חדשות

חקיקת בזק בכנסת לאישור החוק המאפשר הזנה בכפייה לעצירים

יו"ר הר"י מזהיר במכתב למשנה ליועץ המשפטי מסעיף בחוק, המחייב רופא שמסרב לטפל בעציר שובת רעב להעבירו לטיפול רופא אחר

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר אתמול (יום ג') מכתב דחוף למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, שבו שב והודיע כי רופאי ישראל לא ישתפו פעולה עם החוק להאכלה והזנה בכפייה של שובתי רעב.

הפגנה נגד הזנה בכפייה של עצירים מנהליים מול הכנסת, שלשום (צילום: פלאש 90)

הפגנה נגד הזנה בכפייה של עצירים מנהליים מול הכנסת, שלשום (צילום: פלאש 90)

הזנה בכפייה - כל הידיעות ומאמרי הדעה

ביום שני הקרוב (23 ביוני) צפויה לעלות בנוהל מזורז הצעת החוק להזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. ההצעה נדונה בימים אלה בדיונים מרתוניים בוועדת הפנים של הכנסת. במכתב לעו"ד נזרי שב והדגיש ד"ר אידלמן, כי הרופאים מתנגדים בתוקף לחוק המוצע ("תיקון פקודת בתי הסוהר, מניעת נזקי שביתת רעב").

ד"ר אידלמן כתב, כי "נודע לי אמש שבמהלך הליך החקיקה של הצעת החוק, נשקלת האפשרות להוסיף סעיף, אשר יחייב רופא המסרב לכפות את הטיפול הרפואי על שובת הרעב להעביר את הטיפול הכופה לרופא אחר - בהתאם להסדר שיקבע מנהל בית החולים. סעיף זה חורג ממה שהובטח לנו לכל אורך הדרך על-ידי המחוקק, הן בדיוננו עם נציגי הממשלה והן בדיון בוועדת הפנים, לפיו לא יחייבו אף רופא לבצע את הטיפול הרפואי בכפייה.

"זוהי החמרה נוספת של הצעת החוק, שכן הדבר יחייב דה-פאקטו הן את הרופא במחלקה והן את מנהל בית החולים, שהוא רופא בעצמו, לפעול בניגוד לכללי האתיקה ולמצפונם האישי ולהזין או להביא להזנה בכוח, של שובתי הרעב.

"חשוב לזכור, כי בהינתן מצב שבו מאושפזים כמה שובתי רעב בבית חולים מסוים, משמעות הסעיף היא למעשה כפייה על קבוצה מסוימת של רופאים, ולעתים על רופא אחד מסוים, לבצע את ההזנה בכוח. מדובר בסעיף מקומם הדורס את מצפונם של הרופאים ואת חובותיהם על-פי הקוד האתי בישראל ובעולם".

"כידוע לך", כתב ד"ר אידלמן, "לכל אורך הליך החקיקה, לרבות אתמול בדיון בכנסת, הביעה הר"י את התנגדותה המנומקת להצעת החוק כולה. התנגדותנו נובעת מעמדה מקצועית רפואית ואתית גרידא. אנו חרדים מפני פגיעה חריפה בנורמות הרפואיות בישראל, ביחסי האמון העדינים עם המטופלים ובמעמד רופאי ישראל בעולם. פגיעה זו עולה כדי פגיעה חוקתית בלתי-מידתית ברופאים ובמטופלים כאחד.

"עד היום התמודדו הרופאים באופן מוצלח עם שביתות הרעב של העצירים והאסירים, כמו גם עם שביתת הרעב הנוכחית. עלי להזהיר: חקיקת החוק תפורר כבר בזמן הקרוב את האמון שרוחשים לנו שובתי הרעב המאושפזים בבתי החולים, וכך החקיקה עלולה להביא לתוצאות הפוכות מכוונת המחוקק, בין היתר להחמרת הסכנה לחיי העצירים ואף למותם.

"רופאי ישראל לא יוכלו לשתף פעולה עם חוק כזה. זה הזמן להתעשת ולפעול בהתאם לשכל הישר ולתבונה המקצועית והמוסרית הראויה. זהו הזמן לסגת מהצעת החוק ולאפשר לנו הרופאים להמשיך ולתת בהסכמה את הטיפול הרפואי הטוב ביותר".

להורדת מכתבו של יו"ר הר"י לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הזנה בכפייה,  המשנה ליועץ המשפטי לממשלה,  הזנת שובתי רעב בכפייה,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
גל יום טוב
22.06.2014, 12:40

לסדום היינו לעמורה נדמיינו. חוק שהדגל השחור של אי-חוקיות מתנוסס מעליו. ומה הלאה? כפיית הפלה? כפיית ניתוחים אסתטיים למכוערים (כמוני).