חדשות

בניגוד להנחיות, 73% מהניתוחים לתיירי מרפא מבוצעים בשעות הבוקר

כך מצא דו"ח החשבת הכללית, שסותר את הטענה לפיה תיירי מרפא אינם גורמים להארכת תורים משום שהניתוחים מתבצעים אחר הצהריים

73% מהניתוחים במסגרת "תיירות מרפא" מבוצעים בבתי החולים בשעות הבוקר, בניגוד להוראות מפורשות של משרד הבריאות; כך קובע דו"ח החשבת הכללית של האוצר, שהועבר לידי "ועדת גרמן" ופורסם היום בתקשורת. "גלובס" כינה את הנתונים שפורסמו "חשיפת אחד הבלופים הידועים במערכת (הבריאות), לפיו התיירים המגיעים לבתי החולים הציבוריים לא באמת תופסים מיטות יקרות בחדרי הניתוח".

הדו"ח שהועבר ל"ועדת גרמן", המסכמת בימים אלו את דיוניה גם בסוגיית תיירות המרפא, מבוסס על איסוף נתונים מכמה בתי חולים שבהם מתקיימת פעילות זו: "איכילוב", "שיבא", "רמב"ם", "וולפסון" ו"אסף הרופא". הפעילות לא נבדקה בבתי חולים של קופת חולים "כללית, או ב"שערי צדק" ו"אסותא". ההערכה השמרנית היא, שהכנסות כלל בתי החולים בישראל מתיירות מרפא עברו בשנה שעברה את סף 600 מיליון השקלים.

בתי חולים שונים הערימו קשיים בעת שנקראו לשתף פעולה עם צוותי הבדיקה שאספו את הנתונים, נכתב בדו"ח. הדו"ח מצא, כי ב-2013, לדוגמא, 82% מכלל הניתוחים שבוצעו ב"וולפסון" לתיירי מרפא התבצעו בשעות הבוקר - בעוד שהוראות משרד הבריאות הן שתיירי המרפא ינותחו רק לאחר השעה 3 אחר הצהריים. "לא יעלה על הדעת שפעילות תיירות המרפא תהיה על חשבון פרוצדורות לאזרחי ישראל" נכתב בדו"ח.

הדו"ח ממליץ כי בית חולים לא יורשה לספק שירותי תיירות מרפא אם התורים לישראלים יהיו בלתי סבירים. המחלקות לתיירות מרפא בבתי החולים פועלות במסגרת "תאגידי הבריאות". בכל בית חולים מופעלת מסגרת זו של "תאגיד" כדי להפעיל את התשתיות (חדרי ניתוח, מכשירי דימות וכו') בשעות אחר הצהריים, על מנת לקצר את התורים ולייעל את המערכת.

עוד עלה מהדו"ח, עליו חתומה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו, כי בתי החולים מקצרים את התורים לניתוחים לתיירים עד כדי המתנה של ימים בודדים לכל היותר. הכנסות בתי החולים הממשלתיים זינקו ב-2013 בכ-23% בממוצע מפעילויות תיירות המרפא המבוצעות בהם. לראשונה, עקף בית החולים איכילוב את שיבא-תל השומר בהכנסות שרשם מפעילות זאת: 155.3 מיליון שקל, לעומת 116 מיליון שקל בתל השומר. ב-2012 הכנסות שיבא הסתכמו ב-129 מיליון שקל ואלה של איכילוב עמדו על 91 מיליון.

רווחי בתי החולים הסתכמו ב-36 מיליון שקל בשיבא, 24 מיליון באיכילוב, 8 מיליון ברמב"ם, 4.45 מיליון באסף הרופא ו-1.3 מיליון שקל בוולפסון. הבדיקה העלתה שקיים פער בין הסכומים שנגבו מהתיירים הרפואיים בגין פעולות רפואיות, לבין התעריפים שנרשמו בפועל. מחברי הדו"ח ציינו שלא קיבלו הסבר לפער הזה.

הדו"ח גם מציין כי לא ניתן להסיק שהכנסות בתי החולים מתיירות מרפא אכן מביאות לשיפור התשתיות ולתוספת מיטות אשפוז (לכך פעילות זאת נועדה, לפחות הצהרתית) "כך שלא ניתן לבדוק עלות מול תועלת".

הדו"ח מצביע על אי סדרים בתעריפי תיירות המרפא: משרד הבריאות נוקב את התעריפים בשקלים בעוד בתי החולים – בדולרים."בחלק מהמקרים המחירים שנגבו מתיירי מרפא גבוהים מתעריפי משרד הבריאות" ולעתים משווקות לחולים "חבילות טיפול" ללא פירוט עלויות הספציפיות לכל טיפול.

