חרדה ללידות מוקדמות נמצא במחקר הקודם שבוצע במהלך מבצע 'עופרת יצוקה'. המחקר החדש מראה שגם חרדה כרונית עשויה להוות גורם סיכון ללידות מוקדמות. לגבי ניתוחים קיסריים: שיעור לא קטן מהם מבוצע על-פי דרישת היולדת החרדה מלידה רגילה. מכיוון שיילוד רגיל נחשב בטוח, יש להסביר את יתרונותיו הרבים ליולדות עם הפרעות חרדה עוד בשלב מוקדם בהיריון ולשכנען כי זוהי דרך הלידה המומלצת".

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  לידה מוקדמת,  ניתוח קיסרי,  פרופ' אייל שיינר,  מבצע "צוק איתן",  המרכז הרפואי "סורוקה",  הפרעת חרדה
תגובות