ethics

הר"י תפרסם מדריך פעולה לרופאים הקולטים עצירים שובתי רעב

יו"ר הר"י ויו"ר הלשכה לאתיקה יקיימו סבב פגישות עם רופאי מחלקות פנימיות ורפואה דחופה בסוגיית העצורים המנהליים שובתי הרעב

ההסתדרות הרפואית עומדת לפרסם בימים הקרובים מדריך פעולה לרופאים שבמחלקותיהם נקלטים עתה עצירים מנהליים שובתי רעב. המדריך יכלול מודל טיפול ומעקב, שנקבע ב"סיעור מוחות" שקיימה הר"י לפני כשבועיים בנושא זה.

במכתב שהופץ בסוף השבוע לכל הרופאים במחלקות הפנימיות ובמחלקות לרפואה דחופה בבתי החולים בישראל, כתב יו"ר הר"י; ד"ר ליאוניד אידלמן, כי "מדי יום גדל מספרם של העצירים שובתי הרעב שמועברים משירות בתי הסוהר לבתי החולים בארץ".

הטיפול בשובתי הרעב מהווה אתגר מיוחד, שהרופאים לא נתקלו בו עד כה בהיקפים כאלה. "המצב שנוצר חריג ודורש צעדים בלתי שגרתיים", נכתב. במכתבו מציין ד"ר אידלמן, כי ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק ממשלתית להזנה בכפייה של שובתי הרעב והיא גם עברה בקריאה ראשונה בכנסת. על פי ההצעה, אפשר יהיה לקבל היתר משפטי לטיפול רפואי ו/או הזנה בכפייה של שובת רעב, בניגוד לרצונו.

"למעשה (ההצעה) מטילה אחריות על הרופאים לפעולה שנעשית חרף ההתנגדות האקטיבית של האסיר. הדבר עומד בסתירה ובניגוד לכללי האתיקה הרפואית המקובלים בישראל ובעולם", הדגיש ד"ר אידלמן.

"כדי להביא לשיח מקצועי והסכמות בין הגורמים השונים האמונים על הטיפול הרפואי בשובתי הרעב", נכתב, "קיימה הר"י כנס מיוחד שבו השתתפו נציגי הלשכה לאתיקה רפואית בהסתדרות הרפואית, מנכ"ל משרד הבריאות והמשנה למנכ"ל, קצין רפואה ראשי בשירות בתי הסוהר, נציגי משרד הבריאות, מנהלי מחלקות בתי חולים וסגניהם, יו"רים של האיגודים המדעיים בהר"י ונציגת המועצה הלאומית לביו-אתיקה, רופאים בכירים וגם נציגים של הצלב האדום הבינלאומי".

ד"ר אידלמן ציין במכתבו, כי הפרוצדורה של האכלה בכוח של שובתי רעב למרות התנגדותם "טומנת בחובה סכנה ממשית לבריאותם ומנוגדת לעקרונות העל של הרפואה המצביעים על החובה למנוע נזק ושמירה על האוטונומיה של המטופל על גופו – עקרונות שעליהם מושתת הקוד האתי של הרופאים".

בנוסף לסיכום שהושג בכנס, החל מאתמול (א') מפעילה הר"י מוקד טלפוני לרופאים שמספרו 077-8994339. המוקד פועל 24 שעות ביממה כדי לסייע לרופאים המטפלים בשובתי רעב. כמו כן הודיע ד"ר אידלמן, כי הר"י תעניק לכל רופא את התמיכה והליווי שיידרש, לא רק במישור האתי-רפואי אלא גם המשפטי והתקשורתי.

ד"ר אידלמן, ביחד עם היו"רית הנכנסת של הלשכה לאתיקה בהר"י, ד"ר תמי קרני, יערכו בימים הקרובים סבב בין בתי החולים, ייפגשו עם רופאים ויציגו את הנושא.

הרי"י פנתה למשרד הבריאות להקצות עוד "טור של תורנויות חצי" במחלקות הקולטות שובתי רעב, לתקופה הרלוונטית, כדי להתמודד עם בעיית העומס. "נענינו שהדבר אפשרי על פי החלטת מנהל בית החולים", נכתב.

להורדת מכתב ההסתדרות הרפואית לחצו כאן

נושאים קשורים:  ethics,  הלשכה לאתיקה,  אתיקה,  שביתת רעב,  הזנה בכפייה,  אסירים,  הצעת חוק להזנה בכפייה,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
ירון
16.06.2014, 09:23

זוהי כבר גישה הרבה יותר שקולה ומאוזנת מאשר הקריאה לסרב לחוק ולאיים.

אם האכלה בכפייה מהווה סכנה בריאותית כמו שאידלמן טוען, הוא יכול להיות רגוע. שהרי במקרה כזה ממילא לא יבצעו את זה, כי המטרה היא לא לסכן אותם, אלא בדיוק ההפך.

רופא בכיר
17.06.2014, 07:10

כך זה ניראה.
ובאותה הזדמנות הצלחה לתמי-היא בחורה לעינין

פרופ. מרדכי אלג'ם
17.06.2014, 12:46

אינני חושב שמירב הציבור וכן חלק ניכר מהמחוקקים מודע לדרך הברוטלית בה יש לנקוט על מנת
לבצע הזנה בכפיה.החדרת זונדה לקיבה והשארתה במקום לאורך זמן היא פרוצדורה טראומטית הגורמת לסבל רב.הזנה תוך ורידית כרוכה בלא מעט סיבוכים.בשני המקרים יש לאזוק ה"פציאנט"
או להרדימו על מנת למנוע שליפת הזונדה או הערוי.במקום לצטט חוקי אטיקה רפואית שהם נכונים
ונבונים אך אומרים מעט לציבור ,התמקדו בפן המעשי והבלתי הומני שבהזנה כפויה ואז יש לקוות נזכה לתמיכה רבה יותר מהציבור ואולי גם ח"כים ושרים ישנו דעתם.האם סרטון קצר המדגים כיצד מישמים הזנה בכפיה עשוי לעזור?
בברכה מ.אלג'ם

אני רק שאלה
17.06.2014, 16:13

נו.. באמת.. נורא טראומטי..
אני לא יודע איך אתה מכניס זונדה אבל זה ממש רחוק מלהיות טראומטי או ברוטלי..
בכל מקרה זה לא מתקרב אפילו להיות שקול למוות ברעב...

לא שיש לי התנגדות שהם ימותו ברעב, אבל אם המדינה רוצה שיאכילו אותם אין בכך שום רע

די להתממות

רופא בכיר
18.06.2014, 10:28

מוטי חברי
ליפני שנים רבות אתה, באופן אישי, הכנסתה זונדה לבן שלי ,בלי אזיקים ולא הרדמה .גם אני לא פעם אחת ,לצערי, עברתי את פעולה הזאת,גם בהכרה מלאה. קשה להגדיר את הפעולה כתענוג,אבל זה רחוק העינוי.