חדשות

ארה"ב: 5 הסיבות המובילות לתביעות רשלנות רפואית נגד קרדיולוגים

חברת ביטוח אמריקאית דירגה את שכיחות הסיבות לתביעות נגד קרדיולוגים, על סמך מאות תביעות; במקום הראשון: כשלון, טעויות או איחור באבחון

קרדיולוגיה (צילום: אילוסטרציה)
קרדיולוגיה (צילום: אילוסטרציה)

חברת הביטוח הרפואי האמריקאית The Doctors Company, בבעלות רופאים, ניתחה 429 תביעות רשלנות רפואית שהוגשו כנגד קרדיולוגים בין השנים 2007 ל-2013 ומצאה את חמש הסיבות המובילות להגשת תביעות אלו. חמש הסיבות הן:

1. כשלון, טעויות ואיחור באבחון  - 23% מכלל התביעות;
2. ניהול שגוי, מוטעה, לא ראוי או לא נכון של כלל הטיפול הרפואי – 14% מכלל התביעות;
3. טיפול או פרוצדורה שגויים – 12% מכלל התביעות;
4. ביצוע שגוי של ניתוח קרדיולוגי – 11% מכלל התביעות;
5. ניהול שגוי של טיפול תרופתי – 6% מכלל התביעות;

את ניתוח התביעות לפיצויים ביצע ד"ר סנדיפ מנגל מורטי, קרדיולוג מהמרכז הרפואי "באסט" בקופרסטאון, מדינת ניו-יורק. "מטרת המחקר היתה לסייע לקרדיולוגים לכוון את עבודתם, כדי שלא יקלעו לסיכוני תביעות", ציין עורך המחקר.

הכישלונות באבחון, או טעות ואיחור באבחון התקף לב היתה הסיבה המובילה להגשת התביעות נגד קרדיולוגים. עורך המחקר ציין, כי זיהוי התקף לב על פי התסמינים המוצגים עשוי להיות מסובך ומורכב ולעתים מוביל לתוצאות לא ברורות, גם בעקבות מגוון פעולות אבחוניות ובדיקות. כמו כן, יש מצבים שבהם התסמינים מחקים התקף לב בעוד שמדובר בבעיה לבבית אחרת כמו קרע באבי העורקים (aortic dissection). בנוסף, קיימת בעיה הקשורה בזיהוי שגוי של תסמינים אצל מטופל עם איסכמיה, שהם די קרובים לאלו שמופיעים בהתקף לב.

"יש צורך לחנך את הרופאים ואת המטופלים לגבי אבחון נכון כשמדובר בהתקף לב (MI), כחלק מההיבטים החשובים הנוגעים לניהול סיכונים", ציין עורך המחקר.

הסיבה השנייה - ניהול שגוי של הטיפול רפואי - קשורה בהיעדר הליך סטנדרטי בטיפול. למשל: בהעברת מידע מרופא לרופא בעת חילוף משמרות בבית חולים, או היעדר מעקב אחר תוצאות בדיקות שאליהן נשלח המטופל והן "נופלות בין הכיסאות". כדי להימנע מבעיות מסוג זה, יש צורך בהסתמכות על תיעוד דיגיטלי אמין שמאגד את כל המידע הדרוש לרופא לקבלת החלטה נכונה.

עוד ציין עורך המחקר, כי סיבוכים הם בלתי נמנעים גם אצל הרופאים והמנתחים המנוסים ביותר. עם זאת ידיעה של הסיכונים הכרוכים בהתערבויות פולשניות וגם דיון על כך עם מטופלים, זמן רב מראש לפני הביצוע או במהלכו, הם חיוניים. לדבריו, למרות זאת התנהלות כזו לא תספיק תמיד למנוע תביעות פוטנציאליות.

בנוסף לחמש הסיבות העיקריות, מצא עורך המחקר סיבה נוספת שמובילה לתביעות נגד רופאים: תופעות לוואי שמתרחשות בעקבות הליך טיפולי או מתן תרופות בעייתיות. לדוגמא: מתן Antiarrhythemic amiodarone גררה הגשת תביעות רבות, משום שתופעות הלוואי שגרמה, ביניהן pulmonary fibrosis, מופיעות רק שנים רבות לאחר שהחל הטיפול בה.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  התקף לב,  תופעות לוואי,  קרע באבי העורקים,  טיפול תרופתי,  אבחון שגוי
תגובות