אספירין

אספירין או קלונידין לא מפחיתים התקפי לב אחרי ניתוחים לא-לבביים

תוצאות ממחקר POISE2: קלונידין במינון נמוך או אספירין לא הפחיתו את שיעורי התמותה או התקפי הלב 30 יום לאחר ניתוחים לא-לבביים

16.04.2014, 08:46

התקפי לב תוך כדי או לאחר ניתוחים לא-לבביים עשויים להיות מושפעים מגורמים רבים, כולל מצב של קרישיות מוגברת (פרוטרומבי), עלייה בקצב לב ושפעול מערכת העצבים הסימפתטית. על מנת לבדוק אילו תרופות מתאימות ביותר עבור חולים שעוברים ניתוחים לא לבביים, ביצעו חוקרים את מחקרי POISE. במחקר הראשון נבדקה ההשפעה של מטופרולול שניתן 2-4 שעות לפני הניתוח ועד 30 יום אחריו במינון 200 מ"ג ליום ונמצא כי הסיכון גובר על התועלת. כעת, התפרסמו ב- NEJM תוצאות ממחקר POISE-2, שנועד לבדוק את ההשפעה של אספירין או קלונידין במינון נמוך בחולים שעוברים ניתוח לא לבבי.

המחקר תוכנן בצורת 2X2. הוא כלל 10,010 חולים (גיל ממוצע 69; 53% גברים, 33% בעלי היסטוריה של מחלה קרדיווסקולרית) שהתכוננו לניתוח לא לבבי והיו בסיכון לפתח סיבוכים וסקולריים. אלו חולקו רנדומלית לקבל אספירין או פלסבו וקלונידין במינון נמוך או פלסבו.

5,628 מהחולים לא נטלו קודם לכן אספירין ו-4,382 כן. חולים שהוקצו לקבל אספירין קיבלו 200 מ"ג סמוך לניתוח והמשיכו עם מינון 100 מ"ג למשך 30 ימים (אלו שלא נטלו קודם לכן אספירין) או 7 ימים (אלו שנטלו אספירין קודם לכן, וחזרו ליטול במינון הרגיל שלהם). חולים שהוקצו לקבל קלונידין קיבלו 0.2 מ"ג ליום סמוך לניתוח והמשיכו 72 שעות אחריו.

היארעות התוצא הראשוני - מוות או התקף לב לא קטלני לאחר 30 ימים - לא היתה שונה משמעותית באספירין מול פלסבו או קלונידין מול פלסבו (בערך 7% בכל הקבוצות). כמו כן, לא נרשם שוני לגבי התוצאים השניוניים. משך האשפוז החציוני היה 4 ימים בכל הקבוצות. דימום מאג'ורי היה נפוץ יותר  משמעותית בקבוצת האספירין יחסית לפלסבו (4.6% לעומת 3.7%). דום לבבי לא קטלני, תת לחץ דם בעל משמעות קלינית וברדיקרדיה בעלת משמעות קלינית היו נפוצים יותר עם קלונידין יחסית לפלסבו. התוצא הראשוני והתוצאים השניוניים היו זהים בין חולים שטופלו לפני כן באספירין יחסית לאלו שלא.

במאמר מסכם עבור NEJM J Watch, מציין הכותב כי לא אספירין ולא קלונידין הפחיתו את שיעור התמותה או שיעור אוטם לב לא קטלני בחולים שעברו ניתוח לא לבבי, בלי קשר אם נטלו אספירין קודם לכן או לא. ממצאים אלו מעידים, כי אין מקום לתת אספירין או קלונידין סביב ניתוח לחולים שעוברים ניתוח לא לבבי.

בתגובה למאמר המסכם, כתב רופא פנימאי מטורונטו, כי לפי הנחיות ה-ACCP ישנן הוכחות ברמה 2C להמשיך מתן אספירין לחולים עם סיכון בינוני-גבוה לאירועים קרדיווסקולריים ולהפסיק את הטיפול בחולים עם סיכון נמוך. קלינית, ההנחיות מיתרגמות להפסקה של אספירין בכל החולים המקבלים זאת למניעה ולהמשך בחולים עם מחלה כלילית או קרדיווסקולרית. המגיב כותב, שבכך שהמחקר כלל חולים בסיכון נמוך, היתרון ממתן אספירין בחולים בסיכון גבוה היטשטש, ובוודאי שהסיכון לדימום יהיה גבוה, במיוחד כאשר המינון ההתחלתי היה 200 מ"ג ליום גם בחולים שלא נטלו אספירין קודם לכן.

הרופא הוסיף, כי פרסום מאמר זה בכתב עת בעל השפעה גבוהה, עשוי לזרוע בלבול ולפגוע בחולים שרצוי להמשיך אצלם טיפול באספירין כאשר הם עוברים ניתוח לא לבבי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקורות:
Aspirin in Patients Undergoing Noncardiac Surgery
March 31, 2014DOI: 10.1056/NEJMoa1401105

Clonidine in Patients Undergoing Noncardiac Surgery
March 31, 2014DOI: 10.1056/NEJMoa1401106


נושאים קשורים:  אספירין,  שיעורי תמותה,  קלונידין,  ניתוחים לא לבביים,  POISE-2,  מחקרים
תגובות