חדשות

מחקר בארה"ב: 70% מהרופאים רושמים אנטיביוטיקה גם כשאין בה צורך

ה-WHO מקדם תוכנית להתמודדות עם עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה, ומזהיר מפני עידן "פוסט-אנטיביוטי" שבו מחלות שכיחות יחזרו להיות קטלניות

שבעה מכל 10 חולי ברונכיטיס בארה"ב המטופלים על ידי רופא מקבלים מרשם לתרופה אנטיביוטית, ללא כל צורך; כך עולה ממחקר בנושא שפורסם השבוע ב-JAMA.

יותר מ-40 שנה של ניסויים קליניים הוכיחו, כי אנטיביוטיקה לא עוזרת לחולים עם דלקת סמפונות (ברונכיטיס אקוטית) ובעשור האחרון חוזרים ומדגישים זאת מומחי ה-CDC ומאמרים המתפרסמים בכתב העת של ההתאגדות הרפואית האמריקנית.

"אלא שנראה כי המסר לא נקלט על-ידי הרופאים בארה"ב ומה שחמור יותר: ב-2010 הם העניקו למטופליהם יותר מרשמי אנטיביוטיקה בהשוואה ל-1996", ציינו מחברי המאמר. המחקר בנושא הזה נעשה בידי צוות של בית החולים בריגהם בבוסטון, שניתחו שני סקרים כלל-ארציים שבהם נעשה מעקב אחר חולים שהשתתפו בניסויים קליניים, בכלל זה אצל רופאי ילדים או במחלקות רפואה דחופה בבתי חולים.

לפי הרישומים, בין 1996 ל-2010, זיהו החוקרים 3,153 מטופלים שקיבלו מרשמי אנטיביוטיקה כאשר הגיעו לרופאים עם תלונה על ברונכיטיס אקוטית בלבד. זוהי מחלה של דרכי הנשימה העליונות, שחולפת לרוב בתוך פחות משלושה שבועות. ממאגר הנתונים לצורך המחקר נופו חולים שהיו להם בעיות אחרות, כמו מחלת ריאות כרונית, או דלקות.

לפי המחקר, כ-36% מהחולים יצאו ממרפאות הרופאים כשבידיהם מרשמים ל-azithromycin או ל-erythromycin. עוד 35% מהחולים קיבלו תרופות מקבוצת האנטיביוטיקה Rx, הכוללת ספקטרום רחב יותר של תרופות כמו fluoroquinolone, aminopenicillins, cephalosporins. בסיכומו של דבר, 71% מהחולים קיבלו מרשמי אנטיביוטיקה שרוב המומחים סבורים שהם מיותרים.

בחלק מהתרופות האנטיביוטיות חלה עלייה של 25% בכמות המרשמים בין השנים 1998-1996. לאורך 14 שנות המחקר, 72% מהרופאים הקהילתיים רשמו סוגים שונים של אנטיביוטיקה לברונכיטיס אקוטית וגם 69% מהרופאים בחדרי מיון ורפואה דחופה עשו זאת.

"הימנעות משימושי יתר בתרופות אנטיביוטיקה לטיפול בברונכיטיס אקוטית חייבת להיות אבן הראשה של טיפול רפואי איכותי", קבעו מחברי המאמר.

מומחי ה-CDC וגורמי מקצוע אחרים הביעו באחרונה דאגה מצריכת יתר של אנטיביוטיקה, שהגבירה את עמידותם של חיידקים פתוגנים רבים בכלל זה זני השחפת, Staphylococcus aureus וחיידק ה-E.Coli. ה-WHO מזהיר מפני "עידן פוסט-אנטיביוטי", שבו מחלות שהיו ניתנות לטיפול ייהפכו לקטלניות.

ארגון הבריאות העולמי הכריז על תוכנית פעולה כלל עולמית להתמודדות עם עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה, משום שניכרה ירידה ביעילותן של התרופות הללו לטיפול במחלות זיהומיות. בין השאר, קבע הארגון, יידרש שיתוף פעולה עולמי תוך החלפת מידע בין המדינות לגבי שימושים באנטיביוטיקה בקרב בני אדם וחיות משק. "יש צורך בהגברת מודעות ספקי שירותי הבריאות לאיומים שמציבה עמידות החיידקים והצורך בשימוש אחראי באנטיביוטיקה, לצד הגברת המודעות לשמירה על היגיינה ונקיטת אמצעים אחרים למניעת זיהומים, בכלל זה בבתי חולים", קבע הארגון.

לקריאה נוספת בנושא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אנטיביוטיקה,  ארגון הבריאות העולמי,  ארה"ב,  דלקת סמפונות אקוטית,  ברונכיטיס
תגובות