זה לא סוד שחוש הומור מעורר צחוק, ושצחוק טוב לבריאות. עם זאת, הפרסומת החדשה של קופת חולים "מכבי" היא דוגמא להומור שמזיק לבריאות. זוהי פרסומת שכל כולה פגיעה מכוונת ברפואה הציבורית, זריעת פחד והטעייה, לצד פגיעה ברופאים והצגתם כלא מקצועיים וחסרי אחריות – והכל בחסות קופת חולים שמטרתה לספק שירותי בריאות לציבור.
עוד בעניין דומה
במקום לחזק את מערכת הבריאות הציבורית, בחרה הקופה באקט שיווקי שמשחק על "אפקט הפחד", תוך העצמת חוסר האמון של הציבור במערכת הבריאות הציבורית. חוסר האמון מחליש עוד יותר את המערכת הציבורית והחולשה מזינה ומחזקת את המערכת הפרטית. כך נוצר לו "מעגל קסמים" שאחת מתוצאותיו היא הסתה עקיפה של הטיפול הרפואי מהציבורי לפרטי, ועלייה בהוצאה הפרטית לבריאות.
להדגיש, אין באמור לעיל בכדי לטעון שאסור לקופות החולים לבצע מהלכים שיווקיים, לרבות פרסומות במדיות השונות. להפך, על מנת לייצר תחרות בריאה חשוב שקופות החולים יציגו לציבור את יתרונותיהן היחסיים ואת עוצמתן. עם זאת, ישנו טעם נפגם בעובדה שקופת חולים היא שמציגה את המערכת הציבורית באור נלעג, משום שזהו שירות ציבורי שהיא עצמה נותנת לכלל מבוטחיה.
הרצון למקסם את רווח קופת חולים היום חוטא לא רק לכיסו ולבריאותו של הישראלי היום, אלא גם לבריאות הדור הבא
כמו כן, נראה שהפרסומת המסוימת מהווה שימוש לא ראוי בכספי הציבור. כסף שניתן וצריך היה להפנות לטובת טיפולים רפואיים, ולא לפעולות שיווק פוגעניות.
הקשר רופא-חולה שונה מן הקשר בין ספק ללקוח, בשל היות החולה בעמדה של פגיעות או תלות. קיים קושי בהערכה של השירותים השונים המוצעים לחולה. פרסום מידע רפואי, תלוש מהקשר, רק לצורך קידום עסקי, עלול לעורר חרדה יתרה ושימוש מופרז בשרותי בריאות. שימוש שכזה יכול לפגוע בבריאות הציבור ולגרום לבזבוז משאבים אישיים וציבוריים בתחום הבריאות. לפי כך, פרסום רפואי מותר רק אם הוא מתחשב בסייגים אשר הושמו בחוק ומודגשים אף יותר בכללי האתיקה הרפואית אשר הרופאים קבעו לעצמם.
חוק הסדרת פרסומת של בעלי מקצוע (תיקוני חקיקה) התש"ס 2000 מאפשר לרופאים לפרסם עצמם במגבלות : "רופא מורשה, לא יעשה, במישרין או בעקיפין. פרסומת לעיסוקו שיש בה כדי להטעות או שיש בה משום פגיעה בכבוד המקצוע", נקבע בו. כבוד המקצוע חשוב במערכת היחסים שבין רופא למטופל, משום שאם קיים אמון, הטיפול הרפואי יעשה מתוך שיתוף פעולה והבנה וסיכוייו להצליח גבוהים פי כמה.
בפרסומת, הלכאורה משעשעת. מובעים דברי זלזול, השמצה ושלילת כשירות של רופאים אחרים. נוצרת תמונה שקרית כי ניתוח ראשון של מתמחה נעשה ללא השגחה צמודה ואחראית של מנתח בכיר, דבר הגורר ללא צורך את המטופלים לנסות ולהגן על עצמם מפני ניתוח "לא מקצועי". גם המנתחים ה"משובחים ביותר" היום לא נולדו כיודעים לנתח. הם למדו לנתח באותה השיטה בה הם מלמדים היום. מי שהיום מנתח את ניתוחו הראשון כאשר מלווה אותו בזהירות ובמיומניות מנתח בכיר, יהיה המנתח המהולל של דור ילדינו ונכדינו.
הרצון למקסם את רווח קופת חולים היום חוטא לא רק לכיסו ולבריאותו של הישראלי היום, אלא גם לבריאות הדור הבא.