חדשות

הר"י: לא נוכל להגן בבית הדין הבינ"ל על רופאים שיזינו עצירים בכפייה

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "הרופאים צריכים לסרב גם אם יחויבו בחוק. הזנה בכפייה איינה בהכרח מצילת חיים, והיא אף עלולה לזרז מוות"

"ההסתדרות הרפואית הודיעה כי לא תוכל להגן בבית הדין הבינלאומי בהאג על רופאים שיזינו בכפייה עצירים שובתי רעב"; כך מדווח הבוקר (יום ה') עיתון "הארץ". יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר לעיתון כי רופאים שיעשו זאת עלולים להיות מוקעים בידי הקהילה הרפואית בעולם ו"יהיה קשה להגן עליהם אם יגישו נגדם תביעה".

ד"ר אידלמן ציין, כי הזנה בכפייה נחשבת עינוי לכל דבר ואסורה ‏בכללי ‏האתיקה ‏של ‏הר"י, ‏ובכללי‏ האתיקה ‏המקובלים ‏בעולם, ‏ביניהם "הצהרת ‏טוקיו ‏(1975)" ו"הצהרת ‏מלטה (1991)" ‏של ‏ההסתדרות ‏הרפואית‏ העולמית. לפי הדיווח, רופא שיזין עציר בכפייה מסתכן בהעמדה לדין בחו"ל, גם אם החוק שיוזמים גורמי ממשלה שונים להתיר פעולה זו, ייכנס לתוקף בישראל.

שלשום שיגרה הר"י מכתב לכל רופאי המחלקות הפנימיות בבתי החולים וחדרי המיון שאליהם מגיעים אסירים שובתי רעב ובו תזכורת לגבי האיסור לבצע הזנה בכפייה (להורדת המכתב לחצו כאן). מיום א' תפעיל הר"י מוקד טלפוני כדי להדריך ולסייע לרופאים המטפלים באסירים. יותר מ-70 אסירים ביטחוניים שובתי רעב כבר אושפזו בבתי חולים ברחבי הארץ, כחלק משביתה רחבה של עצורים מנהליים.

על-פי הצעת החוק החדשה, שכבר אושרה בהצבעה ראשונה בכנסת, יוסמך נציב שירות בתי הסוהר לפנות לבית המשפט המחוזי ולבקש היתר להזין בכפייה אסיר שובת רעב אם בדיקה רפואית תוכיח שנשקפת סכנה חמורה לבריאותו של האסיר.

ד"ר אידלמן אמר לעיתון, כי "אתיקה רפואית גוברת על החוק. גם אם יחוקקו חוק שיחייב לעשות זאת - על הרופאים לסרב. במשטרים אפלים רופאים פעלו לפי חוקים ובניגוד לאתיקה וזה הביא לדברים הכי נוראים בהיסטוריה". ד"ר אידלמן הסביר עוד כי הזנה בכפייה איננה בהכרח מצילת חיים "ואפילו עלולה לזרז או לגרום למוות".

מזכ"לית הר"י, עורכת הדין לאה ופנר, אמרה כי אם תתרחש בפועל הזנה בכפייה "עלולות להיות לכך השלכות על חברותה של הר"י בהסתדרות הרפואית העולמית. נפעל שזה לא יקרה. אין ספק כי התסריט מדאיג".

נושאים קשורים:  חדשות,  לאה ופנר,  הזנה בכפייה,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
איליה
12.06.2014, 20:55

עכשיו הוא הגזים.
שום דבר לא גובר על חוקי המדינה. רופא שמועסק ע"י המדינה הוא קודם כל אזרח של המדינה וחייב לציית לחוקי המדינה. מי שבמישרין או בעקיפין קורה לא לציית לחוק - הוא דומה לאותו רב שקורה לחיילים לסרב פקודה. די לאיים על הרופאים אשר גם ככה נמצאים בין פטיש לסדן. אתה לא תגן על כל רופא בכל סיטואציה? - אז למה אנו זקוקים להסתדרות הרפואית ולך כיו"ר הר"י ?
כל וחומר רופאי שב"ס הם לא בעמת שייכים להר"י. פתרון כאן - די פשות: כל מה שקשור להזנה בכפייה - לבצע בבתי חולים או במרפאות של שב"ס ולא לכפות את זה על בתי חולים אזרחיים

רופא בכיר
12.06.2014, 21:32

מסכים איתך ב100%

ירון
13.06.2014, 07:47

אלה איומי סרק ולא הייתי מתרגש מהם.

להצהרת טוקיו אין שום שיניים ועל פי אמנת האו"ם נגד עינויים, עינויים מוגדרים ככאב עז , שספק רב אם הזנה בכפייה לעציר ששבת רעב עד למצב שמסכן את חייו תיפול בהגדרה הזו.

מדינות (כולל מדינות דמוקרטיות ) עשו הרבה יותר מזה מבלי שאף אחד הועמד לדין בבית משפט בינלאומי.

בקיצור - שלא יבלבל את המוח.

רופא בכיר
13.06.2014, 07:54

שום מוסד לא עומד מעל החוק,גם הר"י וגם זה שעומד בראשה.זאת קריאה למרי.ובמרי יש לטפל גם על פי חוקי המדינה.הרמזים של ד"ר אדלמן על משטרים האפלים לא במקומם
ופוגעים בתדמית המדינה,שברקורד שלה מאת אלפי חולים,לא יהודים, שטופלו ומטופלים גם עכשיו במוסדתנו.גם עכשיו בשעות האלה בבית החולים שדה ברמת הגולן מטפלים בסורים,בלי לשאול שאלות הם בעדנו או נגדנו.זאת אטיקה רפואית גרדא.

