חדשות

בריטניה: ב-75% מבתי החולים לא ניתן למצוא רופא בכיר במשמרת לילה

כך העלה תחקיר שהתפרסם בממלכה השבוע; הרופאים הבכירים דורשים תגמול נוסף בעבור הימצאות בבית החולים בין חצות לשמונה בבוקר

תחקיר שפורסם אתמול (יום ב') בבריטניה העלה, כי ב-3 מכל 4 בתי חולים בממלכה לא ניתן למצוא רופא בכיר במשמרת הלילה, וכל העבודה הרפואית נעשית אך ורק בידי רופאים-צעירים מתמחים. התחקיר טוען כי המתמחים נאלצים לא אחת לקבל החלטות קריטיות לגבי המאושפזים כאשר אין להם ניסיון מספיק לשם כך.

ההוראה בבתי החולים בבריטניה היא, שבכל מקרה של בעיה רפואית על המתמחים הצעירים לטלפן לרופא כונן ולהיוועץ בו . אלא שמתברר כי לעתים קרובות מאוד הרופאים הצעירים חוששים או אינם רוצים "להוציא את הבכירים מהמיטה", כפי שדיווח היומון "דיילי מייל", שביצע תחקיר מיוחד בנושא, שהתבסס על נתוני ה-NHS.

על תוצאות התחקיר ייערך דיון מיוחד בכנס השנתי הקרוב של ההתאגדות הרפואית הבריטית (BMA). כבר עתה ידוע שההתאגדות דורשת לתגמל רופאים בכירים שיבצעו משמרות לילה בתוספת שכר הולמת. משמרות הלילה מתחילות בחצות ונמשכות עד 8 בבוקר שלמחרת. "במקרים רבים לרופאים המתמחים הצעירים שנשארים במחלקות במשמרות הללו יש ניסיון של שבועות אחדים בלבד בעבודה בבית חולים", צוין בתחקיר.

הנתונים שנאספו לצורך התחקיר הם מ-160 תאגידי בתי חולים ברחבי בריטניה. כאמור, ב-75% מהם אין רופאים בכירים במשמרת הלילה ואילו 54% מבתי החולים דיווחו שאין להם כלל רופאים יועצים כוננים להתייעצויות טלפוניות. 17 בתי חולים מעסיקים רק יועץ-כונן אחד, רובם רופאים בכירים במחלקות ילדים ויילודים.

על תוצאות התחקיר הגיב ארגון הגג של החולים בבריטניה: "אנחנו בהלם מכך שבמחלקות בתי החולים שלנו אין 'כיסוי הולם' בייעוץ-מקצועי עם ניסיון מוכח ועשיר של רופאים בשעות הלילה ובסופי שבוע. נכון שעל רופאים צעירים ומתמחים לרכוש ניסיון – אבל לא על חשבון בטיחות החולים".

בתחקיר הובאו דוגמאות לכמה אירועים שהתרחשו בשנה האחרונה, שבהם מטופלים שמצבם הידרדר בשעות הלילה נפטרו עקב טיפול שגוי של רופא-מתמחה. במקרה אחד, למשל, הרופא הצעיר לא איבחן דלקת פאטאלית שהתפתחה במהירות אצל מאושפזת בת 57. הוא גם לא נועץ עם רופא בכיר ממנו. בעקבות המקרה, שהתרחש בבית חולים במחוז אסקס, תבע חוקר מקרי המוות המחוזי לאסור על רופאים צעירים להימצא לבדם ללא ליווי של בכירים במשמרות הלילה.

התברר עוד, כי הרופא הצעיר החל בעבודתו בבית החולים רק 4 שבועות לפני המקרה ובכמה לילות אף היה רופא-יחיד במחלקה שבה אושפזו 130 חולים. רופא-מומחה בכיר קבע, כי ניתן היה למנוע את המוות אילו רופא בכיר בעל ניסיון היה נמצא באותה משמרת לילה בבית החולים.

התחקיר הקיף גם 187,300 חולים שנתבקשו לענות על שאלון, וממנו עלה כי 16% מהם העריכו שהם היו בסכנת מוות אילו הגיעו לבית החולים ביום ראשון (סוף השבוע בבריטניה) במקום ביום רביעי. חולים שאושפזו בשעות הלילה שהו בבית החולים במשך פרק זמן כפול בהשוואה לחולים שהגיעו לבתי החולים בשעות הבוקר.

נושאים קשורים:  חדשות,  רשלנות רפואית,  בתי חולים ציבוריים,  בריטניה,  מתמחים,  NHS,  רופאים בכירים,  כוננות
תגובות