סרטן עור

5 כוויות שמש שלפוחתיות בגיל צעיר מעלות הסיכון למלנומה ב-80%

מחקר מצא, כי חשיפה לקרינת UV בגיל צעיר ומבוגר מעלה את הסיכון לסרטני עור, אולם לגבי מלנומה, הסיכון קשור בפרט עם חשיפה בגיל מוקדם

מחקר האחיות II הוא מחקר עוקבה רחב היקף שנערך בין השנים 1989-2009 בארה"ב. בראשית המחקר נשאלו המשתתפות, בנות 25-42 שנים, שאלות בנוגע למספר כוויות השמש החמורות, שלוו בשלפוחיות, שהן חוו בין גילאים 15-20 שנים, בנוסף לשאלות לגבי גורמי סיכון אחרים. מדי שנתיים המשתתפות מילאו שאלונים לעדכון פרטים.

החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין מספר גורמי סיכון לבין הסיכון לחלות בסרטן עור. סה"כ המחקר כלל קרוב ל- 109 אלף נשים, ומעל 2 מיליון שנות אדם של מעקב.

במהלך שנות המעקב אובחנו 6,955 קרצינומות של תאי הבסיס (BCCי), 880 קרצינומות ממקור תאי הקשקש (SCC) ו-779 מקרים של מלנומה. בהשוואה לחמישון התחתון מבחינת חשיפה מצטברת לקרינת UV בבגרות, לחמישון העליון היה סיכון יחסי מותאם של 2.35 ל-BCCי, 2.53 ל-SCC ו-0.68 למלנומה.

לעומת זאת, לנשאלות שחוו 5 כוויות שמש מלוות בשלפוחיות או יותר, בין גילאים 15-20 שנים היה סיכון יחסי של 1.68 לגבי BCC ו-SCC ו-1.8 למלנומה, לעומת נשאלות שלא חוו כוויות שמש בגילאים אלו כלל.

נמצאו אינטראקציות משמעותית בין היסטוריה משפחתית לבין מלנומה, בין מספר כוויות השמש השלפוחתיות בגיל ההתבגרות לבין הסיכון ל-BCC, ובין התגובה של כוויות שמש בילדות/ בגיל ההתבגרות לבין הסיכון ל-SCC.

החוקרים מסכמים ממחקר עוקבה רחב היקף זה, כי חשיפה לשמש בחיים המוקדמים וכן בגיל המבוגר קשורה בסיכון מוגבר ל-SCC ול-BCC, אולם לגבי מלנומה, סוג סרטן העור האגרסיבי ביותר, הסיכון משמעותי ביותר בחשיפה בילדות.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Wu S, Han J, Laden F, et al. Long-term Ultraviolet Flux, Other Potential Risk Factors, and Skin Cancer Risk: A Cohort Study. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2014;23:1080

נושאים קשורים:  סרטן עור,  מלנומה,  UV,  שמש,  BCC,  SCC,  מחקרים
תגובות
שרית
11.06.2014, 14:58

היום החשיפה לשמש כל כך מסוכנת, אם זה סרטן או כתמי שמש ופיגמנטציה שפשוט הורסים לנו את העור... מזל שיש לזה מודעות שהולכת וגדלה בשנים האחרונות למריחה של מקדם הגנה, והיום גם יש תוספי תזונה שייעודיים לנושא של מניעת פיגמנטים (יש את אסטקסנטין שמגן על תאי העור). לצערנו אין אפשרות יותר להקל בזה ראש...