"בחלק מהמקרים עובדי בתי חולים או מקורביהם משמשים כסוכנים" נאמר בדו"ח. "שיבא", "וולפסון" ו"רמב"ם" חתמו על הסכם שמאפשר לסוכן להציג עצמו כנציג בית החולים ולהשתמש בלוגו שלו, ויש מקרים שבהם הסוכנים יושבים ממש במחלקות תיירות המרפא. "דה מרקר" דיווח בהקשר זה כי הדו"ח חושף את העובדה ש"סוכנים גובים עמלות כרצונם" (על קידום ושיווק תיירות מרפא – מערכת ד.א.).

למרות שבחוזר מינהל הרפואה נקבע שנאסר על בתי החולים להציע בחירת רופא בתשלום, או לשלם שכר שונה לאיש צוות רפואי בגין טיפול בתייר, נמצא כי בכל בתי החולים אין נהלים באשר לתשלום לרופאים הנותנים שירותים לתיירי מרפא. באסף הרופא ובוולפסון נקבע התשלום באמצעות משא ומתן שמתקיים בין בית החולים לרופאים. בכל בתי החולים, למעט איכילוב, התשלום לרופאים המטפלים בתיירי מרפא גבוה מהתשלום לרופאים המטפלים באזרחים ישראלים במסגרת ניתוחי אחר הצהריים.

רמב"ם הגיב על הדו"ח: "תיירות רפואית תורמת במידה משמעותית למטופלים ישראלים ולרפואה הציבורית בישראל. זו תחום שמכניס כסף למדינה ולמערכת הבריאות ואינו בא על חשבון הרפואה לתושבי המדינה. בין השנים 2013-2011 העביר "תאגיד הבריאות" לרמב"ם מעל 60.6 מיליון שקלים למימון כוח-אדם רפואי ורכישת ציוד. בית החולים העביר למחברי דו"ח הביקורת את תגובתו, אך היא לא באה לידי ביטוי במסמך שחובר. נתבקשנו להציג עמדתנו במשרדי הביקורת במועד שטרם נקבע סופית".

תגובת איכילוב: "לצערנו, מצאנו בטיוטת הדו"ח מספר טעויות מהותיות, ביניהן לגבי היקף ההכנסות מתיירות מרפא בבית חולים שלנו. לגבי הפעילות בשעות הבוקר: חלק גדול מפעילות תיירות המרפא היא לחולי סרטן. מדובר בניתוחים מורכבים מאוד. לא ניתן לבצעם אלא בשעות הבוקר. גם לחולים ישראלים, הזקוקים לניתוחים אלו - התור קצר יחסית. בשנים 2011-2013 - על כל שעה בחדר ניתוח בוקר עבור תיירי מרפא, הגדלנו פי 4 את שעות חדר הניתוח (בשעות אחר הצהריים) לחולים ישראלים. מימון הגידול בפעילות לישראלים התאפשר, בין השאר, מהכנסות תיירות המרפא".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת גרמן,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  תיירות מרפא,  משרד הבריאות,  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי וולפסון,  המרכז הרפואי "אסף הרופא",  משרד האוצר
תגובות
גיא
13.06.2014, 07:51

היכן אבירי הצדק שתקפו את הדסה?
איך זה שזו כתבה כל כך פרווה, בלי התקפות על היושר של הרופאים ושל מנהלי בתי החולים (בעיקר תה"ש השייך למשרד הבריאות) שהכרנו בהתקפות על הדסה?
היכן התגובה של משרד הבריאות?
בהדסה זה לפחות חוקי, גלוי, ועל השולחן, ולא במרמה ובמחשכים.

דר' רוטמן
13.06.2014, 13:11

גיא, מה שהולך בבתי חולים מסוימים במרכז זה כמו בהדסה אבל חצי "לבן" חצי "שחור", וזאת בידיעה ובעידוד של מנהל בית החולים.
לכן, הם רוצים להכניס את השר"פ לבתי החולים הציבוריים של המדינה.
מדובר בקומץ רופאים השייכים לאליטת ההון של מדינת ישראל המנסים ומצליחים להשתלט על הכסף הגדול ועל היוקרה שישנו במערכת.
אז, תהיה רגוע, זה לא רק בהדסה, בקרוב בכל הארץ עם הברכה של יועץ המשפטי של הממשלה, מר' ויינשטיין, המקושר/או בעצם שייך לחברה האלה.

דר' רוטמן
13.06.2014, 10:15

בית חולים איכילוב משקר. הניתוחים תיירות מרפא של התינוק האוקראיני, סגירת מיאלומנינגוצלה ושנט בוצעו בשעות הבוקר והם ניתוחים שארכו רק שעתיים לכל היותר וברור שלא מדובר בניתוחי סרטן מורכבים כפי שאיכילוב מגיב.
אני משער שאם איכילוב משקר ככה במצח נחושה בתגובה רשמית אז לא ניתן להאמין להם על שום דבר, כולל תוצאות ניתוחיות.