דעות

מודל השר"פ המוגבל - הרס מערכת הבריאות

המלצת ועדת גרמן על מודל "שר"פ מוגבל" ,druo לשינוי שלא ייעצר עד שהמערכת כולה תיהרס

שרת הבריאות הקימה את הוועדה הנושאת את שמה באפריל 2013. הפתיח של ההודעה על הקמת הועדה כלל דברי שבח נלהבים למערכת הבריאות עד שלא ממש היה ברור מדוע הוקמה. לתזכורת הנה הדברים כלשונם:

הניסיון בהמלצות על אימוץ "שר"פ מוגבל" מטעם ועדת גרמן הוא כאילו "להרגיש בלי וללכת עם"

"חוק ביטוח בריאות ממלכתי נכנס לתוקפו לפני כעשרים שנה (ליתר דיוק - 28 שנים). בבסיס החוק עמדו עקרונות יסוד של שוויון, צדק ועזרה ההדדית. חקיקתו של החוק היוותה מהלך מהפכני אשר העמיד את מדינת ישראל בשורה הראשונה של המדינות המתוקנות המציעות לתושביהן מערכת רווחה מפותחת ושוויונית גם בתחום הבריאות. ההסדר הארגוני והמשפטי שבא לידי ביטוי בחוק משתלב במערכת מוסדית וארגונית רחבה של רפואה ציבורית ומקצועית, שנבנתה והתפתחה במהלך השנים וכוללת, פרט לקופות החולים, גם את בתי החולים, שירותי בריאות הציבור ומוסדות להכשרה רפואית מהמובילים בישראל ובעולם. לרשות מערכת זאת עומדות תשתיות פיסיות וטכנולוגיות מתקדמות, והון אנושי יוצא דופן ברמתו, במקצועות הרפואה השונים, והיא מאופיינת באיכות גבוהה, ובחתירה בלתי פוסקת לקידמה. מערכת זו זוכה לשבחים מפי מומחים של ארגונים בינלאומיים"

להצדקת הקמת הוועדה נכתב משפט המפתח הבא: "עם זאת, בשנים האחרונות, מסתמנות מגמות מדאיגות שקשה לאמוד את השפעתן ארוכת הטווח על המערכת". סתמה ולא פירשה.

החולים עצמם יחפשו כל דרך על מנת להשפיע על זהות המנתח, כלומר יווצר תמריץ לרפואה שחורה

הוועדה הבטיחה לפרסם המלצות על היחס בין רפואה פרטית וציבורית, על הביטוחים המשלימים והפרטיים ועל מעמדו של משרד הבריאות כרגולטור וכבעלים של בתי חולים - כפילות הפוגעת בתפקודו. הוועדה התחייבה לפרסם את המלצותיה תוך חמישה חודשים.

חלפו למעלה מ-12 חודשים ומה קיבלנו: המלצה רפה להקים רשות אשפוז ממשלתית (לא ממלכתית) אשר פרט לעלות הקמתה ואחזקת המנגנון, לא תשנה את התלות התקציבית של בתי החולים הממשלתיים במשרד האוצר, לא תאפשר להם חופש פעולה בשוק הבריאות ,לא תשפר את מערך ההסכמים המסורבל בינם לבין קופות החולים ולא תסייע לאיזון תקציבם.

כעת הוועדה מפרסמת, לפי הדיווחים, כי בכוונתה להמליץ על "שר"פ מוגבל " בבתי החולים הציבוריים. הניסיון הוא כאילו "להרגיש בלי וללכת עם". מי שיש לו ביטוח משלים יוכל לבקש לעצמו מנתח בכיר מתוך רשימה. הוא לא יקבע מי יהיה המנתח.

ובכן, מה תשיג המיני-רפורמה המוצעת? היא תעלה כסף כי קבוצת המנתחים הבכירים תדרוש ותקבל תשלום עבור השירות, כל שאר חברי הצוות הישיר - מרדימים ,אחיות, רנטגנאים - ידרשו תשלום נוסף, בלעדיהם הרי אין ניתוחים. ומדוע ייגרע חלקם של הרופאים שהם "תומכי ניתוח", הפנימאים הקובעים את האבחנות , הגסטרואנטרולוגים, הרנטגנולוגים והפתולוגים היועצים לכירורגים? והרשימה עוד ארוכה. מדוע יסכימו כל האנשים המיומנים האלה לעבוד תמורת שכר ממשלתי ולסייע למנתחים לעשות כסף?

מי ינתח את המסכנים שאין להם ביטוח משלים? כיצד יצמח דור חדש של כירורגים ואורתופדים?

החולים עצמם יחפשו כל דרך על מנת להשפיע על זהות המנתח, כלומר יווצר תמריץ לרפואה שחורה. המנתחים המבוקשים (לוא דווקא הטובים ביותר, אלא המתוקשרים) לא יסתפקו בתוספת לשכרם ,הנה עוד תמריץ לרפואה שחורה. מי ינתח את המסכנים שאין להם ביטוח משלים? כיצד יצמח דור חדש של כירורגים ואורתופדים? החולה שהפעיל את הביטוח המשלים והוסיף על כך השתתפות עצמית מעל לשולחן, ומי יודע כמה כסף מתחת לשולחן, לא יסכים שמתמחים ינתחו אותו. המנתח הבכיר הרוצה להספיק לבצע מספר ניתוחים לא ירצה להקדיש את הזמן היקר (תרתי משמע) להדרכת מתמחים. תוך מספר שנים כירורגים שירצו לרכוש ניסיון יסעו לארצות מתפתחות וינתחו שם. האם רשויות הבריאות בארץ יכירו בניסיון הנרכש ? ספק רב.

אם השינוי יתחיל הוא לא ייעצר עד שהמערכת תיהרס. לבנותה מחדש יהיה קשה שבעתיים. על זאת נאמר: "חכם אינו נכנס לבוץ שהפיקח יחלץ ממנו".

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "ידיעות אחרונות"

נושאים קשורים:  דעות,  משרד הבריאות,  שר''פ,  רפואה פרטית,  ועדת גרמן,  שר"פ מוגבל
תגובות
 
דר' רוטמן
02.05.2014, 10:37

הרופאים מתנהגים כמו ילדים מפונקים שעובדים פרטי רק מתחת לחצאית של אמא מדינה.

אסתר שובל
04.05.2014, 10:38

נמאס כבר מההצעות וההמלצות הבלתי הולמות ,בלשון המעטה, לשחיתות בחסות המדינה.