משפט

יצרנית התרופות מרק והמשווקת הישראלית MSD יתרמו 19 מיליון שקל

כך נקבע בהסכם הפשרה ששם קץ לתביעות הייצוגיות שהוגשו בישראל בפרשת Vioxx; הכסף ישמש בין השאר לבניית מרפאת כאב ב"איכילוב"

חברת התרופות הבינלאומית "מרק" וחברת MSD ישראל, המייבאת ומשווקת את מוצריה בארץ, יתרמו 19 מיליון שקל במסגרת הסכם פשרה, שהושג בשלוש תביעות ייצוגיות שהוגשו בפרשת תרופת ה-Vioxx. התרומה תשמש, בין השאר, לבניית מרפאת כאב חדשה ב"איכילוב". ההסכם אושר בשבוע שעבר על ידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דרורה פלפל.

"פרשת Vioxx" החלה להתגלגל ב-2004, חמש שנים לאחר ש"מרק" קיבלה אישור מה-FDA לשווקה כטיפול המיועד לדלקת מפרקים שגרונית. התרופה השתייכה לקבוצת התרופות הלא-סטרואידיות - דור חדש של משככי-כאב (מעכבי COX2).

בתוך זמן קצר, הפכה Vioxx לאחת מתרופות המרשם הנפוצות ואף הנמכרות ביותר. ב-2004 קיבלה "מרק" מידע שלפיו במחקר קליני הוברר כי השימוש ב-Vioxx מגביר את הסיכון להתקף לב אצל מטופלים שהשתמשו בה מעבר ל-18 חודשים. יום לאחר קבלת המידע הודיעה "מרק", ביוזמתה, ל-FDA כי היא מפסיקה את השיווק של התרופה.

אלא שב-5 בנובמבר 2004 פירסם כתב העת "The Lancet" דיווח, לפיו עוד בשנת 2000 היו בידי "מרק" די ראיות ברורות בדבר העלייה בסיכון בשימוש בתרופה הזאת להתקף לב ושבץ. במאמר נמתחה ביקורת חריפה על חברת התרופות על שהשאירה אותה בשוק זמן רב מדי ובמקביל נמתחה ביקורת נגד ה-FDA, על כך שכשל בתפקידו כרגולטור.

הפרסום ב-Lancet גרר סדרה של תביעות ייצוגיות, שהוגשו תחילה בארה"ב ואחר כך במדינות שונות ברחבי העולם, נגד "מרק". החברה נאלצה להקציב 4.85 מיליארד דולר כדי להתמודד עם סדרת תביעות וקנסות צפויים על מחדליה השונים בהקשר לתרופה. ב-2011 הורשעה בארה"ב ב"עבירות פליליות" בהקשר ל-Vioxx, ונקנסה ב-950 מיליון דולר.

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה אחת תביעות הייצוגיות הראשונות בעולם נגד "מרק" בנוגע לתרופה, ימים אחדים בלבד לאחר שהוסרה מהמדפים ב-2004. היקף התביעה נאמד בלמעלה מ-1.4 מיליארד דולר.
התובעת הראשונה היתה אשה בת 71 מתל-אביב. התובעת טענה, כי היצרנית, והמשווקת של התרופה בישראל, ידעו על הסיכונים הבריאותיים הטמונים בה עוד בשנת 2000. בהמשך הוגשו שתי תביעות ייצוגיות נוספות באותו הנושא.

הדיונים לפני השופטת פלפל הובילו כאמור להסכם פשרה. השופטת הדגישה בהחלטתה, כי היא איננה מאשרת להעביר תרומה מתוך הסכום שנקבע לבית החולים "הדסה" בירושלים לאור מצבו. התובעים הייצוגיים יקבלו תגמול בסך 375 אלף שקל מתוך 19 מיליון השקלים שעליהם סוכם; עורכי הדין שייצגו אותם יקבלו כ-3.7 מיליון שקל.

נושאים קשורים:  משפט,  מרק,  תביעה ייצוגית,  פרשת Vioxx,  MDS,  בית המשפט המחוזי בתל אביב
תגובות
דר' עפר
28.04.2014, 19:30

א. יצאו בזול הרמאים.
ב. לא משנה איך נופלת הפרוסה, החמאה תמיד נופלת על עורכי הדין.

simon
28.04.2014, 21:09

ומי נתן את התרופה חופשי-חופשי ללא ביקורת . הרופאים עצמם, שלא קראו אף פעם את הפרוספקט הכתוב של התרופה.
השימוש הממושך בתרופה היה בין השאר במסגרת נסיון קליני מבוקר למתן תרופה NSAID להקטנת הופעת פוליפים בקיבה בחולים עם נטייה משפחתית . התוצאה של הניסוי , שלא נגמר, הייתה מאד מרשימה.