אלצהיימר

בדיקת פאנל של פוספוליפידים בדם עשויה לנבא את הסיכון לאלצהיימר

בדיקת דם ניסיונית איתרה ביומרקרים שרמתם עשויה לנבא, בדיוק של מעל 90%, סיכון לפגיעה קוגניטיבית או מחלת אלצהיימר בתוך 2-3 שנים

31.03.2014, 09:03

אלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא ממנה סובלים כיום מעל 35 מיליון אנשים בעולם. ביומרקרים, שיאפשרו איתור של המחלה טרם התפתחותה, עשויים לאפשר פיתוח של תרופות שישפיעו על מהלך המחלה או אף ימנעו אותה. השימוש בביומרקרים שנבדקו בעבר, כמו רמות טאו ואמילואיד בטא בנוזל השדרה, וכן בדיקות הדמיה, מוגבל בשל עלויות גבוהות ו/ או הסיכון שבבדיקות פולשניות.

במחקר המתפרסם ב-Nature Medicine איתרו חוקרים 10 פוספוליפידים, המעידים על שלמות ממברנת תא, ושרמתם בדם במבוגרים ללא פגיעה קוגניטיבית יכולה לנבא התפתחות של פגיעה קוגניטיבית קלה או מחלת אלצהיימר בתוך שנתיים-שלוש ממועד הבדיקה.

החוקרים לקחו בדיקות דם מ-525 מבוגרים ללא פגיעה קוגניטיבית. בתוך שלוש שנים, 53 מהם סבלו מפגיעה אמנסטית-קוגניטיבית קלה או ממחלת אלצהיימר. בדיקות דם של אלו הושוו לבדיקות דם של 53 מבוגרים שלא חלו. מתוך השוואות אלו, איתרו החוקרים פאנל של 10 פוספולידים שרמתם הייתה נמוכה באלו שסבלו מפגיעה קוגניטיבית מאוחר יותר.

החוקרים ביצעו תיקוף של הבדיקה ומצאו שהיא מדויקת בחיזוי פגיעה קוגניטיבית בתוך 2-3 שנים מביצועה במעל 90%.

נדרש תיקוף חיצוני של הבדיקה בטרם יהיה אפשר להשתמש בה קלינית.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

Mapstone M, Cheema AK, Fiandaca MS, et al. Plasma phospholipids identify antecedent memory impairment in older adults. Nature Med. 2014: Online 9th March 2014.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  בדיקת דם,  ביומרקרים,  פוספוליפידים,  מחקרים
תגובות