ירון
13.06.2014, 09:06

זה נראה שדבריה של מזכלי"ת הר"י חושפים מה באמת מטריד את הר"י בכל הסיפור....

דר' אודי
13.06.2014, 08:13

המגיבים מתרכזים בנקודה אחת של החוק.
אותי מעניין אם החוק מוביל גם להזנה בכפייה של אנורקטיות, כולל בגירות, שיש סכנה לחייהן?

ירון
13.06.2014, 08:22

אתה מוזמן לעיין בחוק זכויות החולה לגבי טיפול חירום.

ירון
13.06.2014, 08:20

מר אידלמן הנכבד.

הצהרת טוקיו והצהרת מלטה *אינן* אמנות בינלאומיות שמדינת ישראל חתומה עליהן. ההסתדרות הרפואית, עם כל הכבוד, איננה גוף מחוקק אלא גוף מנחה.
אי לכך, כאשר ישנה סתירה בין חוקי המדינה לכללים שהר"י מנחה יש לציית לחוקי המדינה. קריאתך לסרב לחוק היא חמורה, ולדעתי לא צריך לעבור עליה בשתיקה.

אם אתה רוצה לנהל את המאבק, דאג להראות שהזנת החולים (כפעולת טיפול רפואי) היא פשע מלחמה או פשע נגד האנושות לפי האמנות שמדינת ישראל *כן* חתומה עליהן (כגון אמנת ז'נבה או האמנה נגד עינויים).

ואם אינך מסוגל לעשות זאת, מוטב שלא תאיים......

רופא בכיר
13.06.2014, 08:47

מלים כדורבנות

ד"ר יורם טלמון
13.06.2014, 08:44

חוקים לא עומדים מעל המוסר והאתיקה

יש דברים שאנשים הגונים לא עושים- הזנה בכפייה הוא אחד מהם

אני מסכים עם עמדת הר"י ש"האכלה בכפייה, לרבות הזנה תוך-ורידית בכפייה מהווים אקט של עינוי לכל דבר ועניין. אסור לרופא לקחת חלק בעינויים".‏

לא הייתי רוצה עוד שנים להגיד לנכדי ש"אני רק מילאתי הוראות", ש"החוק הוא מעל הכל". אני לא פקיד אפרורי הממלא פקודות בשם הבנאליות של הרוע.

רופא בכיר
13.06.2014, 09:00

להציל חולה זה עינוי?מענין לדעת.
גם רישון עבודה שלך כרופא קיבלתה ממשרד הבריאות על פי חוק המדינה,אז אם אתה נגד החוקים -שים את הרישון שלך על שולחן ואז תוכל
לספר לנכדים שלך למה הפסקתה להיות רופא.

עדו
14.06.2014, 10:21

הניחו להם לצום ככל שיחפצו: אפילו תאבד הכרתם - אל תזינו אותם: כבדו את רצונם.
ממליץ לשב"ס וליועץ המשפטי לממשלה לדו"ח לבית הדין בהאג על כל אסיר בטחוני השובת רעב
ולקבל מהם הנחיות בכתב לגבי כל אסיר בנפרד.

jewish d-r
15.06.2014, 14:45

פרופורציות חברים !
ד"ר אידלמן מנסה בסך הכל למנוע תסבוכת בינ-לאומית כי
יש לא מעט רופאים בעולם (ובבית-תראו תגובה של ד"ר
על ה"רוע" )אשר שונאים אותנו וישמחו לאיים עם כל
מיני חרמות. למה לעזור להם ?
רופאים של שירותי בטחון מקבלים חסות כולל משפטית
ממוסדות האלה.זה בחירה שלהם ולא הרי צריך להגן עליהם.
כולנו שרתנו בצה"ל ובשדה קרב הייתי יורה במחבל בלי
להסס אך לדחוף לו זונדות ? שיפטרו אותי מזה...

ירון
16.06.2014, 07:45

אידלמן לא מדבר על חרמות, אלא על העמדה למשפט.

רק שהצהרת טוקיו או הצהרת מלטה אינן שייכות לדין הבינלאומי ולא מעמידים למשפט על חריגה/הפרה שלהן.

כך שהאיום אינו יותר מאשר נסיון דמגוגי להפחיד. מעבר לכך שהוא קורא לרופאים לעבור על החוק, וזוהי אמירה בעייתית.

רופא בכיר
16.06.2014, 08:34

להרוג -כן,להציל-לא. זאת גישה מעננת.
ואם אידמן מפחד כל כך על עמדת לדין, למה לא לפנות לניגות של צלב האדום או אירגון בריאות עולמי ולתת להם להחליט על הסוגיה הזאת,עד הרזולוציה של כל אחד שזקוק להזנה תוך ורידית.מדובר על חולים שרובם אינם אזרחי מדינת ישראל.

רופא בכיר
16.06.2014, 08:41

ירון סליחה
התגובה שלי מתיחסת לתגובה של jewish d-r
ולא שלך

רופא הוגן
16.06.2014, 20:37

אין לי בעיה להרוג מחבל בשדה קרב.
אין לי בעיה לטפל במחבל בתור פציאנט בבית חולים.
יש לי בעיה לדחוף למחבל זונדה בניגוד לרצונו...
מה מעניין כל כך ,קולגה נכבד ?