חדשות

נגיפי אבעבועות שחורות התגלו במחסן מעבדה ממשלתית בארה"ב

מבחנות ובהן הנגיף המסוכן, שהוכחד במאה האחרונה, התגלו במחסן נטוש של שירותי הבריאות האמריקאיים; לא ברור אם נשמרו בקירור

מבחנות (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות (צילום: אילוסטרציה)

שש מבחנות זכוכית ובהן וירוס אבעבועות שחורות התגלו במקרה במחסן נטוש של מעבדה ממשלתית ליד ואשינגטון. זו הפעם השנייה בתוך חודש שבה נתגלה מחדל חמור בהתנהלות רשות ממשלתית בארה"ב בכל הנוגע למחוללי מחלות זיהומיות בעלות פוטנציאל קטלני, כך דיווח "ניו-יורק טיימס".

זו הפעם הראשונה שבה התגלו "מבחנות אבודות" ובהן דגימות של נגיף המחלה. במחדל הקודם מיוני נחשפו 75 עובדים מחקר של ה-CDC לחיידק אנתרקס חי, עקב שינוע לא מאובטח של דגימותיו ממעבדה למעבדה. רבים מהן נזקקו לטיפול אנטיביוטי כאמצעי זהירות. אצל איש מהם לא הופיעו תסמיני המחלה.

בהודעה הרשמית שפירסמו ה-CDC וה-FDA נמסר כי המבחנות שהתגלו עתה, ובהן הנגיפים המסוכנים, נמצאו בחדר אחסון של מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב, בבתסדה שבמדינת מרילנד. "אין כל סיכון לציבור מהמבחנות ותכולתן", הודיע ה-CDC . ההערכה היא כי המבחנות היו במקום מאז שנות ה-50 והן הועברו מייד למעבדה מאובטחת.

המבחנות נשאו עליהן את התווית Variola ותכולתן נבדקה במעבדת ה-CDC באטלנטה. הן הועברו לשם במטוס ממשלתי. בדיקות גנטיות ראשונות אישרו שאכן מדובר בנגיפי המחלה. יידרשו שבועיים של בדיקות נוספות כדי לברר אם הנגיפים שבמבחנות עדיין בחיים, מסוגלים להתרבות ולהתפשט - ואז המבחנות יושמדו. עובדי המעבדות לא נחשפו לסיכון, נמסר בהודעת ה-CDC.

עדיין לא ברור מתי אוחסנו המבחנות במחסן בוואשינגטון, כי אין עליהן רישומי תאריך. לא נמצאו ראיות לזיהום שהתפשט באותו מקום. ההערכה היא שהמבחנות אוחסנו בטמפרטורת החדר כך שסביר להניח שהנגיפים שבהן כבר מתו. עם זאת קיימת עדות אחרת שנגבתה מעובדי ה-FDA ולפיה המבחנות אוחסנו במקרר במשך כמה עשורים ולכן ייתכן שהנגיף עדיין חי.

מחלת האבעבועות השחורות גרמה למותם של כמעט שליש מאלו שנדבקו בה. לאחר שגבתה את חייהם של מיליונים במהלך ההסיטוריה של האנושות, היא צומצה בהדרגה במאה ה-20. רק בשנת 1980 הודיעו רשויות הבריאות כי תודות לחיסון המחלה הוכחדה. לפי אזהרות של מומחי ביטחון, גורמי טרור עלולים לנסות להשתמש באבעבועות שחורות כנשק ביולוגי.

ה-WHO יזם בניית שני אתרי אחסון לדגימות של נגיף האבעבועות השחורות – האחד במתקן של ה-CDC באטלנטה והאחר במרכז לווירולוגיה וביוטכנולוגיה (VECTOR ) בנובוסיבירסק, רוסיה. הדגימות נועדו לצרכי מחקר.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מגיפה,  טרור,  ארה"ב,  אבעבועות שחורות,  CDC,  נגיף,  FDA,  וירוס
תגובות