בנזודיאזפינים

חינוך מטופלים בנוגע לשימוש בבנזודיאזפינים מפחית את השימוש בהם

מבוגרים שהוסברו להם תופעות הלוואי והחלופות האפשריות לטיפול בבנזודיאזפינים, הפסיקו את השימוש בהם בשיעור גבוה יותר

23.04.2014, 08:33

במסגרת קמפיין "בוחרים בתבונה" (Choosing Wisely), המליץ האיגוד הגריאטרי האמריקאי להימנע משימוש בבנזודיאזפינים או תרופות סדטיביות אחרות כקו ראשון להפרעות שינה, אי-שקט או דליריום בחולים מבוגרים. זאת, בשל העלייה בסיכון לנפילות ולשברים בצוואר הירך באולוסייה זו עם נטילת תרופות אלה.

מטרת מחקר חדש (EMPOWER) היתה לבדוק אם חינוך ישיר של מטופלים בנוגע לנזקים שעלולים לנבוע משימוש בתרופות אלו, לצד הצגת חלופות אפשריות לטיפול בהפרעות שינה וחרדה והצגה של פרוטוקול להפסקה בטוחה של הטיפול, יכולים להפחית את השימוש בהן בגיל המבוגר.

במחקר נכללו כ-30 בתי מרקחת וכ-300 מטופלים בני 65 ומעלה, שהשתמשו לאורך זמן בבנזודיאזפינים. למטופלים בקבוצת ההתערבות נשלחו עלוני הסבר. לאחר 6 חודשים, כשני-שלישים מהמטופלים בקבוצת ההתערבות החלו לשוחח עם הרופא המטפל ו/ או הרוקח המטפל לגבי הפסקה של השימוש בבנזודיאזפינים וכ-27% הפסיקו את השימוש, לעומת 5% בקבוצת הביקורת (הבדל של 23% בשיעור הסיכון; רווח בר סמך 95%; 14%-32%). מספר המטופלים שיש לטפל בהם כדי להפסיק שימוש במטופל אחד (NNT) הוא 4. הפחתה במינון התרחשה ב-11% נוספים מהמטופלים בקבוצת ההתערבות.

החוקרים מסכמים, שחינוך ישיר של מטופלים מבוגרים בנוגע לסיכונים הטמונים בשימוש בבנזודיאזפינים והחלופות האפשריות משפר את שיעורי הפסקת השימוש בתרופות אלו. חינוך רופאים בלבד עשוי להניב שיעורי הצלחה נמוכים יותר.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Tannenbaum C, Martin P, Tamblyn R, et al. Reduction of Inappropriate Benzodiazepine Prescriptions Among Older Adults Through Direct Patient EducationThe EMPOWER Cluster Randomized Trial. JAMA Intern Med. Published online April 14, 2014. doi:10.1001/jamainternmed.2014.949.

נושאים קשורים:  בנזודיאזפינים,  Choosing wisely,  בחירה נבונה,  EMPOWER,  מחקרים
תגובות