מחקרים מדעיים

HMO בתמ"ל - פריצת דרך מחקרית

בעקבות פריצת דרך במחקר, מתאפשרת לראשונה הכללת HMO בתמ"ל, וכך מצטמצם הפער בין חלב אם לתמ"ל

חלב אם הינו התזונה הטובה ביותר לתינוק, המספקת רכיבים נוספים וייחודיים מעבר לרכיבי תזונה, זו הסיבה שלאורך השנים יצרניות תרכובות מזון לתינוקות הוסיפו לפורמולות רכיבים שונים כגון נוקלאוטידים, חומצות שומן AA ו-DHA, לוטאין ועוד על מנת להעניק לתינקות תזונה קרובה ככל הניתן לחלב אם.

שני עשורים של מחקר בהובלת אבוט, יצרנית סימילאק, הובילו לבשורה החדשה בתחום תזונת תינוקות: רכיבי ה-HMOי(Human Milk Oligosaccharides) הינם הרכיב השלישי בכמותו הנמצא בחלב אם לאחר לקטוז ושומן (למעט מים). HMO הינן מולקולות מורכבות בעלות תפקוד ביולוגי אימונו מודולטורי ייחודי. הן אינן עוברות פירוק על ידי אנזימים במערכת העיכול ותורמות להתפתחות תקינה של מיקרו-פלורה במעי. אותן ראיות שהצטברו מ-2 עשורים של מחקר מצביעות על כך של-HMO יש תפקיד משמעותי בשפעול מערכת החיסון של תינוקות להפחתת זיהומים. מתוך כ-20 HMO עיקריים, 2’-fucosyllactoseי
(2’-FL) הינו ה-HMO השכיח ביותר בחלב אם. 2’-FL נחקר רבות בשנים האחרונות, ומחקרים חדשים מצביעים על כך שהוא ה-HMO בעל הפעילות הביולוגית הענפה ביותר. עתה, בעקבות פריצת דרך במחקר, מתאפשרת לראשונה הוספת HMO לתמ"ל, וכך מצטמצם הפער בהגנה החיסונית בין חלב אם לתמ"ל.

עד היום, גם במדינות מפותחות היו קיימים פערים בריאותיים משמעותיים בין תינוקות שקיבלו תזונה המבוססת על תמ"ל בהשוואה לתינוקות שקיבלו תזונה המבוססת על חלב אם. כאשר לתינוקות שניזונו מחלב אם היה סיכון מופחת לתחלואה וזיהומים. העלייה בסיכון לזיהומים משמעותית ביותר בשנה הראשונה לחיים, בין השאר בשל מרכיבים חיסוניים חיוניים הקיימים בחלב אם, ביניהם גם רכיבי ה-HMO, המונעים היצמדות (attachment) של פתוגנים לרירית המעי ובכך מפחיתים זיהומים.

מספר מחקרים חדשניים בדקו לאחרונה את התועלת שבהוספת HMO לתמ"ל, ומצאו כי  בתמ"ל המכיל HMO מצטמצם הפער החיסוני של תמ"ל אל מול חלב אם.

במחקרם משנת 2016, בדקו Goehring וחוקרים נוספים השפעת הוספת 2’-FL לתמ"ל על ביומרקרים של תפקוד חיסוני בקרב תינוקות בריאים הניזונים מתמ"ל בהשוואה לתינוקות שניזונו מחלב אם. המחקר היה מחקר קליני, מבוקר, אקראי, כפול סמיות ובדק נוכחות של 10 ציטוקינים בעלי משמעות קלינית משמעותית. החוקרים מצאו כי בקרב תינוקות שניזונו מתמ"ל המכיל 2’-FL הייתה תגובה חיסונית דומה לזו הקיימת בקרב תינוקות יונקים שהתבטאה בוויסות רמות הציטוקינים בדם.

במאמר מיולי 2017, פורסמה אנליזת פוסט הוק שבדקה דיווחי הורים על זיהומים ותחלואה נשימתית. המחקר השווה תינוקות שניזונו מתמ"ל עם תוספת HMO ותינוקות שניזונו מתמ"ל ללא HMOי(100 תינוקות בכל זרוע; משך המחקר 4 חודשים). ההורים לתינוקות בזרוע התמ"ל עם תוספת HMO דיווחו באופן משמעותי סטטיסטית על 52% פחות זיהומים ו-66% פחות זיהומים נשימתיים (ברונכיטיס, ברונכיוליטיס, ברונכופנאומוניה, פנאומוניה, נזופרנגיטיס וסינוסיטיס), בהשוואה לדיווחי הורים לתינוקות שניזונו מתמ"ל ללא תוספת HMO.

לסיכום, עד היום היה קיים פער משמעותי בין תינוקות יונקים לתינוקות הניזונים מתמ"ל, המתבטא בעיקר בעלייה בסיכון לזיהומים בכלל ותחלואה נשימתית בפרט. ההגנה החיסונית בחלב אם מתבססת בחלקה הגדול על רכיב ה-HMO הקיים בחלב האם, המסייע בהגנה מפני פתוגנים שונים. בזכות פריצת דרך מחקרית מתאפשרת לראשונה הוספת HMO לתמ"ל בדומה לקיים בחלב אם. מחקרים שבדקו תינוקות שניזונו מתמ"ל עם תוספת 2’-FL מסוג HMO מצאו כי רמות הציטוקינים הדלקתיים בדם דומה לזו הקיימת בקרב תינוקות יונקים, עם ירידה משמעותית בסיכון לזיהומים שכיחים וזיהומים נשימתיים ביחס לתינוקות הניזונים מתמ"ל ללא תוספת HMO. כך, הולך ומצטמצם הפער החיסוני הקיים בין חלב אם לתמ"ל.

נושאים קשורים:  מחקרים מדעיים,  מחקרים